مار نوکیا اولین بازی تلفن همراه در جهان نیست

جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر خلاف تصور بیشتر افراد، بازی مار نوکیا که در سال ۱۹۹۷ ارایه شده، اولین بازی روی تلفن‌های همراه نیست.
تبلیغات

بازی های تلفن همراه یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های صنعت سرگرمی هستند، اما وضعیت همیشه هم به این صورت نبوده است. در واقع، پدیده‌ی بازی‌های تلفن همراه در ۵ یا ۶ سال گذشته رشد بسیار قابل توجهی را تجربه کرده است. این اتفاق در واقع هنگامی روی داد که کمپانی‌های بزرگی همانند EA، Gameloft و برخی دیگر از کمپانی‌ها به حضور در این بازار تمایل نشان دادند.

 اما پرسشی که وجود دارد این است که آیا به طور دقیق می‌توانیم بگوییم که آغاز این فناوری از چه نقطه‌ای بوده است؟ با وجود این که بسیاری از افراد، بازی مار نوکیا (Snake) را به عنوان اولین بازی موبایل جهان به شمار می‌آورند، اما تنها کمی بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که چند بازی دیگر نیز وجود داشته‌اند که حتی چندین سال پیشتر از مار نوکیا روی تلفن‌های همراه نصب شده باشند.

شاید بد نباشد برای بررسی بهتر این موضوع، کمی به گذشته برگردیم. نخستین باری که بازی مار توانست به طور عمده توجهات را به خود جلب کند به سال ۱۹۹۷ باز می‌گردد. در آن زمان نوکیا این بازی را روی تلفن‌های همراه تولید خود قرار داده بود. این بازی به محبوبیت زیادی رسید و دلیل محبوبیتش نیز بیشتر به این خاطر بود که به طور گسترده روی هر گوشی نوکیایی که در بازار وجود داشت در دسترس بود.

 با این حال، افراد کمی هستند که بدانند سه سال قبل از آغاز کار مار نوکیا، یک نسخه‌ی سفارشی از بازی تتریس (Tetris) به صورت از پیش نصب شده بر روی یک تلفن همراه به نام Hagenuk MT-2000 قرار داشته است. این گوشی در سال ۱۹۹۴ روانه‌ی بازار و توسط یک شرکت دانمارکی ساخته شده بود. گوشی یاد شده در میان اولین تلفن‌های همراهی به شمار می‌رود که با کلید‌های نرم ساخته شده‌ بودند؛ چیزی که برای فعالیت‌های مرتبط با بازی بر روی گوشی‌های همراه بسیار سودمند است.

Hagekul mt2000

یک نکته‌ی جالب دیگر هم که در مورد Hagenuk MT-2000 وجود دارد و احتمالا ندانید، این است که آنها نخستین تلفن‌های همراهی بودند که با آنتن‌های داخلی به بازار آمدند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود، آن نوع از بازی تتریس که در MT-2000 در سال ۱۹۹۴ روانه‌ی بازار شد هم اولین بازی تلفن همراه بازارها نیست.

 مدت‌های طولانی پیشتر از آنکه اپل بتواند برای اولین بار از گوشی‌های آیفون خود رونمایی کرده و آنها را به عنوان آغاز عصری جدید در صنعت ارتباطات برای دنیا مطرح سازد، گروه‌های IBM و BellSouth با هم متحد شدند تا یک پروژه‌ی نوین را آغاز کنند؛ پروژه‌ای که در نهایت به نخستین تلفن هوشمند تاریخ منتهی شد. این دستگاه با نام ارتباط‌دهنده‌ی شخصی سیمون یا (Simon Personal Communicator) شناخته می‌شود.

 دستگاه سیمون به طور رسمی در اواخر سال ۱۹۹۳ معرفی شد، اما تا تاریخ آگوست ۱۹۹۴ روانه‌ی بازار نشد. در این میان علاوه بر ویژگی‌های خاصی از قبیل فکس که این گوشی هوشمند در زمان خود دارا بود، IBM همچنین یک بازی جدید به نام اسکمربل (Scramble) را نیز به گوشی اضافه کرده بود. اسکرمبل نوعی پازل است که شما باید در آن مربع‌هایی را برای شکل دادن یک تصویر جابجا کنید.

سیمون IBM

نظر کلی در میان کارشناسان فناوری به این صورت است که اسکرمبل را به عنوان اولین بازی نصب شده بر روی یک تلفن همراه به شمار می‌آورند. در واقع این بازی اندکی زودتر از بازی تتریس نصب شده روی Hagenuk MT-2000 روانه‌ی بازار شده بود. با این تفاسیر می‌توانیم مار نوکیا را به عنوان سومین بازی تلفن همراهی به شمار آوریم که روانه‌ی بازار شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات