کربن دی اکسید موجود در جو زمین از آستانه استاندارد خود خارج شده است

یک‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده، دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین از حد ۴۰۰ ppm پیشی گرفته است.
تبلیغات

جدیدترین داده‌های منتشر شده نشان می‌دهند که میزان دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین به طور رسمی از ۴۰۰ ppm (ذره در میلیون) فراتر رفته است. این رقم در حالی منتشر می‌شود که امیدها برای بازگشت آن به حالت معمول و زیر ۴۰۰ ppm تقریبا از بین رفته و در حقیقت شرایط اکنون ثابت به نظر می‌رسد.

حد مجاز CO2 در جو زمین در حدود ۳۵۰ ذره در میلیون است و آخرین باری که زمین اعدادی بیشتر از این حد مجاز را تجربه کرده به ۴ میلیون سال پیش برمی‌گردد. بنابراین انسان‌ها تا به حال این میزان از کربن دی اکسید در هوا را تجربه نکرده‌اند.

بر اساس اعلام موسسه‌ی اقیانوس‌شناسی Scripps واقع در سن‌دیگوی آمریکا، میزان دی‌اکسید کربن در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ نزدیک به ۴۰۱ ppm بوده است. بر طبق داده‌های موجود از سال‌های گذشته، ماه سپتامبر کمترین میزان CO2 موجود در جو زمین در میان ماه‌های دیگر سال را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین باید منتظر افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در ماه‌های آتی بود.

رالف کیلینگ، مسئول بخش تحقیقات CO2 موسسه‌ی Scripps می‌گوید:

تقریبا غیرممکن است که در ماه اکتبر مقداری کمتر از ۴۰۱ ppm را برای سطح دی‌اکسید کربن شاهد باشیم. اتفاقا باید منتظر حرکت صعودی غلظت دی‌اکسید کربن در ماه‌های آتی باشیم و پیش‌بینی می‌کنیم که در ماه نوامبر به عدد ۴۱۰ ppm برسیم. به علاوه در آینده‌ای نزدیک نباید انتظار کاهش این عدد و بازگشت به زیر ۴۰۰ ppm را داشته باشیم.

حتی اگر از فردا فعالیت‌هایی که منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند به طور کامل متوقف شوند، باز هم نباید منتظر بازگشت غلظت دی‌اکسید کربن به زیر ۴۰۰ ppm باشیم. بازگشت به شرایط عادی به صورت ناگهانی اتفاق نمی‌افتد و باید در طولانی مدت استراتژی مناسبی را برای مقابله با این موضوع برنامه‌ریزی کرد.

یکی از دانشمندان ناسا در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند:

در بهترین حالت باید منتظر تعادل در جو زمین در کوتاه مدت باشیم؛ تعادلی که در آن میزان دی‌اکسید کربن تغییر چندانی نکند و صرفا در طول دهه‌های آینده، حرکتی نزولی داشته باشد. با این حال به نظر من دیگر هیچ ماهی شاهد نزول غلظت CO2 به زیر ۴۰۰ ppm نخواهیم بود.

سال‌های زیادی است که دانشمندان از حرکت صعودی میزان دی‌اکسید کربن موجود در هوای کره‌ی زمین ابراز نگرانی کرده و پیش‌بینی‌های خود را اعلام کرده‌اند. به طور مثال در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار در ۴ میلیون سال گذشته غلظت دی‌اکسید کربن در منطقه‌ی قطب جنوب از مرز ۴۰۰ ppm رد شد. در ماه می ۲۰۱۶ غلظت کلی دی‌اکسید کربن زمین از ۴۰۰ ppm عبور کرد و حالا در ماه سپتامبر که امید به کاهش آن بود، دانشمندان از تجاوز غلظت این گاز از میزان استاندارد، صحبت می‌کنند.

دانشمندان با بررسی یخ‌های قطبی توانسته‌اند به اطلاعاتی در مورد میزان غلظت دی‌اکسید کربن زمین در حدود ۸۰۰ هزار سال پیش دست یابند. اما خبر بد این است که تخمین محققین عددی پایین‌تر از ۳۰۰ ppm در طول این سال‌ها است.

بر اساس تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۹ که میزان CO2 زمین در طول سال‌های مختلف را نشان می‌دهد می‌توان متوجه شد، آخرین باری که زمین میزان بالایی از دی‌اکسید کربن را تجربه کرده است به ۱۵ الی ۲۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد. اگرچه تحقیق جدیدی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، شرایط امروز کره‌ی زمین را به ۲ تا ۴.۶ میلیون سال پیش قابل مقایسه دانسته است.

با این حال نکته‌ای که اهمیت دارد آن است که انسان‌ها تا به حال این حجم از گازهای گلخانه‌ای را تجربه‌ نکرده‌اند و با توجه با آمار منتشر شده نمی‌توان هیچ آینده‌ی روشنی را برای ساکنین این کره‌ی خاکی پیش‌بینی کرد. در تابستان سال گذشته بسیاری از مناطق مثل خاورمیانه در زمینه‌ی گرمای هوا، رکوردشکنی‌ کردند. بنابراین شاید برنامه‌ی ایلان ماسک برای کلونی‌سازی مریخ برای انسان راه نجاتی باقی بگذارد.   

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات