فیسبوک حساب کاربری خبرنگاران فلسطینی را تعلیق کرد

پنج‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک متهم به همکاری با رژیم صهیونیستی و تعلیق حساب کاربری چند خبرنگار فلسطینی شده است.
تبلیغات

بنا به گزارش "انتفاضه الکترونیک" (The Electronic Intifada)، فیسبوک بابت غیرفعال‌سازی حساب‌های شخصی تعدادی از سردبیران و مدیران اجرایی دو رسانه‌ی خبری فلسطینی عذرخواهی کرد. بر اساس گزارش فیسبوک، تعلیق این حساب‌ها ناشی از یک اشتباه بوده است و غیرفعال کردن آن‌ها به علت دریافت گزارش‌هایی مبنی بر نقض استانداردهای فیسبوک در فعالیت‌های این افراد، صورت گرفته است.

به این ترتیب، الجزیره گزارش کرد که حساب‌های کاربری چهار نفر از ویراستاران خبرگزاری شهاب (Shehab) و سه تن از مدیران شبکه‌ی خبری قدس (Quds) در روز چهارشنبه غیرفعال شدند. هر دو خبرگزاری قدس و شهاب، اخبار سرزمین‌های اشغالی فلسطین را پوشش می‌دهند و صفحات فیسبوک آن‌ها به ترتیب ۶.۳ میلیون و ۵.۱ میلیون بازدید کننده دارد.

روز جمعه سردبیر قدس در گفتگو با انتفاضه‌ی الکترونیک گفت که هیچ دلیل و بهانه‌ای برای این تعلیق وجود ندارد و به نظر آن‌ها این موضوع، مربوط به نوعی توافق بین رژیم صهیونیستی و فیسبوک است تا محتواهای مبنی بر اعتراض را به این وسیله سرکوب کند.

دولت رژیم صهیونیستی معتقد است: تحریکات صورت گرفته در فضای آنلاین در سال گذشته، موجی از حملات فلسطینی‌ها در خیابان‌ها را به همراه داشت. در ماه جولای، وزیر امنیت رژیم صهیونیستی در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی فیسبوک را به یک "هیولا" تشبیه کرد و وزارت دادگستری این رژیم، فیسبوک و توییتر را مجبور به حذف محتواهای تروریستی کرد. فلسطینیان هم از این روند در سرکوب رسانه‌های اجتماعی انتقاد کرده‌اند. استدلال آن‌ها این است که درگیری‌های خیابانی با تحریکات آنلاین ارتباطی ندارد بلکه‌ نتیجه‌ی اشغال ۵۰ ساله‌ی سرزمین آن‌ها است. طرفداران آزادی مدنی هشدار داده‌اند که این گونه اقدامات رژیم غاصب نقض آزادی بیان است و مانع تلاش فعالان فلسطینی می‌شود.

روز یکشنبه، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ۱۴۵ فلسطینی را به علت تحریک خشونت در رسانه‌های اجتماعی تحت تعقیب قرار داده است. اوایل ماه جاری، آیلت شکد وزیر دادگستری دولت این رژیم از فیسبوک خواست تا ۱۵۸ محتوایی که فلسطینیان را به خشونت دعوت می‌کند، حذف کند و فیسبوک با این درخواست موافقت کرد.

فیسبوک یکی از منابع مهم خبری برای ۱.۶ میلیارد کاربر خود به حساب می‌آید و در گذشته هم به سانسور متهم شده است. این رسانه به همراه توییتر و گوگل، گاهی تحت فشار قانون‌گذاران اروپا و ایالات متحده قرار می‌گیرد تا اقدام به حذف محتواهای افراطی از سازمان‌های تروریستی و گروه‌های راست افراطی کند.

ویراستاران خبرگزاری‌های قدس و شهاب در روز شنبه به حساب‌های خود دسترسی پیدا کردند و فیسبوک هم مقصر این تعلیق را گزارش اشتباه به سیستم معرفی کرد.

یک سخنگوی فیسبوک در گفتگو با انتفاضه‌ی الکترونیک گفت: " این صفحات به اشتباه حذف شده‌اند و به سرعت به این مسئله رسیدگی خواهیم کرد." وی افزود: "تیم ما هر هفته میلیون‌ها گزارش را بررسی می‌کند که گاهی اوقات اشتباهاتی در این میان صورت می‌گیرد. در رابطه با مشکل پیش آمده واقعا متاسف هستیم." البته هنوز معلوم نیست که کدام بخش از محتوای این صفحات به عنوان نقض قوانین گزارش شده است. اما سخنگوی فیسبوک درباره‌ی جزئیات این موضوع توضیحاتی ارائه نکرد.

در روز یکشنبه، قدس و دیگر روزنامه‌نگاران فلسطینی طی اعتراضی به همکاری فیسبوک و اسراییل، به مدت دو ساعت از گذاشتن محتوا در صفحات خود خودداری کردند. این اعتراض به دنبال هشتگی به نام  #FBCensorsPalestine صورت گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات