نقشه راه TSMC حکایت از عرضه تراشه‌های 7 نانومتری در سال 2018 دارد

سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
TSMC اعلام کرده است که از ابتدای سال ۲۰۱۸ تراشه‌های ۷ نانومتری را راهی بازار خواهد کرد.
تبلیغات

کمپانی‌هایی نظیر TSMC نقش پررنگی را در پیشرفت و عرضه‌ی تراشه‌هایی با قدرت بیشتر و مصرف انرژی کمتر بازی می‌کنند، بطوری که دست یافتن به فناوری‌های جدیدتر بصورت مستقیم در بهبود محصولات نهایی عرضه شده به کاربران تاثیرگذار است. آخرین اطلاعات ارائه شده که برگرفته از نقشه‌ی راه TSMC است، نشان از این دارد که این کمپانی از آوریل ۲۰۱۷ سفارش مربوط به تولید تراشه‌های ۷ نانومتری را دریافت و از ابتدای ۲۰۱۸ میلادی این تراشه‌ها را راهی بازار خواهد کرد. با در اختیار داشتن این اطلاعات می‌توان پیش‌بینی کرد که چه پردازنده‌های گرافیکی و پردازنده‌هایی با بهره‌گیری از این لیتوگرافی راهی بازار خواهند شد.

عرضه‌ی تراشه‌های ۱۰ نانومتری در سال جاری و دریافت سفارش تراشه‌های ۷ نانومتری از سال ۲۰۱۷

در جریان یک مراسم محلی، بازوی تحقیقاتی TSMC نقشه‌ی راه این کمپانی را برای سال‌های آینده ارائه کرد. براساس اطلاعات ارائه شده TSMC در اواخر سال جاری میلادی تولیدات خود را به روی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری انتقال داده و از اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی نیز تولیدات خود را مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری انجام خواهد داد. این کمپانی در هفته‌های باقی مانده از سال ۲۰۱۶ میلادی فناوری تولید تراشه‌ها مبتنی بر ۱۶ نانومتری FFC را که فناوری بهبود یافته‌ی ۱۶ نانومتری +FF است، رونمایی خواهد کرد. استفاده از لیتوگرافی ۷ نانومتری این کمپانی را قادر می‌کند تا تراشه‌های بسیار بهینه‌ای را با قدرت بالا راهی بازار کند، بطوری که انتظار می‌رود فرکانس پردازشی در این تراشه تا ۳.۸ گیگاهرتز قابل افزایش باشد، حال آنکه بیشینه ولتاژ مصرفی به ۰.۴ ولت خواهد رسید. دمای عملیاتی این نوع تراشه‌ها نیز در حدود ۱۵۰ درجه سانتیگراد خواهد بود.

سیر پیشرفت لیتوگرافی تراشه ها

استفاده از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری با فرآیند تولید FinFET منجر به کاهش سایز تراشه در حدود ۵۰ درصد در مقایسه با تراشه‌های ۱۶ نانومتری اشاره کرد. ضمنا قدرت پردازشی با افزایش ۵۰ درصدی و مصرف انرژی با کاهش ۴۰ درصدی همراه خواهد شد. در مورد تراشه‌های ۷ نانومتری نیز باید به افزایش توان پرداشی به میزان ۱۵ درصد و کاهش مصرف انرژی ۳۵ درصدی اشاره کرد، حال آنکه تراکم ترانزیستورها به اندازه‌ی ۱۶۳ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. دلیل بهبود تراشه‌ی ۷ نانومتری در مقایسه با ۱۰ نانومتری ریشه در تفاوت قابلیت‌های پردازشی فیزیکی یک تراشه با مواردی دارد که کمپانی‌ها برای بازاریابی ارائّه می‌کنند. به نظر می‌رسد قدرت پردازشی تراشه‌های ۱۰ نانومتری مبتنی بر فرآیند FinFET را باید با قدرت تراشه‌های ۱۴ نانومتری اینتل برابر عنوان کرد، از این‌رو قابلیت‌های پردازشی تراشه‌های ۷ نانومتری TSMC نیز با تراشه‌های ۱۰ نانومتری اینتل همتراز خواهد بود.

AMD پیش‌تر اطلاعاتی را از آینده‌ی محصولاتش ارائه کرده که نشان دهنده‌ی استفاده از لیتوگرافی ۷ نانومتری پس از بکارگیری لیتوگرافی ۱۶ نانومتری در تراشه‌های کنونی دارد. براساس آخرین اطلاعات GlobalFoundries نیز تا سال ۲۰۱۸ میلادی تولید تراشه‌ها مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری را آغاز خواهد کرد. با توجه به اینکه AMD‌ معمولا تولید تراشه‌های خود را به گلوبال فاندریز می‌سپارد، از این‌رو در صورتی که TSMC پیشنهاد بهتری ارائه کند، شانس در دست گرفتن تولید این تراشه‌ها را خواهد داشت.

از جمله‌ی کمپانی‌هایی که در سال‌های آینده به سراغ استفاده از لیتوگرافی ۷ نانومتری روی تراشه‌های خود استفاده خواهند کرد، باید به انویدیا نیز اشاره کرد. AMD نیز در کنار پردازنده‌های سری +Zen که نسل بعدی پردازنده‌های ذن هستند، پردازنده‌های گرافیکی سری Vega 20 را نیز مبتنی بر این لیتوگرافی تولید خواهد کرد.

باید دید که در سال‌های آینده کدامیک از کمپانی‌های سامسونگ، گلوبال فاندریز یا تی‌اس‌ام‌سی، دست بالاتر را در تولید تراشه‌ها خواهد داشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات