استقلال یا وابستگی؛ دو راهی توییتر برای فروش یا ادامه حیات بصورت مستقل

دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سه سال پس از عرضه‌ی اولیه سهام توییتر، حال این کمپانی در دوراهی فروش یا فعالیت به عنوان یک کمپانی مستقل قرار گرفته است.
تبلیغات

توییتر زمانی یکی از کمپانی‌های خاص دنیای فناوری بود، بطوریکه این شبکه‌ی اجتماعی سه سال پیش وارد تالار بورس شده و سهام خود را عرضه کرد، اما توییتر این روزها دیگر شاهد پیشرفت آنچنانی نیست. این وضعیت برای اولین بار نیست که یک کمپانی حوزه‌ی فناوری را درگیر خود کرده است. یاهو بهترین مصداقی است که می‌توان برای وضعیت کنونی توییتر عنوان کرد. از جمله‌ی شباهت‌های این دو کمپانی می‌توان به تعویض زودهنگام مدیران عامل با امید بهبود سیستم، پلتفرمی قدرتمند با پتاسیل بالا که در جستجوی ماهیت خود است و استراتژی‌های نادرست برای پیشرفت اشاره کرد.

به نظر می‌رسد در صورتی که توییتر تصمیم به فروش نگیرد، در این صورت به سرنوشتی همچون یاهو دچار خواهد شد. یاهو ده سال در برابر پیشنهادات خرید مقاومت کرد و نهایتا امید‌ها برای بازگشت به دوران اوج با مطرح شدن دوباره‌ی فروش کمپانی اوج گرفت که حاصل آن ناامیدی برای آینده‌ی کمپانی بود. در نتیجه یاهو با درصد کوچک‌تری از آنچه ارزش اولیه‌ی آن بود، به فروش رفت.

در حال حاضر برآوردهای اولیه نشان از این دارد که ارزش توییتر بیش از ۳۰ میلیارد دلار است. این میزان دوبرابر ارزش کل کمپانی براساس آخرین قیمت سهام توییتر است. ارزش یاهو در سال‌های نه چندان دور بالغ بر ۱۲۵ میلیارد دلار بود، حال آنکه ورایزون با پرداخت ۴.۸ میلیارد دلار این کمپانی را مال خود کرد. مایکروسافت ۸ سال پیش با پشنهادی ۴۲ میلیارد دلاری به سراغ تصاحب یاهو رفت، اما این کمپانی پیشنهاد ردموندی‌ها را رد کرد.

در صورتی که هیئت مدیره‌ی توییتر و جک دورسی به عنوان مدیرعامل این کمپانی نگاهی به وضعیت یاهو در سال ۲۰۰۸ داشته باشند، می‌توانند آینده‌ی احتمالی خود را پیش بینی کنند.

در جستجوی یک معجزه

البته شاید توییتر وارد قمار شده و تصمیم به بهبود اوضاع با تکیه بر داشته‌های خود گرفته و دست به فروش کمپانی نزند. براساس گزارش نیویورک تایمز، یکی از گزینه‌هایی که در صورت عدم واگذاری روی میز تصمیم‌گیرندگان توییتر است، انجام برنامه‌های بازسازی است که احتمالا با تعدیل نیروی گسترده نیز همراه خواهد شد. توییتر پیش از این نیز دست به تعدیل نیرو زده، اما این سیاست نیز نتوانسته آنچنان که باید رشد متوقف شده‌ی توییتر را به حرکت درآورد. یاهو نیز در طول سال‌های اخیر بارها اقدام به تعدیل نیرو کرد، اما این قضیه تا حدودی روشن است که اخراج نیروها و اجرای برنامه‌های بازسازی نمی‌توان قطار ساکن رشد را به حرکت وادارد.

با وجود تمام مشکلاتی که توییتر با آن‌ها روبرو است، این کمپانی داشته‌ی بسیار ارزشمندی به شمار می‌رود. توییتر سیستم ارزشمندی برای دنبال کنندگان اخبار، افراد مشهور، رهبران جهان و فعالان حوزه‌ها در کنار بازاریابان است.

داده‌های توییتر را باید به گنجینه‌ی ارزشمند و دست نخورده‌ای تشبیه کرد که کمپانی‌های نظیر گوگل و Salesforce می‌توانند به نحو احسن از آن استفاده کنند. به جرات می‌توان ادعا کرد که با وجود دامنه‌ی محدود کاربران فعال توییتر، تاثیرگذاری و قدرت این سرویس غیرقابل کتمان است. روحیه‌ی فعالیت به عنوان یک کمپانی مستقل باعث شد تا این کمپانی در روزهای ابتدایی فعالیت خود، پیشنهاد فیسبوک برای تصاحبش را رد کند.

جک دورسی، مدیرعامل و موسس توییتر در حال حاضر برخلاف زاکربرگ در فیسبوک و سرگی برین و لری پیج در گوگل، سهام بزرگی ر در اختیار ندارد تا در تصمیم نهایی تاثیر زیادی بگذارد، از این‌رو باید دید که دورسی با در پیش گرفتن چه سیاست‌هایی به مقابله با فروش یا تسهیل واگذاری کمپانی خواهد پرداخت.

بسته به اینکه توییتر به زیر پرچم کدام کمپانی برود، آینده‌ی این شبکه‌ی اجتماعی می‌توان روشن‌تر شده و نهایتا به شکوفایی توییتر بیانجامد.

باید دید که توییتر چه تصمیمی برای آینده‌ی خود اتخاذ خواهد کرد. نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات