چرا در حال حاضر افزونه های زیادی برای مرورگر اج مایکروسافت وجود ندارد

جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
با وجود پشتیبانی مرورگر اج از افزونه‌، اما تا کنون شاهد انتشار پلاگین‌های زیادی برای این مرورگر نبوده‌ایم.
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بروزرسانی سالانه‌ی ویندوز ۱۰ این بود که پشتیبانی از افزونه‌ها به مرورگر پیش‌فرض این سیستم‌عامل یعنی اج، اضافه شد.

ردموندی‌ها هنگام توسعه‌ی آپدیت سالانه‌ی ویندوز ۱۰، تعدادی افزونه ‌برای مرورگر اج به نمایش گذاشتند که برخی از آن‌ها نظیر پلاگین بلاک کننده‌ی تبلیغات، پلاگین مدیریت رمزهای‌عبور، و دیگر ابزارهای کاربردی این مرورگر، باعث شد تا برخی کاربران نسبت به این قابلیت‌ها هیجان‌زده شوند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا با دلایل عدم انتشار افزونه‌های جدید برای مرورگر Edge آشنا شوید.

با انتشار بروزرسانی یاد شده، حدود ۱۰ افزونه برای مرورگر اج در فروشگاه ویندوز استور قرار داده شد. اما با گذشت دوماه از این موضوع، شاهد هیچ تغییری در بخش افزونه‌های اج نبوده‌ایم. تا به این لحظه‌ فقط می‌توان همان ۱۰ افزونه‌ی اولیه را در ویندوز استور مشاهده کرد و در طول این بازه‌ی زمانی، حتی یک مورد جدید هم به این لیست اضافه نشده است.

علاوه بر این، باز کردن صفحه‌ی مربوط به افزونه‌های مرورگر اج، کمی مشکل است. در حال حاضر، بهترین راه برای دسترسی به این قسمت، این است که در منوی مرورگر اج، به مسیر Menu > Extensions > Get Extensions from the Store بروید.

اگر افزونه‌های کنونی را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که تمام آن‌ها به طور مستقیم توسط مایکروسافت توسعه داده شده یا این کمپانی با همکاری توسعه‌دهندگان شخص‌ثالث آن‌ها را ساخته است.

دلیل اصلی اینکه چرا از زمان انتشار آپدیت سالانه‌ی ویندوز ۱۰ تا به حال، حتی یک افزونه‌ی جدید هم به لیست پلاگین‌های مرورگر اج اضافه نشده، این است که مراحل انتشار افزونه در فروشگاه ویندوز استور هنوز آماده نشده است.

مایکروسافت هنوز اعلام نکرده که توسعه‌دهندگان دیگر از چه زمانی می‌توانند افزونه‌های جدیدی را برای مرورگر اج در فروشگاه ویندوز استور قرار دهند.

اما علاوه بر دلیل یاد شده، عوامل دیگری هم وجود دارند که در عدم انتشار افزونه‌های جدید برای مرورگر مورد بحث دخیل هستند.

فعلا نمی‌دانیم که چه تعداد از توسعه‌دهندگان شروع به ساختن افزونه برای اج کرده‌اند. به نظر می‌رسد برخی از توسعه‌دهندگان تصمیم گرفته‌اند تا افزونه‌های کنونی خود را برای مرورگر اج نیز پورت کنند، اما در این مورد نیز هنوز هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.

اینکه توسعه‌دهندگان، افزونه‌های خود را برای اج نیز منتشر کنند، کاملا منطقی به نظر می‌رسد. با توجه به سهم ۵ درصدی این مرورگر، باید گفت که اج هم اکنون پس از گوگل‌کروم و موزیلا فایرفاکس، سومین مرورگر محبوب دنیا محسوب می‌شود که از افزونه‌های شخص‌ثالث پشتیبانی می‌کند. 

افزون بر آنچه اشاره شد بد نیست یادآوری کنیم که برخی از افزونه‌های لیست شده در ویندوز استور همچنان در دسترس قرار نگرفته‌ و نمی‌توان آن‌ها را نصب کرد. 

در حال حاضر همه‌ی توسعه‌دهندگان امکان ایجاد افزونه برای مرورگر اج را ندارند. به نظر می‌رسد که پس فراهم شدن امکان ایجاد افزونه توسط همه‌ی افراد، تعداد پلاگین‌های موجود برای مرورگر یاد شده به میزان قابل توجهی افزایش یابد. البته حتی در این شرایط آمار افزونه‌های اج فاصله‌ی زیادی با تعداد افزونه‌های ارائه شده برای دو مرورگر فایرفاکس و کروم خواهد داشت.

شما در این مورد چه نظری دارید؟ آیا از مرورگر اج استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات