۸ نشانه که مدیرتان قصد تخریب شما را دارد

دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
در مقاله قبلی، نشانه‌های یک مدیر که مخفیانه از شما متنفر است را بررسی کردیم. حال می‌خواهیم بدانیم مدیری که قصد تخریب زیردستانش را دارد چه خصوصیاتی خواهد داشت.
تبلیغات

می‌گویند داشتن مدیر بد می‌تواند به یک مشکل برای کارمندان تبدیل شود. کار کردن برای یک مدیر که از شما متنفر است نیز کمتر از یک فاجعه نخواهد بود، اما کابوس اصلی زمانی است که زیر نظر مدیری کار کنید که قصد تخریب شما را داشته باشد.

در کسب‌و‌کار هر چقدر هم که افراد حرفه‌ای وجود داشته باشند باز شرایطی به وجود می‌آید که برخوردهای غیرحرفه‌ای باعث شود تا احساسات نیز در تعاملات موجود میان کارمندان و مدیران تأثیر گذاشته و باعث شود تا مدیر بخواهد به کارمندانش آسیب بزند.

البته این تنها دلیل نیست بلکه گاهی اوقات پیشرفت یک کارمند به قدری است که مدیر از اینکه جایگاهش را از دست بدهد ترسیده و مجبور به آسیب زدن به آن کارمند می‌شود.

دلایل مختلف دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد که مدیری از شما متنفر شده و بخواهد این احساس تنفر را با آسیب زدن به موقعیت کاری شما یا تخریبتان نشان دهد. در هر صورت اگر مدیری با شما به مشکل برخورد بهترین کار این است که هرچه زودتر این مشکل را برطرف کنید.

کار کردن برای فردی که می‌خواهد شما شکست بخورید باعث می‌شود تا در موقعیت سختی قرار بگیرید. اصولا مدیران سعی می‌کنند تا کارهای خود را در خفا انجام داده و جلب توجه نکنند. به همین دلیل برای شما سخت خواهد بود تا از نیت مدیرتان آگاه شوید.

به‌تازگی تیم تحقیقاتی در زمینه کسب‌و‌کار، مطالعاتی را منتشر کرده که نشانه‌های یک مدیر که قصد تخریب و آسیب زدن به موقعیت کاری زیردستانش دارد را تعریف می‌کند. با زومیت همراه شوید تا نگاهی به این نشانه‌ها بیندازیم.

مدیرتان شما را مقصر اشتباهات جلوه می‌دهد

فرض کنید اشتباهی در کار پیش آمده و حالا مقامات ارشد از مدیر شما برای اشتباه رخ داده توضیح می‌خواهند اما مدیرتان به‌جای آنکه مسئولیت اتفاقات اخیر را به عهده بگیرد شما یا گروهتان را مسئول اشتباهات معرفی می‌کند.

توجه داشته باشید که این عمل به‌معنی عجز و ناتوانی در مسئولیت‌پذیری نیست بلکه یک عمل تخریب کردن بوده و قطعا روی موقعیت شغلی شما تأثیر بدی خواهد گذاشت. در نظر داشته باشید که کمپانی‌های بزرگ پس از مشاهده اشتباهات زیاد یا عملکرد ضعیف، تصمیم به برکناری یک مسئول می‌گیرند اما شرایط برای سمت‌های پایین‌تر اینگونه نبوده و ممکن است تنها با مشاهده یک اشتباه اخراج شوید.

ایده‌هایتان دزدیده می‌شود

برای یک مدیر ضعیف، بزرگ‌ترین تهدیدی که وجود دارد کارمندی با ایده‌های قوی و کارساز است زیرا در صورتی که این ایده‌ها توسط مقالات بالارده‌تر مورد توجه قرار گیرند امکان رشد کارمند وجود داشته و می‌تواند حتی سمتی بالاتر گرفته و جایگزین مدیر نالایق شود.

در نظر داشته باشید که وظیفه شما به‌عنوان یک کارمند این است که به مدیرتان اعتبار بخشیده و باعث رشد وی شوید تا در کنارش، شما نیز رشد کنید. اصولا مدیران صادق و شریف نیز این کار را با پاس داشتن ایده‌های کارمندان گرامی می‌دارند و ایده‌های آن‌ها را نخواهند دزدید.

اگر مدیر شما اعتبار و ارزش کارهایتان و ایده‌هایی که برای محقق شدنشان ساعت‌ها تلاش کرده‌اید را به‌نام خود ثبت کرده و قصد دارند مرکز توجهات را به سمت خودشان جلب کنند باید گفت که در شرایط بدی قرار گرفته‌اید. نویسنده کتاب‌های کسب‌و‌کار، لین تیلور در این زمینه گفته است:

درحال‌حاضر بعضی از مدیران این کار را حتی با کارمندانی که دوستشان دارند نیز انجام می‌دهند اما اگر مدیرتان واقعا از شما متنفر باشد یکی از کارهایی که خواهد کرد دزدیدن اعتبار ایده‌ها یا کارهایتان است.

مدیرتان شما را کم ارزش می‌کند

کم ارزش کردن شما می‌تواند یک حرکت غیرمستقیم برای آسیب زدن به موقعیت شغلیتان باشد. یک مدیر که با شما مشکل دارد یا شما را خطری برای موقعیت خود محسوب می‌کند همیشه با استفاده از چنین حرکاتی، قصد دارد میل شما به ادامه کار در آن شرکت را از بین برده و به نحوی مجبورتان کند تا خودتان با پر کردن برگه استعفا، از صحنه رقابت خارج شوید.

پس در نظر داشته باشید که برخورد بد یک مدیر همیشه به‌معنی بد کار کردن شما یا اینکه مدیرتان اخلاق بدی دارد نیست بلکه می‌خواهد میل به کار را از دست دهید یا تا حد ممکن مانع رشدتان در مجموعه شود.

مدیر موفق

آن‌ها شما را در رویدادها و قرارهای مهم دعوت نمی‌کنند

به‌عنوان فردی که فعالیتش برای مجموعه مهم است این حق شما بوده که در قرارها و رویدادهای مهم شرکت کنید یا جایگاهی در پروژه‌های ویژه شرکت داشته باشید. اگر مدیرتان سعی می‌کند که خلاف این امر صورت گرفته و شما در موارد ذکر شده سهمی نداشته باشید نشانه خوبی نیست و احتمالا مدیرتان از شما متنفر است.

البته گاهی اوقات ممکن است نام شما از قلم افتاده و یک اشتباه ساده باشد اما اگر اینگونه موارد ادامه یافت می‌تواند به این معنی باشد که مدیرتان قصد ایزوله کردن شما را داشته و می‌خواهد مانع پیشرفت شما بشود. مایکل کر در این زمینه گفته است:

نشانه‌هایی مانند خط خوردن از رویدادهای مهم یا سهیم نشدن در پروژه‌های بزرگ می‌تواند یک زنگ هشداری برای شما باشد که مدیرتان با شما مشکل دارد.

بازخوردی بابت فعالیتتان دریافت نمی‌کنید

مدیری که بخواهد پیشرفت شما را ببیند قطعا مواردی را به شما گوش زد کرده و نسبت به عملکرد شما نظر خود را خواهد گفت. حال بازخوردی که دریافت می‌کنید مثبت باشد یا منفی، این عمل نشان‌دهنده میزان توجه مدیر نسبت به پیشرفت کارکنانش است اما نبود هیچگونه بازخوردی می‌تواند زنگ هشداری برای شما باشد.

در نظر داشته باشید که یک کارمند برای پیشرفت قطعا به نظرات و بازخوردهای مدیرانش نیاز دارد تا با استفاده از تجربیات آن‌ها سرعت پیشرفتش را افزایش دهد. نویسنده معروف، مایکل کر در این زمینه گفته است:

نبود بازخوردی از طرف مدیرتان نه‌تنها تأثیر منفی روی عملکردتان می‌گذارد بلکه به‌عنوان یک کارمند، رشدتان در آینده نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

مدیرتان شما را در جمع مورد نقد قرار می‌دهد

نقد کردن ایده‌ها یا عملکردتان در میان دیگر همکارانتان نه‌تنها یک عمل بسیار بد است بلکه باعث سرخورده شدن شما در میان دیگر همکارانتان خواهد شد. در نظر داشته باشید مدیری که قصد تخریب شما را داشته باشد اصولا از این روش استفاده کرده و شما را در جمع مورد انتقاد شدید قرار خواهد داد.

روی شما مدیریت خُرد اعمال خواهد شد

مدیرها اصولا به چند دلیل از مدیریت خرد استفاده می‌کنند. گاهی به دلیل نیاز برای داشتن کنترل روی کارمندان بوده و بعضی اوقات نیز به دلیل مسائل امنیتی مجبور می‌شوند تا حد ممکن کارمندی را محدود کنند. در این نوع مدیریت، مدیر به‌صورت جزئی کار افراد را تحت نظر می‌گیرد و به نوعی از کارهای کلان باز می‌ماند، حالا اگر شما تنها اینگونه مدیریت می‌شوید می‌توان تعبیر متفاوتی از این کار داشت. تیلور در این مورد گفته است:

مدیریت خرد می‌تواند به این دلیل نیز باشد که مدیرتان به شما اعتماد ندارد. در بعضی موارد اینگونه مدیریت به رفتار خصمانه نیز ختم می‌شود، جایی که مدیر به قدری درگیر نظارت بر کارمندان و عملکردشان شده که باعث ترس آن‌ها می‌شود.

مدیرتان از توانایی‌های شما باخبر است اما کارهای ساده را به شما واگذار می‌کند

اگر در یک مجموعه به‌تازگی مشغول کار شده باشید طبیعی است که وظایف ساده‌ای به شما واگذار شده و از شما در کارهای حرفه‌ای‌تر استفاده نشود، اما ادامه یافتن این شرایط چندان هم خوب نیست زیرا تا زمانی‌که در کارهای بزرگ نقشی نداشته باشید پیشرفتی نیز نخواهید داشت.

بنابراین اگر بعد از مدتی مشاهده کردید که محول شدن کارهای ساده به شما ادامه یافته است می‌تواند به این معنی باشد که مدیرتان قصد دارد فعالیت‌های شما را محدود کند.

این شرایط زمانی بدتر می‌شود که اینگونه برخوردها تنها برای شما اعمال شده و همکارانتان به پیشرفتشان ادامه می‌دهند. اگر مدیرتان به شما تنها کارهای ساده را محول می‌سازد به این معنی است که احتمالا به توانایی‌های شما اعتماد نداشته یا به تجربیاتی که دارید اهمیت نمی‌دهد. اگر این شرایط ادامه یابد تنها به این معنی خواهد بود که مدیرتان می‌خواهد میل و اشتیاق به کار را از شما گرفته و وادارتان کند که استعفا داده برای کار به‌جای دیگری بروید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات