تماشا کنید: آیفون 7 پلاس اپل کالبد شکافی می‌شود

شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 26 دقیقه
در این مقاله به کالبد شکافی کامل آیفون 7 پلاس اپل همراه با تصاویر و ویدیوهای قطعات داخلی آن می‌پردازیم.
تبلیغات

سایت ifixit آیفون 7 و آیفون 7 پلاس اپل را مورد بررسی و کالبد شکافی قرار داده که در این مقاله از زومیت به بررسی این گوشی‌های پرچمدار می‌پردازیم.

گام ۱

موارد بسیار زیادی در مورد عناصر مخفی داخل برترین و پیشرفته‌ترین آیفون وجود دارد که از وجود آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. برای اطلاع از این عناصر مخفی، باید آیفون 7 پلاس را کالبد شکافی کرد اما قبل از اقدام به این کار، می‌توانید مهم‌ترین مواردی را که از قبل درباره‌ی آیفون ۷ پلاس اپل می‌دانیم، مشاهده کنید.

۱- وجود پردازنده‌ی A10 Fusion سیستم روی یک چیپ ۶۴ بیتی همراه با کمک پردازنده‌ی M10 motion

۲- برخورداری از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۳۲، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی روی برد (onboard) که مدل جت بلک آن فاقد نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی است.

۳- صفحه نمایش اچ‌دی IPS LCD چند لمسی رتینا با رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ و تراکم پیکسل 401ppi

۴- دوربین دوگانه‌ی ۱۲ مگاپیکسلی زاویه‌ی دید عریض با گشودگی دیافراگم f/1.8 و تله‌فوتو با گشودگی دیافراگم f/2.8، همراه با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۲ برابری و بزرگ‌نمایی دیجیتال ۱۰ برابری

۵- دوربین فیس‌تایم ۷ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و توانایی ضبط ویدیوی اچ‌دی با رزولوشن 1080p

۶- دکمه‌ی هوم (Home) حالت جامد با تاچ آیدی (Touch ID) و موتور تپتیک (Taptic) برای القای بازخورد لمس دکمه‌ی فیزیکی

۷- فلاش دوربین چهارگانه‌ی True Tone

۸- فناوری ارتباطی بی‌سیم وای‌فای 802.11a/b/g/n/ac همراه با فناوری انتشار امواج آنتن MIMO، بلوتوث نسخه‌ی ۴.۲ و NFC

گام ۲

ابعاد آیفون ۷ پلاس با ارتفاع ۱۵۸.۲ میلی متر، عرض ۷۷.۹ میلی متر و ضخامت ۷.۳ میلی متری دقیقا مشابه با آیفون 6 اس است. با این حال با داشتن وزن ۱۸۸ گرمی، اندکی از آیفون 6 اس ۱۹۲ گرمی سبک‌تر است. امیدواریم که اپل موارد مهمی را از گوشی هوشمند خود حذف نکرده باشد. آیفون ۷ پلاس ممهور به شماره مدل جدید A1785 شده است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

شرکت اپل برای کاربرانی که علاقه‌مند به رنگ مشکی هستند، دو رنگ مشکی مات (black) و مشکی براق (jet black) قابل خش برداری و آیفون ۷ پلاس را علاوه‌بر رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و رزگلد عرضه کرده است. به علاوه، آیفون ۷ پلاس فاقد خطوط آنتنی است که زیبایی آیفون‌ها را خدشه‌دار کرده بود. خطوط آنتن در آیفون ۷ پلاس به لبه‌های بالایی آن منتقل شده است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

مهم‌ترین تفاوت موجود در بسته‌بندی آیفون ۷ پلاس با آیفون 6 اس پلاس هم، وجود کابل تبدیل لایتنینگ به جک صوتی ۳.۵ میلی‌متری است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۳

قبل از کالبد شکافی این هیولای سه چشم، توجه شما را به تصویری که به وسیله‌ی شرکت Creative Electron ثبت شده جلب می‌کنیم. در این تصویر که به وسیله‌ی اشعه‌ی X ثبت شده، می‌توانید داخلی‌ترین اجزای آیفون ۷ پلاس را با دقت بیش‌تری مشاهده کنید.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

با نگاه اولیه به این تصویر، متوجه حذف شدن جک صوتی هدفون برای فضا دادن به موتور تپتیک خواهید شد. با بررسی دقیق‌تر می‌توان به وجود یک پنجره‌ی مشبک بلندگوی دوم جدیدی که صدا را منتقل می‌کند، پی برد. همچنین می‌توان لنز جدید اضافه شده به دوربین آیفون 7 پلاس را هم مشاهده کرد. در ادامه‌ی مقاله به قابلیت‌های آن و دلیل وجود لنز دوم اشاره خواهیم کرد.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۴

اگرچه اپل از دست جک هدفون خلاص شده اما هنوز هم به پیچ پنج سوی خود وفادار مانده است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، دو عدد از پیچ‌ یاد شده در هر طرف درگاه لایتنینگ (Lightning) وجود دارد. در این مرحله با استفاده از ابزار قدرتمند iSclack اقدام به جدا کردن پنل جلویی و نمایشگر آیفون ۷ پلاس رزگلد می‌کنیم.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

نوار چسبنده‌ی درزگیر در آیفون ۷ پلاس به طور قابل توجهی قوی‌تر از نواری است که در نسخه‌های قبلی آیفون استفاده شده بود. وجود این چسب قوی‌تر می‌تواند اولین نشانه‌ای از ضد آب بودن آن باشد.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۵

پنل جلویی آیفون ۷ پلاس به صورت عجیبی و بر خلاف آیفون ۶ اس مانند یک کتاب به سمت لبه‌ی کناری سمت راست باز می‌شود. این پنل در آیفون ۶ اس پلاس به خاطر وجود گیره‌هایی در بالای دستگاه به سمت لبه‌ی بالایی و مانند درِ صندوق باز می‌شد.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

خوشبختانه کابل‌های مربوط به نمایشگری که در بخش وسطی سمت راست گوشی قرار دارند، هنگام باز کردن پنل جلویی هیچ آسیبی ندید. سیم بالایی متصل به صفحه نمایش اندکی بلندتر شده که باعث آسودگی بازگشایی پنل و عدم آسیب دیدگی کابل می‌شود. تغییرات طراحی ظریف و ماهرانه‌ای مانند این، تعمیر پذیری دستگاه را ساده‌تر کرده است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

بازگشایی پنل جلویی آیفون ۷ پلاس وجود نوارهای چسبنده‌ی سیاه و سفید موجود در پیرامون گوشی هوشمند را آشکار می‌کند. به طور قطع استفاده از این چسب‌ها بخشی از تلاش اپل برای افزایش مقاومت آیفون ۷ پلاس در برابر نفوذ گرد و غبار و آب بوده است.

گام ۶

در این مرحله گروهی از پیچ‌های سه سویی را مشاهده می‌کنید که از بست فلزی کابلی که کانکتورهای باتری و دو کابل نمایشگر را می‌پوشانند، محافظت می‌کنند. دومین گروه از پیچ‌های محافظ سه سو در بست فلزی نگه دارنده‌ی دومین کابل ارتجاعی و بلند مربوط به صفحه نمایش استفاده شده است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

پیچ‌های سه سو نادر بوده و استفاده از آن در دستگاه‌های الکترونیکی متداول نیست. در حالی که می‌توان استفاده از این پیچ‌ها را به خاطر احتمال باز شدن کم‌تر آن‌ها استدلال کرد، اما احتمال این که به خاطر مزیت مکانیکی از آن استفاده شده باشد هم دور از ذهن نیست. در همه‌ی دستگاه‌های اپلی از این پیچ‌ها استفاده شده است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

پر واضح است که وجود این نوع پیچ‌ها برای جلوگیری از تعمیر دو بخش رایج باتری و تعویض صفحه نمایش است. در این مرحله با استفاده از پیچ‌گوشتی مخصوص خود اقدام به باز کردن پیچ‌های سه سوی بست فلزی کرده و توانستیم به قلب آیفون ۷ پلاس دسترسی داشته باشیم.

گام ۷

به جای جک هدفون، اجزایی را پیدا کردیم که کانالی برای دریافت صدا از بیرون به سمت میکروفون یا از موتور تپتیک به خارج گوشی هوشمند است. هیچ عنصر الکترونیکی در این بخش پلاستیکی که برای کاربردهای مبتنی‌بر صوت (آکوستیک) طراحی شده وجود ندارد.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

به گفته‌ی سخنگوی اپل، این بخش پلاستیکی دریچه‌ی سنجش فشار هوا است. شرکت اپل با اضافه کردن ورودی جدیدی که در برابر نفوذ گرد و خاک و آب محافظت شده، امکان یکسان‌سازی فشار هوای داخلی و فشار هوای اتمسفری را در آیفون ۷ پلاس به منظور ارتفاع سنجی دقیق، فراهم می‌کند.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

با وجود موتور تپتیک (Taptic Engine)، دکمه‌ی مکانیکی دیگر یک فناوری منسوخ به حساب می‌آید. موتور یاد شده با استفاده از بازخورد لمسی (Haptic)، فشردن یک دکمه‌ی مکانیکی را بدون داشتن دکمه‌ی فیزیکی واقعی شبیه‌سازی می‌کند. هر کاربری که پد لمسی (touchpad) مک‌بوک رتینای ۲۰۱۵ را که مجهز به موتور تپتیک است تجربه کرده باشد، با نحوه‌ی عملکرد آن آشنا است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۸

چه اتفاقی در زمان لرزش دکمه‌ی هوم آیفون ۷ می‌افتد؟ در ادامه می‌توانید برای آشنایی با نحوه‌ی عملکرد موتور تپتیک، ویدیویی را که با فناوری اشعه‌ی X ضبط شده مشاهده کنید.

در حقیقت موتور تپتیک به وسیله‌ی یک محرک خطی کوچک و چند عنصر زیگ‌زاگی شکل ارتجاعی که یک هسته‌ی سنگین را به لرزه در می‌آورد عمل می‌کند. این موتور بزرگ‌ترین ماشین مکانیکی است که ما در گوشی هوشمند اپل مشاهده کردیم. موتور تپتیک فشار وارده بر روی دکمه‌ی هوم حالت جامد جدید را به ارتعاشات ریز کنترل شده ترجمه می‌کند. همه‌ی ما حس کلیک بر روی یک دکمه را دوست داریم. نوسانات بسیار دقیق موتور تپتیک برای انواع بازخوردهای لمسی شامل حس فشردن یک دکمه‌ی مکانیکی طراحی شده است.

اما چرا شرکت اپل مانند آیفون 6 اس از دکمه‌ی مکانیکی رایج همراه با موتور تپتیک دارای بازخورد لمسی استفاده نکرده است؟ در پاسخ این سوال باید اظهار کنیم که با نبود یک دکمه، یک فضا برای نفوذ آب کاهش می‌یابد.

گام ۹

وجود نوار چسبنده‌ی اپل با زائده‌ی قابل کشسانی برای چسباندن باتری خبر بسیار خوبی است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

در این مرحله ما هر کدام از سه زائده‌ی کشسان نوار چسبنده را برای آزادسازی باتری به طرف بیرون کشیدیم. جدا کردن باتری دستگاه در صورت آگاهی نداشتن از نحوه‌ی جدا کردن چسب‌های یاد شده، اندکی با دشواری همراه خواهد بود.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۱۰

در این گام می‌توانید باتری بزرگ‌تر آیفون ۷ پلاس را مشاهده کنید. باتری یاد شده با ولتاژ ۳.۸۲ ولتی و ظرفیت ۲۹۰۰ میلی آمپر ساعتی با توان ۱۱.۱ وات ساعتی، اندکی نسبت به باتری ۱۰.۴۵ وات ساعتی با ولتاژ ۳.۸ ولت و ظرفیت ۲۷۵۰ میلی آمپر ساعتی آیفون ۶ اس پلاس، ارتقا یافته است. این درحالی است که باتری آیفون ۷ پلاس با باتری ۱۱.۱ وات ساعتی آیفون ۶ پلاس که دارای ظرفیت ۲۹۱۵ میلی آمپر ساعتی است، تقریبا برابری می‌کند.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

اپل ادعا می‌کند که مدت زمان شارژدهی باتری آیفون ۷ پلاس یک ساعت بیش‌تر از آیفون ۶ اس پلاس خواهد بود. طبق ادعای اپل، باتری آیفون ۷ پلاس، ۲۱ ساعت با مکالمه در شبکه‌ی 3G، حدود ۱۵ ساعت هنگام استفاده از اینترنت وای‌فای و ۱۶ روز در حالت آماده به کار (standby) دوام می‌آورد.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۱۱

در این مرحله دوربین دوگانه‌ی آیفون ۷ پلاس را که دارای دو حسگر، دو لنز و دو کانکتور کوچک جداگانه است، از دستگاه جدا کردیم.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

یکی از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه‌ی دید عریض دارای لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) بوده و دقیقا مشابه با دوربین تک‌گانه‌ی آیفون ۷ است. دوربین تله‌فوتوی دوم هم امکان بزرگ‌نمایی اپتیکال را فراهم می‌کند.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

هر دو دوربین یاد شده، مجهز به حسگری (sensor) است که به ادعای شرکت اپل ۶۰ درصد سریع‌تر بوده و ۳۰ درصد بازده انرژی بیش‌تری نسبت به حسگرهای استفاده شده در آیفون ۶ اس پلاس دارد. با توجه به ارتقا دوربین‌ها و افزایش قابلیت‌های آن، وجود برآمدگی بیرونی بزرگ‌تر دوربین قابل چشم پوشی بوده و قطعا از ارزش بالایی برخوردار است. قرار گرفتن دوربین در داخل شاسی، تاکتیک دیگری برای مبارزه با نفوذ گرد و غبار و آب به درون آیفون ۷ پلاس است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

با استفاده از فناوری تصویربرداری به وسیله‌ی اشعه‌ی ایکس از ماژول دوربین دوگانه‌ی آیفون ۷ پلاس عکس گرفتیم. همان‌طور که در داخل مربع‌های قرمز رنگ مشاهده می‌کنید، در اطراف یکی از دوربین‌ها چهار قطعه‌ی فلزی وجود دارد که به احتمال بسیار زیاد آهن‌رباهایی هستند که قابلیت لرزش‌گیری اپتیکال را فعال می‌کنند.

گام ۱۲

قبل از این که بتوان برد مدار چاپی منطقی را از قاب گوشی خارج کرد، مجبور به برداشتن بخش‌هایی از مجموعه‌ی آنتن شامل کابل انعطاف‌پذیر آنتن که به عنوان یک پل ارتباطی میان مسیرهای آنتن عمل می‌کند، خواهیم بود.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

پس از برداشتن کابل منعطف آنتن، نوبت به جدا کردن آنتن وا‌ی‌فای مستقر در گوشه‌ی بالایی سمت چپ گوشی هوشمند می‌رسد که با باز کردن چهار پیچ مربوطه از برد منطقی جدا کردیم.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۱۳

جدا کردن برد منطقی از آیفون ۷ پلاس بسیار آسان‌تر از آیفون ۶ اس پلاس است. به طوری که برای جدا کردن برد منطقی نیازی به زدن ضربه به آن برای جدا کردن اتصالات نهایی نیست. اگرچه ممکن است که یک تغییر کوچکی به نظر برسد اما همین تغییرات کوچک طراحی می‌تواند در قابلیت تعمیر آیفون تفاوت ایجاد کرده و باعث به دست آمدن امتیاز بیش‌تری در شاخص تعمیر پذیری آن شود.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

در این مرحله با برداشتن برچسب EMI که می‌تواند به منظور مدیریت گرمای مضاعف مورد استفاده قرار بگیرد، به تراشه‌ی A10 و دیگر مدارهای مجتمع (IC) اصلی آیفون ۷ پلاس می‌رسیم.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۱۴

در این مرحله پوشش کلی برد منطقی برداشته شد. هم‌اکنون اجزای برد منطقی آشکار شده و آماده‌ی بررسی است. هر یک از بخش‌های برد منطقی با استفاده از مربع‌های رنگی مشخص شده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

مستطیل قرمز رنگ: تراشه‌ی سیستم روی چیپ A10 Fusion با شماره مدل APL1W24 به اضافه‌ی حافظه‌ی رم ۳ گیگابایتی LPDDR4 ساخت سامسونگ که با شماره‌ی مدل K3RG4G40MM-YGCH مشخص شده است.

مربع نارنجی رنگ: مودم LTE Cat 12 ساخت کوالکام به شماره مدل MDM9645M که به ترتیب از سرعت دانلود و آپلود حداکثری ۶۰۰ و ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه‌ای و فناوری 4*4 MIMO پشتیبانی می‌کند.

مستطیل زرد رنگ: مدار مجتمع 20-78100 ساخت اسکای ورکس

مربع سبز رنگ: ماژول تقویت کننده‌ی قدرت AFEM-8065 ساخت آواگو

مستطیل آبی رنگ: ماژول تقویت کننده‌ی قدرت AFEM-8055 ساخت آواگو

مستطیل بنفش رنگ: کنترل کننده‌ی صفحه‌ی لمسی O1 X4 ساخت شرکت Universal Scientific Industrial

مستطیل صورتی رنگ: حسگر سنجش فشار هوای BMP280 ساخت شرکت بوش

گام ۱۵

در این مرحله به معرفی اجزای پشتی برد منطقی که دارای مدارات مجتمع دیگری است، خواهیم پرداخت.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

مستطیل قرمز رنگ: حافظه‌ی فلش ۱۲۸ گیگابایتی NAND ساخت توشیبا به شماره مدل THGBX6T0T8LLFXF

مستطیل نارنجی رنگ: ماژول وای‌فای و بلوتوث 339S00199 ساخت شرکت موراتا

مستطیل زرد رنگ: کنترل کننده‌ی NFC ساخت NXP به شماره‌ی 67V04

مربع سبز رنگ: مدار مجتمع مدیریت انرژی 338S00225 ساخت شرکت دیالوگ

مربع آبی رنگ: مدار مجتمع مدیریت انرژی PMD9645 ساخت شرکت کوالکام

مستطیل بنفش: فرستنده و گیرنده‌ی چند حالته‌ی LTE ساخت کوالکام به شماره‌ی WTR4905

مربع صورتی رنگ: فرستنده و گیرنده‌ی فرکانس رادیویی (RF) ساخت کوالکام به شماره‌ی WTR3925

گام ۱۶

در این مرحله به معرفی دیگر مدارات مجتمع اضافی واقع در پشت برد مدار چاپی می‌پردازیم.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

مربع قرمز رنگ: کدک صوتی 338S00105 ساخت شرکت اپل و سیروس لاجیک

مستطیل نارنجی رنگ: تقویت کننده‌ی صدای دوگانه‌ی 338S00220 ساخت شرکت سیروس لاجیک

مربع زرد رنگ: مدار مجتمع ICE5LP4K ساخت شرکت نیمه هادی Lattice

مستطیل سبز رنگ: ماژول دریافت کننده‌ی دایورسیتی 20-13702 ساخت اسکای ورکس برای افزایش قابلیت اطمینان و قدرت سیگنال به واسطه‌ی استفاده از چند کانال مخابراتی

مستطیل آبی رنگ: ماژول دریافت کننده‌ی دایورسیتی یا همان سوییچ آنتن یکپارچه شده‌ی 21-13703 ساخت اسکای ورکس

مربع بنفش رنگ: مدار مجتمع LFI 630 183439 ساخت آواگو

مربع صورتی رنگ: مدار مجتمع 610A38 ساخت شرکت NXP

گام ۱۷

در این مرحله به معرفی آخرین مدارهای مجتمع موجود در پشت برد مدار چاپی آیفون ۷ پلاس خواهیم پرداخت.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

مستطیل قرمز رنگ: مدار مجتمع D5315 ساخت شرکت‌های TDK و EPCOS

مستطیل نارنجی رنگ: مدار مجتمع 64W0Y5P ساخت شرکت نیمه هادی تگزاس اینسترومنتز

مربع زرد رنگ: مدار مجتمع مدیریت انرژی 65730A0P ساخت تگزاس اینسترومنتز

مثل همیشه تشخیص مدارات مجتمع با کمک شرکت کلیپ‌ورکس (Chipworks) انجام شده است. برای بررسی عمیق‌تر می‌توانید به صفحه‌ی کالبد شکافی آیفون ۷ شرکت کلیپ‌ورکس مراجعه کنید.

گام ۱۸

در این مرحله نوبت به بلندگوی آیفون ۷ پلاس می‌رسد که دارای اتصالات ارتجاعی و شبکه‌ی توری است که در برابر نفوذ گرد و خاک و آب محافظت شده است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس
کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

اسپیکر آیفون ۷ پلاس علاوه‌بر شباهتی که به بلندگوهای آیفون ۶ پلاس و آیفون ۶ اس پلاس دارد، دربردارنده‌ی زائده‌ی مشهور آنتن است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۱۹

کابل‌های نواری کوچک مجموعه‌ی مونتاژ کانکتور لایتنینگ (Lightning) به میکروفون‌هایی متصل هستند که به صورت پایدار و ثابت به شبکه‌ی توری اسپیکر چسبیده است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، شبکه‌ی توری اسپیکرها به منظور خشک نگه داشتن و جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات، در برابر نفوذ گرد و غبار و آب محافظت شده است. مجموعه‌ی کانکتور لایتنینگ بسیار بزرگ بوده و همانند نسل‌های پیشین به طور متوسط چسب کاری شده و به آسانی از قاب پشتی جدا می‌شود.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

مجموعه‌ی کانکتور لایتنینگ دارای بیش‌ترین درزگیری ممکنی بود که تابه‌حال دیده بودیم. در حالی که در آیفون ۶ اس پلاس از چسب فوم برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و آب استفاده شده بود، آیفون ۷ پلاس دارای لاستیک درزگیر کاملی است که قادر به تحمل ستون آب ۵۰ متری است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۲۰

مقاومت در برابر نفوذ آب یکی از جالب‌ترین و بزرگ‌ترین ویژگی‌های آیفون ۷ پلاس محسوب می‌شود؛ اما واقعا چه تغییرات دیگری باعث ضد آب شدن آیفون ۷ پلاس شده است؟ از دیگر تغییراتی که باعث ضد آب شدن آیفون ۷ پلاس شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- عنصر پلاستیکی موجود در سوراخ خارج کننده‌ی سیم کارت همراه با یک درزگیر لاستیکی

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

۲- یک واشر درزگیر لاستیکی در سینی سیم کارت

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

واشرهای لاستیکی درزگیر و سوراخ‌گیر، فناوری جدیدی نیستند اما بدون شک در محافظت از گوشی هوشمند در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار موثر خواهند بود. وجود این اجزای لاستیکی که نیازمند کسب اطمینان از قرار گیری درست در محل خود بوده و درزگیری کاملی را انجام می‌دهد هزینه‌بر بوده و نیازمند یک مرحله‌ی سخت‌گیرانه و اضافی است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۲۱

در این مرحله کاوش قاب پشتی آیفون ۷ پلاس را به طور موقت کنار گذاشته و به بررسی مجموعه‌ی مونتاژ صفحه نمایش و قطعات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

از نمای روبه‌رویی، نمایشگر آیفون ۷ پلاس با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دقیقا مشابه با آیفون ۶ و آیفون ۶ اس است؛ با این حال تغییرات قابل توجهی وجود دارد. صفحه نمایش آیفون ۷ پلاس از وسعت رنگ وسیع‌تر P3 و ۲۵ درصد روشنایی بیش‌تری نسبت به برادرهای خود پشتیبانی می‌کند. همچنین ما با نگاهی عمیق‌تر به بخش یاد شده متوجه وجود شاخص آسیب دیدگی در اثر نفوذ آبی که در لبه‌ی سمت چپ پوشش فلزی EMI نمایشگر قرار دارد، شدیم. به احتمال زیاد این گجت در برابر نفوذ آب مقاوم است اما شرکت اپل با این کار از گیر افتادن در دام کاربرانی که گوشی خود را به داخل آب فرو می‌برند جلوگیری می‌کند.

گام ۲۲

پس از باز کردن چند پیچ با استاندارد فیلیپس، قطعه‌ی بلندگو عملا از دوربین جلویی گوشی هوشمند جدا می‌شود. این اسپیکر جدید برای اولین بار دو وظیفه انجام می‌دهد. این بلندگو علاوه‌بر کاربردی که در مکالمات صوتی دارد، می‌تواند برای پخش صدای استریو در زمان‌هایی که دسترسی به هدفون وجود ندارد مورد استفاده قرار گیرد.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

مجموعه‌ی کابل دوربین جلویی آیفون ۷ پلاس بیش‌تر از آن است که بتوان به راحتی با یک دست نگه داشت. این کابل به صورت چند شاخه است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

روی هم رفته اجزای این مجموعه‌ی مونتاژ شده شامل موارد زیر است که با کادرهای رنگی مشخص شده است:

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

مستطیل قرمز رنگ: دوربین جلویی

مستطیل نارنجی رنگ: میکروفون جلویی آیفون ۷ پلاس

مستطیل زرد رنگ: اسپیکر فراهم کننده‌ی خروجی صدای استریو

مستطیل سبز رنگ: حسگر مجاورت و حسگر نور محیط

گام ۲۳

در تصویر زیر می‌توانید تعداد نسبتا زیادی از پیچ‌های سه سویی را که از دکمه‌ی هوم و پوشش فلزی LCD محافظت می‌کنند، مشاهده کنید.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

خوشبختانه هیچ چسبی در پوشش فلزی LCD استفاده نشده و کابل‌های مربوطه به خوبی مدیریت شده است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

عناصر زیاد دیگری در این قسمت وجود ندارد. بنابراین به سرعت پوشش فلزی را برداشته و به قطعات زیرین آن مانند دکمه‌ی هوم دسترسی پیدا کردیم.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

گام ۲۴

آخرین بخشی که از مجموعه‌ی مونتاژ شده‌ی صفحه نمایش جدا می‌شود، همان دکمه‌ی هوم (home) حالت جامد آیفون ۷ پلاس است. این دکمه بسیار شبیه به حسگر لمسی هوم بوده و هیچ دکمه‌ی مکانیکی وجود ندارد.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

بخشی که با مربع قرمز رنگ مشخص شده مربوط به کنترلر حسگر خازنی ساخت شرکت Analog Devices به شماره مدل AD7149 است.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

دکمه‌ی خانه‌ی حالت جامد جدید قابل جابه‌جایی است؛ اما روند جداسازی آن به خاطر وجود پیچ‌های سه سوی کوچک و چسب استفاده شده در کابل آن ساده نخواهد بود. به دلیل استفاده از دکمه‌ی جدید، دیگر هیچ درزگیر ظریفی برای جای‌گذاری وجود ندارد. به طور کلی این تغییرات یک گام بلند در مسیر درست محسوب می‌شود.

دکمه‌ی هوم قابل تعویض، خبر بسیار خوبی برای مصرف کنندگان است. دکمه‌ی مکانیکی یک نقطه‌ی ضعف در آیفون‌های اپل محسوب می‌شد که هم‌اکنون به نقطه‌ی قوت آیفون ۷ پلاس بدل شده است. با وجود اینکه داده‌های آماری به دست آمده نشان دهنده‌ی بهتر شدن قابلیت اطمینان دکمه‌ی هوم موجود در آیفون ۶ و آیفون ۶ اس نسبت به آیفون ۵ و آیفون ۵ اس است، هنوز هم نزدیک به ۱۰۰ هزار کاربر از آیفون ۶ که دکمه‌ی هوم آن تعمیر شده استفاده می‌کنند.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

علاوه‌بر این، حرکت به سمت استفاده از دکمه‌ی هوم غیر مکانیکی قطعا باید قابلیت اطمینان کلی به قطعه را افزایش داده و نیاز به تعویض آن را کاهش دهد. این دکمه در زیر اشعه‌ی ایکس بسیار عالی به نظر می‌رسد.

گام ۲۵

در این مرحله به کاوش بخش‌های دیگر قاب پشتی آیفون ۷ پلاس باز می‌گردیم. در این گام، سوییچ فعال کننده‌ی حالت بی‌صدای گوشی هوشمند را که ملقب به ring/silent است، به طور کامل همراه با درزگیر لاستیکی نارنجی رنگ و کابل مربوط به دکمه خارج کردیم.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

با این حال، دکمه‌های تنظیم حجم صدا و خاموش یا روشن کردن دستگاه کاملا به قاب اصلی آیفون متصل بوده و جدا کردن آن‌ها ساده نیست.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

این نوع طراحی یادآور پتنتی است که اپل در گذشته آن را برای دکمه‌های ضد آب ثبت کرده بود. جداسازی این دکمه‌ها نیازمند تکنیک‌های بسیار ماهرانه‌ای است.

گام ۲۶

در این مرحله می‌توانید همه‌ی قطعات جدا شده‌ی آیفون ۷ پلاس را در کنار همدیگر مشاهده کنید.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

کلام آخر

دسترسی به باتری آسان است. با وجود این که جدا کردن آن نیازمند پیچ‌گوشتی‌های مخصوص و آگاهی از فنون برداشتن چسب مورد استفاده در باتری است، اما انجام آن اصلا سخت نیست. استفاده از دکمه‌ی هوم حالت جامد نقطه‌ی ضعف مشترک میان آیفون‌ها را از بین برده است.

با اینکه بهبودهای حاصل شده در مورد محافظت در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار نیاز به تعمیرات مربوط به آسیب‌های محیطی و نفوذهای تصادفی را کاهش داده است، اما باعث سخت‌تر شدن تعمیر پذیری آیفون ۷ پلاس شده است. مجموعه‌ی مونتاژ شده‌ی صفحه نمایش همچنان اولین اجزایی است که از آیفون ۷ پلاس جدا می‌شود؛ قطعا این کار باعث ساده‌تر شدن تعمیر پذیری آن می‌شود. اما باز هم به خاطر اقدامات مربوط به افزایش مقاومت در برابر نفوذ مایعات، تعمیر آن پیچیده‌تر شده است.

با توجه به وجود پیچ‌های سه سوی اضافی، بسیاری از تعمیرات مربوط به آیفون ۷ پلاس نیازمند ۴ نوع پیچ‌گوشتی مختلف است. با توجه به همه‌ی موارد یاد شده، در نهایت آیفون ۷ پلاس امتیاز ۷ از ۱۰ را در تعمیر پذیری کسب کرد که امتیاز خوبی محسوب می‌شود.

کالبد شکافی آیفون 7 پلاس

در پایان شما را به تماشای ویدیوی کالبد شکافی کامل آیفون ۷ پلاس اپل که به وسیله‌ی وب‌سایت iFixit تهیه شده، دعوت می‌کنیم.

مهندسی داخلی آیفون ۷ پلاس را در مقایسه با آیفون‌های دیگر و گوشی‌های هوشمند رقیب چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه وب‌سایت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات