مغز افراد دو زبانه توجه و تمرکز بهتری در حل مسائل دارد

شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه با دو زبان سر و کار دارند، توجه و تمرکز بیشتری در موضوعات مختلف دارند.
تبلیغات

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که دانستن بیش از یک زبان می‌تواند به افزایش توجه و تمرکز افراد کمک کند.

گروهی از محققان در انگلستان کشف کرده‌اند که یک فرد دوزبانه نسبت به یک فرد تک زبانه، بهتر می‌تواند روی انجام یک کار تمرکز کند. از این رو بحث‌های زیادی پیرامون چگونگی تاثیر یادگیری زبان دوم روی مغز انجام شده است.

در حالی که ارتباط بین دوزبانه بودن و افزایش توجه، پیش از این به اثبات رسیده بود، توجیه نتایجی چون افزایش تمرکز و کاهش حواس‌پرتی نامعلوم مانده بود.

از این رو محققان دانشگاه بیرمنگام با همکاری ۹۹ داوطلب اقدام به پیدا کردن پاسخ برای این پرسش کردند. در این میان ۵۱ داوطلب فقط به زبان انگلیسی صحبت می‌کردند در حالی که ۴۸ داوطلب دیگر، علاوه بر انگلیسی از زبان چینی هم در مکالمات روزمره‌ی خود استفاده می‌کردند.

پژوهشگران برای دو گروه حاضر، سه آزمون روانشناسی را طراحی کردند.  

در آزمون شناخته شده‌ای به نام "فلنکر" (Flanker)، چند ردیف فلش روی صفحه نمایش کامپیوتر به نمایش گذاشته شد. در اینجا از شرکت‌کنندگان خواسته شد که کلید جهت‌دار هم راستا با هر فلش را روی صفحه کلید انتخاب کنند. این آزمون در واقع برای سنجش قدرت داوطلب در نادیده گرفتن سه جهت دیگر بود.

در آزمون "استروپ فضایی" تنها یک فلش در هر بار نشان داده می‌شد اما جهت هر فلش با فلش دفعه‌ی قبل متفاوت بود. این آزمون به منظور ارزیابی تمرکز بیننده صورت می‌گرفت.

در مرحله‌ی آخر، آزمون "اثر سیمون" در بین داوطلبان اجرا شد که شبیه آزمون استروپ فضایی بود و این بار به جای فلش از بلوک‌های رنگی قرمز و آبی استفاده می‌شد.

در آزمون اول هر دو گروه امتیازات تقریبا مشابهی به دست آوردند اما در مجموع سه آزمون، مدت زمان عکس‌العمل افراد تک زبانه، کندتر اندازه‌گیری شد.

در حال حاضر محققان بر این عقیده هستند که مغز افراد دو زبانه به علت تغییر وضعیت مداوم بین دو زبان، تمرکز بهتری از خود نشان می‌دهد. یکی از محققان به نام "آندریا کرات" (Andrea Krott) در این خصوص گفته است: "تحقیقات ما به همراه دیگر شواهد نشان می‌دهد که تغییرات مداوم از یک زبان به زبان دیگر کمک می‌کند که توجه مغز روی یک موضوع خاص بیشتر حفظ شود. "

اکنون کرات و همکارانش در نظر دارند تا روی این موضوع مطالعات بیشتری انجام دهند.

کرات در ادامه می‌گوید: "اکنون برای ما معلوم شده است که دو زبانه بودن می‌تواند ساختار مغز و عملکرد آن را تغییر دهد. "اما هنوز هم به خوبی نمی‌دانیم که چگونه این تغییرات به تغییر در رفتار افراد منجر می‌شود."

چنانچه شما هم یکی از قربانیان اینترنت و دنیای مجازی هستید که قدرت تمرکز خود را بر سر این مورد از دست داده‌اید، بد نیست به فکر ثبت نام در یک دوره‌ی زبان خارجی باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات