آیا اپل قصد خرید مک لارن را دارد؟

پنج‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
خبر حضور اپل در دنیای خودرو خبری جدید نیست ولی این شرکت در جدید‌ترین اقدام قصد خرید شرکت خودروسازی مطرح مک‌لارن را دارد.
تبلیغات

بر اساس گزارش Financial Times شرکت اپل در حال بررسی خرید شرکت خودروسازی مک‌لارن است و مذاکرات با این شرکت را شروع کرده است. برای بررسی جزئیات با زومیت همراه شود.

شرکت اپل پا را فراتر گذاشته و در پی خرید شرکت خودرو‌سازی مک‌لارن است. اگرچه علاوه بر این سرمایه‌گذاری استراتژیک توسط اپل را به عنوان گزینه دیگر روی میز توسط منابع FT بیان شده است. همچنین سه منبع ناشناس آگاه به FT گزارش داده است که اپل به خرید ۸۰ درصد از سهام مک‌لارن نزدیک شده است که می‌تواند به صورت تصاحب کامل یا یک سرمایه‌گذاری استراتژیک باشد.

مک لارن mclaren

اما مک لارن هرگونه سرمایه‌گذاری یا تصاحب کامل شرکت را رد کرده است. سخنگوی شرکت مک‌لارن گفت: «همه این‌ اخبار به صورت کامل شایعه است و هیچ تصاجب یا سرمایه‌گذاری استراتژیکی وجود ندارد. همانطور که انتظار دارید با توجه به ماهیت طبیعی برند مک‌لارن، ما مکالمات محرمانه‌ای با طیف گسترده‌ای از بخش‌ها داریم اما آن‌ها را به صورت محرمانه نگه می‌داریم.»

شرکت مک‌لارن تولید کننده خودرو‌های سوپر اسپورت است و در مسابقات فرمول یک نیز فعالیت‌ گسترده‌ای دارد. بر اساس گزارش‌ها ارزش تقریبی مک‌لارن بین ۱.۳ تا ۲ میلیارد دلار دلار برآورد شده است.

خبر مذاکره بین مک‌لارن و اپل گمانه‌زنی در مورد برنامه‌ریز شرکت‌های تکنولوژی بر روی خودرو را دوباره قوت بخشید.

شرکت اپل دارای دپارتمان خودرو با اسم رمز «پروژه تیتان - Project Titan» است اما این شرکت هیچگاه فعالیت روی خودرو‌های الکتریکی و همچنین خودرو خودران را تایید نکرده است.

تیم کوک اپل

اپل جدیدا بر روی تولید نرم‌افزار خودرو‌های خودران به جای تولید خودرو خودران خود تمرکز کرده است. اما مدیریت زنجیره تامین، پروسه تولید اپل همانند تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار آیفون به صورت انحصاری نشان از این دارد که اگر اپل بخواهد خودرو تولید کند هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار آن را فراهم خواهد آورد. سرمایه‌گذاری یا خرید مک لارن توسط اپل می‌تواند تکنولوژی خودروهای مسابقه‌ای را به همراه تیمی از مهندسین متمرکز روی خودرو را به دپارتمان خودرو اپل تزریق کند.

مک لارن اپل

مک‌لارن دارای چندین اختراع ثبت شده با ارزش به خصوص در زمینه مواد با تکنولوژی بالا همچون آلومینیوم و الیاف کربن است. این تولیدات و تحقیقات بر روی مواد در گروه تکنولوژی‌های کاربردی مک‌لارن (McLaren Applied Technologies) صورت پذیرفته است. همچنین این شرکت دارای کار‌های ارزشمند دیگری با سنسور و داده‌ها در دپارتمان سیستم‌های الکتریکی (McLaren Electronic Systems)  مک‌لارن انجام می‌دهد. به طور مثال این شرکت داده‌های جمع آوری شده real-time که هنگام رانندگی در مسابقه جمع‌آوری شده است را با داده‌های گذشته مقایسه می‌کند و این بدین معناست که می‌توانند بسیاری از مشکلات را با استفاده از توزیع سیلی از داده‌ها (با استفاده از الگوریتم سیل آسا یا floading قابل توزیع و آنالیز است) که توسط خودرو متصل شده تولید می‌شود را حل کنند.

یکی از چالش‌های پروژه خودرو اپل توزیع و آنالیز سیلی از داده‌ها تولید شده توسط سنسور‌ متصل به خودرو در حال رانندگی است که در کالیفرنیا تست می‌شود. این خودرو در هر مایل ۲ گیگابایت داده تولید می‌کند.

اپل در حال حاضر بر روی شرکت‌های حمل و نقل سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت در اوایل سال جاری یک میلیارد دلار بر روی شرکت چینی Didi Chuxing که در زمینه‌ی اشتراک خودرو فعالیت می‌کند، سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت سرویسی برای یافتن مسافرین هم مسیر و صرفه‌جویی در وقت و هزینه آنان را ارائه می‌دهد. ۸۷ درصد از بازار تاکسی‌های خصوصی چین و خدمات مرتبط با آن در اختیار این شرکت است و روزانه ۱۱ میلیون جابه‌جایی با استفاده از تاکسی‌های Didi Chuxing صورت می‌گیرد. در جولای امسال مدیر عامل اپل Tim Cook گفت: «از نقطه نظر این شرکت چینی سرمایه گذاری کلانی روی این شرکت اتفاق افتاده است. ما در این سرمایه‌گذازی چیزهای استراتژیکی می‌بینیم که در طول زمان با همدیگر به انجام خواهیم رساند.»

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که این علاقه اپل برای خرید این غول خودرو‌سازی و انکار مذاکرات توسط مک‌لارن به کجا می‌انجامد و اپل به آرزوی دیرینه خود برای صاحب شدن خودرو پایان می‌بخشد یا نه!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات