فرانسه مصرف هرگونه ظروف پلاستیکی را ممنوع خواهد کرد

چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مقامات کشور فرانسه اعلام کرده‌اند که مصرف هرگونه خوراک و نوشیدنی در ظروف پلاستیکی از سال ۲۰۲۰ ممنوع خواهد شد.
تبلیغات

طبق قانونی که در فرانسه تصویب شده است استفاده از بشقاب، لیوان و دیگر ظروف ساخته شده از پلاستیک از سال ۲۰۲۰ ممنوع می‌شود و تولیدکنندگان باید از مواد قابل بازیافت در تولید ظروف جدید استفاده کنند.

انجام چنین اقداماتی در فرانسه تازگی ندارد. در ماه جولای قانونی تصویب شد مبنی بر ممنوع شدن استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها که از اهداف دولت فرانسه برای کاهش آلودگی محیط زیست به شمار می‌رود.

فرانسه قصد دارد با انجام چنین اقداماتی، به پیشگام در زمینه استفاده از تجهیزات و لوازم دوستدار محیط زیست تبدیل شده و در میان کشورهایی که تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده‌اند سرآمد باشد.

تنها در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۴.۷۳ میلیارد ظرف پلاستیکی و همچنین ۱۷ میلیارد کیسه پلاستیکی در فروشگاه‌های فرانسه استفاده شد که نشان‌دهنده میزان مصرف بالای این کشور در تولید زباله‌های تجدیدناپذیر است و قانون مداران فرانسه امید دارند با تصویب قوانین جدید بتوان با این معضل برخورد قاطعی کرد.

طبق قوانین جدید استفاده از کیسه پلاستیکی در سوپرمارکت‌های فرانسه ممنوع شده و همچنین قرار است استفاده از این کیسه‌ها در سبزی و میوه فروشی‌ها نیز از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۷ ممنوع شود. ممنوعیت فروش ظروف پلاستیکی نیز از سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود که به تولید‌کنندگان اجازه می‌دهد تا شیوه و مواد استفاده شده در تولید محصولاتشان را تغییر دهند.

مقامات فرانسه اعلام کرده‌اند که در طول سه سال آینده حداقل ۵۰ درصد از مواد استفاده شده در ساخت این ظروف، باید قابل بازیافت شوند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ این میزان به ۶۰ درصد افزایش یابد.

این عمل توسط فعالان حفظ محیط زیست نیز با بازخورد مثبت رو به رو بوده است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ تعداد زباله‌های پلاستیکی ریخته شده در دریا از تعداد ماهی‌های درون اقیانوس‌ها بیشتر شود و انجام هرگونه عملی که مانع این اتفاق ناگوار شود با استقبال فعالان همراه خواهد بود.

البته این قانون همه را خوشحال نکرده و مخالفانی نیز دارد. بر اساس گزارش ساموئل پتریکوئین از اسوشیتد پرس، سازمان Pack2Go Europe که نماینده تولیدکنندگان بسته بندی در اروپا است درصدد مقابله با قانون جدید است. زیرا این قانون، حقوق سازندگان را نقض کرده است. ایمون بیتز از سامان Pack2Go Europe اروپا به اسوشیتد پرس گفته است:

ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که کار درست را انجام داده و با فرانسه به خاطر نقض قوانین اروپا برخورد قانونی کند. در صورتی که اتحادیه کاری نکند خودمان اقدام خواهیم کرد.

این سازمان اعلام کرده است که قانون جدید می‌تواند وضعیت را وخیم‌تر کند زیرا مردم به این باور می‌رسند که به دلیل اینکه ظروف و لوازم جدید از مواد قابل بازیافت ساخته شده‌اند می‌توانند آنها را در محیط زیست رها کنند.

طبق گزارش روزنامه The Australian، تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند که ساخت ظروفی که قابل بازیافت بوده و بتوانند خوراک و نوشیدنی‌های گرم را نگه دارند به شدت سخت است و تکنولوژی فعلی چندان کار را ساده نمی‌سازد. تولیدکنندگان می‌گویند:

ساخت محصولات جدید در شرایط فعلی می‌تواند به شدت گران تمام شده و درنتیجه هزینه‌ها را برای مصرف کنندگان افزایش دهد.

بیتز در مصاحبه‌ با اسوشیتد پرس اعلام کرده که هنوز مدرکی مبنی بر اینکه محصولات ساخته شده از مواد تجدیدپذیر می‌تواند برای محیط زیست مناسب باشد وجود ندارد.

با وجود گفته‌های بیتز باید بدانید که در شرایط فعلی ما در حدود ۲۰ برابر بیشتر نسبت به ۵۰ سال گذشته زباله‌های پلاستیکی تولید می‌کنیم که به شدت برای محیط زیست مضر هستند و اکثر این زباله‌ها متعلق به بسته‌بندی‌ها هستند.

در هر صورت اگر قانونی که فرانسه تصویب کرده بتواند بازخورد مثبتی داشته باشد می‌‌توان انتظار داشت که دیگر کشورها نیز از تصویب چنین قوانینی استقبال کرده و برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست اقدامات مفیدی انجام دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات