بازاریابی یا پیش بینی؛ اپل گوشی های آیفون 7 و آیفون 7 پلاس را چگونه عرضه می کند؟

یک‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل با عرضه محدود آیفون های جدید به بازار سعی در جلوگیری از اشباع شدن آن دارد.
تبلیغات

آیفون‌های جدید اپل از ۲۶ شهریور ماه رسما راهی بازار شده‌اند، بطوریکه همچون سال‌های گذشته علاقمندان بدون توجه به اخطارها در مورد کم بودن عرضه‌ی اولیه‌ی آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس، صفوفی را جلوی فروشگاه‌های اپل تشکیل دادند.

شواهد امر نشان از این دارد که تقاضا برای آیفون‌های ۷ بسیار بالاتر از انتظارات خواهد بود. آیفون ۷ پلاس اپل با بهره‌گیری از دوربین دوگانه نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده و به نظر می‌رسد این نسخه فروش بالاتری را تجربه خواهد کرد. پیش از آنکه اپل آیفون‌های جدید خود را رونمایی و راهی بازار کند، شماری از تحلیل‌‌گران پیش‌بینی کرده بودند که روند بروزرسانی به نسل جدید آیفون‌های اپل در آستانه دهمین سالگرد عرضه‌ی آیفون به بازار روند رو به رشدی خواهد داشت، حال آنکه به نظر می‌رسد خود اپل نیز با چنین نگرشی نسبت به عرضه‌ی آیفون‌هایش اقدام کرده است.

پیش بینی تقاضا برای آیفون 7

تلاقی انفجار باتری گلکسی نوت ۷ با رونمایی از ویژگی‌هایی در آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس همراه شد که به مزاق کاربران خوش آمد. اپل در مورد آیفون‌های جدید نیز در زمینه‌ی ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا با عدم تعادل روبرو است. باید دید که آیا این موضوع برگرفته از یک سیاست بازاریابی است یا اپل این موقعیت را پیش بینی کرده است؟

موضوعی که مساله عرضه و تقاضا را جالب‌تر از پیش می‌کند، عدم ارائه‌ی اطلاعات توسط اپل در مورد عرضه‌ی اولیه‌ی آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس است. البته اپراتورهای مخابراتی نظیر تی-موبایل و اسپرینت اطلاعاتی را از میزان تقاضای آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس در کنار رنگ‌های محبوب ارائه کرده‌اند.

تیموتی آرکوری، تحلیل‌گر Cowen and Co اعلام کرده که آیفون ۷ پلاس تقاضای بیشتری را در مقایسه با نسخه ی ۴.۷ اینچی در آمریکا داشته، حال آنکه میزان عرضه‌ی نسخه‌ی ۵.۵ اینچی در کشور چین فراتر از تقاضا برای این گوشی هوشمند است.

آرکوری معتقد است اپل کمی محتاطانه در قبال تقاضای گوشی‌های هوشمندش رفتار کرده و در حال مانیتور کردن تقاضا برای گوشی‌های هوشمندش در روزهای پس از عرضه‌ی اولیه است. این تحلیل‌گر می‌گوید:

اپل در نظر دارد تا با پس از رویت کمبود در شماری از بازار‌ها به شرایط مورد نظر برای مدتی ادامه دهد تا از میزان تقاضا در بازار‌ها مطمئن شود. این سیاست برای جلوگیری از اشباع بازار و مشکلاتی است که این کمپانی در مورد آیفون ۶ اس شاهد بود و باعث شد تا اپل تولید را در ماه نوامبر کاهش دهد. همچنان تقاضا در آمریکا بالا بوده که این موضوع توسط شماری از اپراتورها بیان شده است، حال آنکه فراخوانی نوت ۷ نیز به افزایش تقاضا کمک کرده است، اما با این وجود در چرخه‌ی تولید نمی‌توان شواهدی را دال تغییرات در تولید مشاهده کرد.

انتظار می‌رود اپل پس از دست یافتن به اهداف خود برای فروش آیفون در سه ماهه‌ی اول فروش، سفارشات جدید برای تولید بیشتر را در دستور کار قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده کلیه‌ی اخبار و تصاویر مرتبط با گوشی جدید اپل به صفحه‌ی آیفون 7 مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات