طرح مفهومی جدید خودروی الکتریکی فولکس واگن با اهداف بلند پروازانه

شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کمپانی فولکس واگن پس از پشت سر گذاشتن یک بحران جدی هم اکنون تصمیم دارد تا در عرصه‌ی جدیدی از صنعت خودرو نیز پا به میدان رقابت بگذارد.
تبلیغات

از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که امسال سال سختی برای کمپانی فولکس واگن بوده است. اصلی‌ترین اتفاق امسال برای کمپانی مربوط به رسوایی به بار آمده در رابطه با دستکاری موتورهای دیزل بود. مسلما این رسوایی برای چند ده هزار نفر از کارکنان این کمپانی که آینده‌ی شغلیشان با ابهام مواجه شده بود بسیار دشوارتر از منتقدانی بوده است که هنوز هم از فولکس واگن به خاطر آن رسوایی انتقاد می‌کنند. شاید خودروی دیزل به عنوان یک نام تجاری به انتهای مسیر خود نزدیک شده باشد و سران کمپانی هم به این نتیجه رسیده‌اند که نیاز به ایجاد یک تغییر قابل توجه است. چنین تغییری از سوی فولکس واگن را به نظر می‌رسد که در نمایشگاه آتی پاریس (Paris Motor Show) ببینیم.

 در طول یک رویداد تبلیغاتی این هفته در آلمان که با تمرکز بر خودروهای الکتریکی برگزار شده بود، یورگن استاکمن (Jurgen Stackmann) عضو هیئت مدیره فولکس واگن  اعلام کرده است طرح مفهومی آینده‌ی این کمپانی، یک چهره‌ی جدید از این کمپانی را پس از یک سال کار سخت و بی‌وقفه ارایه خواهد داد. وی باور دارد که شعار عمومی کمپانی برای نمایشگاه پیش روی پاریس بیانگر یک «طرز فکر جدید» است.

 کریستین سنجر (Christian Senger)، رئیس گروه سری BEV فولکس واگن از ماه ژانویه، اعلام کرد که خودروهای الکتریکی تولید جدید فولکس واگن از پلتفرم MEB استفاده خواهند کرد. MEB مخفف آلمانی برای عبارت گروه مدل‌های الکتریکی مدولار است و این پلتفرم با شمار گسترده‌ای از خودروهای الکتریکی استفاده خواهد شد. پلتفرم اصلی MEB پیرامون باتری ساخته شده و در آن فاصله‌ی دو محور افزایش یافته است و برآمدگی‌ها نیز کوتاه‌تر و فضای طراحی داخلی بازتر شده است. بر پایه‌ی چشم‌اندازی که سنجر توصیف می‌کند، او یک صفحه نمایش بزرگ HD، فیدبک لمسی و سیستم کنترل حرکت را به عنوان بخشی از بسته‌ی ارایه شده متصور می‌شود. وی باور دارد:

خودروی فردا باید همانند یک دستگاه تلفن همراه باشد؛ اما روی چهار چرخ!

 اکنون پرسشی که شاید در وهله‌ی اول به ذهنمان برسد درباره‌ی مسافت بیشینه‌ی پیموده شده توسط این خودروی مفهومی باشد. سنجر اعلام کرد، حداقل مقداری که مردم از آن راضی باشند احتمالا ۴۰۰ کیلومتر یا حدود ۲۵۰ مایل است. با این مقیاس شاید مسافت بیشینه‌ی MEB در برخی از آپشن‌های فولکس واگن تا ۶۰۰ کیلومتر (۳۷۳ مایل) نیز برسد. وی همچنین اظهار کرد که رانندگان ئی‌گلف امروزه  اعلام می‌کنند که نیاز به مسافت پیمایش بیشتر یا شارژ سریع‌تر ندارند، زیرا آنها از ئی‌گلف به عنوان خودروی اصلی خود استفاده نمی‌کنند. اما فولکس واگن اعلام کرده‌ است که خودروهای الکتریکی این کمپانی نمی‌توانند با استفاده به عنوان خودروی دوم از سوی خریداران به خودروهای الکتریکی پرچم‌دار در بازار تبدیل شوند. آنها رویاهای بزرگ‌تری را در سر می‌پرورانند. سنجر در این گفتگو اعلام کرد که فولکس واگن امیدوار است تا سال ۲۰۲۵ بتواند در حدود ۲ تا ۳ میلیون خودروی الکتریکی را به فروش برساند.

 این خبر توجه ما را دوباره به طرح مفهومی معطوف می‌کند که در پاریس معرفی خواهد شد. در این نمایشگاه شاهد پیش‌نمایش اولین خودروی الکتریکی با پلتفرم MEB خواهیم بود.  آن در در  سال ۲۰۱۹ و به عنوان یک خودرو برای مدل سال ۲۰۲۰ شروع خواهد شد. خودروی مورد نظر از یک باتری یون لیتیوم تغذیه کرده هیچ ساختار دور از انتظاری در بدنه‌ی آن نبوده و همچنین به صورت کاملا خودکار خواهد بود.

استاکمن همچنین اشاره کرد که پیش از آغاز به ساخت خودروهای پلتفرم MEB ، یک مدل ئی‌گلف بهتر با "مسافت بیشینه‌ی بیشتر و قیمت بالاتر" به بازار خواهد آمد. عددی که استاکمن و دیگران برای مسافت پیمایش این خودرو مطرح کرده‌اند در حدود ۳۰۰ کیلومتر است. شاید در میان خودروهای الکتریکی که برای رانندگی در اروپا وجود دارند این رقم خیلی زیاد نباشد، اما به هر حال بسیار بهتر از عملکرد ئی‌گلف کنونی به نظر می‌رسد. مدل فعلی از این خودرو در حدود هر ۱۵۰ کیلومتر نیاز به شارژ پیدا می‌کند. تولید انبوه ئی‌گلف جدید از ماه دسامبر سال جاری آغاز خواهد شد. استاکمن بیان کرد که به زودی جزئیات بیشتری در مورد MEB EV و آینده‌ی فولکس واگن در دسترس خواهد بود. وی گفت:

ما می‌خواهیم از پاریس در واقع به عنوان یک فانوس دریایی استفاده کنیم تا به شما نشان دهیم که کمپانی ما به عنوان یک نام تجاری چه هدفی را برای آینده در نظر دارد. هم اکنون اتفاقات بسیار فوق‌العاده‌ای در فولکس واگن در حال رخ دادن هستند. ما در حال اتخاذ تصمیمات بزرگ و جسورانه هستیم تا برند خود را با سرعت هر چه بیشتر پیش ببریم و بسیار مشتاق هستیم تا در نمایشگاه خودروی پاریس بتوانیم نخستین نشانه‌های این تصمیات را به نمایش بگذاریم.

در پایان باید اشاره کنیم که نمایشگاه موتور پاریس در یکم اکتبر سال جاری آغاز خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات