AMD پرازنده های گرافیکی مبتنی بر معماری Vega را نیمه اول سال 2017 عرضه می کند

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD  پردازنده‌های گرافیکی موسوم به Vega را از نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی راهی بازار خواهد کرد.
تبلیغات

ای‌ام‌دی تا امروز اطلاعات محدودی را در رابطه با پردازنده‌ی گرافیکی خود ارائه کرده است، حال آنکه این کمپانی ساعاتی پیش اعلام کرده که نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی موسوم به Vega از نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی راهی بازار خواهد شد.

مارک پیپرمستر، مدیر ارشد فناوری AMD اعلام کرده است که اولین پردازنده‌های سری وگا به عنوان یک محصول رده بالا برای دوستداران و علاقمندان پی‌سی‌های قدرتمند راهی بازار خواهد شد.

گمانه‌زنی‌های پیشین حکایت از این داشت که این کمپانی اواخر سال جاری میلادی اقدام به عرضه‌ی این نسل خواهد کرد، حال آنکه اطلاعات جدید این موضوع را نقض می‌کند.

پردازنده‌های گرافیکی وگا در مقایسه با پولاریس عملکرد بالاتر را همراه با مصرف انرژی پایین‌تر در اختیار کاربران قرار خواهند داد. پردازنده‌ی گرافیکی سری وگا برای استفاده در مواردی چون اجرای بازی‌ها، واقعیت مجازی و سایر کاربردها در رایانه‌های شخصی توسعه یافته‌ است.

پردازنده‌‌های گرافیکی سری وگا از سال آینده در کنار تراشه‌های نسل جدید سری ذن AMD قرار گرفته وتولیدکنندگان پی‌سی می‌توانند این تراشه را با بهره‌گیری از پردازنده گرافیکی Vega‌ از سال آینده‌ی میلادی مورد استفاده قرار دهند. AMD درصدد آن است تا موفقیت خود در حوزه‌ی پی‌سی و سرور بازیافته و دوباره به روزهای خوب خویش بازگردد. پایه‌ای‌ترین پردازنده‌ی سری ذن برای انجام بازی از وجود هشت هسته‌ی پردازشی بهره خواهد برد.

ای‌ام‌دی همچنین تراشه‌های قدرتمندتری را با عملکرد پردازشی بالاتر برای استفاده در سرورها در دست تولید دارد که از قدرت پردازنده‌ی گرافیکی نیز در روند محاسباتی خود استفاده می‌کند.

وگا از حافظه‌های با پهنای باند یا HBM2 استفاده می‌کند که از ساختار پشته‌ای با پشتیبانی از نرخ انتقال ۲۵۶ گیگابیت در هر ثانیه بهره می‌برد.

AMD‌ ابتدای سال جاری میلادی پردازنده‌‌های گرافیکی مبتنی برمعماری پولاریس را رونمایی کرد که شامل Radeon RX 480 با قیمت ۱۹۹.۹۹ دلاری است. این پردازنده‌ی گرافیکی برای استفاده روی پی‌سی‌های ارزان قیمت با پشتیبانی از واقعیت مجازی مناسب است. ای‌ام‌دی همچنان از معماری پولاریس برای تولید پردازنده‌‌های گرافیکی ارزان قیمت استفاده خواهد کرد.

AMD در حوزه‌ی ساخت پردازنده‌های گرافیکی رقابت سنگینی با انویدیا دارد. برای مثال باید به GeForece GTX 1080 اشاره کرد که مبتنی بر معماری پاسکال بوده و برای رقابت با محصولات سری وگا راهی بازار شده است.

براساس گزارش موسسه‌ی تحقیقاتی مرکوری، سهم AMD‌ از بازار پردازنده‌های گرافیکی در سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی ۳۴.۲ درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن نشان از افزایش ۷.۳ درصدی دارد، حال آنکه سهم انویدیا از ۷۳.۱ درصد به ۶۵.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

دلیل کاهش سهم انویدیا را باید در کاهش همکاری این کمپانی برای عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی با کمپانی‌هایی خواند که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پی‌سی هستند. در همین مدت ای‌ام‌دی با استفاده از فرصت پیش آمده و همکاری با تولیدکنندگان قادر بوده تا سهم خود را افزایش دهد.

با توجه به کاهش عرضه‌ی پی‌سی‌ها به بازار، انویدیا هر روز با کاهش حاشیه‌ی سود دست و پنجه نرم می‌کند. AMD نیز حضور خود را در بازار پردازنده‌های گرافیکی رده پاینی کمرنگ‌تر کرده است، از همین‌رو انویدیا روی فروش پردازنده‌‌های گرافیکی با حاشیه‌ی سود بالا متمرکز شده است. کمپانی‌هایی نظیر Alienware و Falcon Northwest ترجیح می‌دهند تا از محصولات انویدیا استفاده کنند.

با وجود اینکه سهم AMD‌ از بازار پردازنده‌های گرافیکی افزایش پیدا می‌کند، اما انویدیا نیز سود خود را از این بازار بالا می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات