مصاحبه با مدیرعامل TP-LINK: شرکت‌های چینی رقیب ما نیستند!

سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
«بصورت جدی وارد بازار موبایل شده‌ایم؛ رقیب اصلی ما خود ما هستم؛ وجه تمایز ما کیفیت ساخت به همراه قیمت ارزان است.»
تبلیغات

براساس گزارش موسسه‌ی تحلیل بازار IBC، تی‌پی-لینک بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه بی‌سیم محلی (WLAN) است. این شرکت ارائه دهنده‌ی محصولات برای دسترسی به اینترنت، شبکه، رفع نیاز‌های شبکه و اینترنت مشتریان، کار و سرگرمی شناخته می‌شود. فروش تی‌پی-لینک در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده است. این شرکت از چند ماه پیش وارد بازار موبایل شد و دو گوشی پایین‌رده را رونمایی کرد. این کمپانی در راستای توسعه‌ی محصولات خود در بازار موبایل در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۶ دو گوشی از سری نفوس به نام ایکس وان و ایکس وان مکس را رونمایی کرد. در همین راستا مصاحبه‌ی اختصاصی با مدیرعامل تی‌پی-لینک برگزار کردیم و از وی در باره‌ی سیاست‌های تی‌پی-لینک در بازار موبایل و آینده‌ی این شرکت پرس‌وجو کردیم. همراه زومیت باشید.

مدیرعامل تی پی لینک

  چرا تی‌پی-لینک وارد بازار گوشی‌های هوشمند شده است؟

ما با تولید لوازم خانه هوشمند، تلاش کردیم تا وارد بازار ابزارهای مخصوص مصرف‌کنندگان شویم. طی سال‌های اخیر ما به یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تجهیزات شبکه معروف شدیم؛ اما پس از آن، تصمیم گرفتیم تا وارد بازار محصولات مناسب مصرف‌کنندگان شویم، چیزی شبیه به شرکت سونی. ابزارهای خانه‌ی هوشمند، این شانس را به ما می‌دادند تا مصرف‌کنندگان عادی را هدف قرار دهیم. اما یکپارچه‌سازی و سازگاری ابزارهای مختلف در خانه‌ی هوشمند یک چالش اساسی است.

 این چالش‌ها چه هستند؟

اما چند مانع در مسیر موفقیت خانه‌ی هوشمند وجود دارد. اولین دلیلی که باعث می‌شود، ابزارهای خانه‌ی هوشمند فروش خوبی نداشته باشند، سازگاری آن‌ها با یکدیگر و همچنین لوازم خانگی است. شرکت‌های مختلف، استانداردهای خاص و اپلیکیشن اختصاصی خود را دارند و وقتی مشتری محصولات را از شرکت‌های مختلف خریداری می‌کند با یکدیگر کار نمی‌کنند. راه حل تی‌پی-لینک برای اتصال این ابزارها به یکدیگر، یک روتر مخصوص اینترنت اشیاء است که با یک اپلیکیشن اختصاصی و فضای ابری کامل می‌شود.

مانع دوم، بحث امنیت است. در خانه‌ی هوشمند امکان کنترل همه‌ی لوازم خانه و حتی در ورودی خانه از طریق موبایل و از راه دور وجود دارد و این دست هکرها را برای باز کردن قفل خانه یا حتی کنترل دیگر لوازم خانگی میسر می‌کند. این مشکلی است که همه‌ی شرکت‌ها از جمله تی‌پی‌-لینک در حال کار بر روی آن هستند، اما هنوز راه حل کاملی برای آن پیدا نشده است.

مدیرعامل تی پی لینک

مانع سوم، مربوط به تعامل کاربر با اینترنت اشیاء و خانه‌ی هوشمند است. راه‌حل‌هایی مانند اکو آمازون وجود دارد که از طریق دستورات صوتی، کنترل خانه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و همچنین اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که از طریق لمس صفحه، کنترل خانه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ما وارد بازار گوشی‌های هوشمند شدیم تا راه‌حل جامع خود را برای خانه‌ی هوشمند ارائه کنیم، چرا که بخش مهمی از خانه‌ی هوشمند توسط گوشی هوشمند کنترل می‌شود. اما تنها دلیل ورود ما به بازار گوشی‌های هوشمند به اینترنت اشیاء خلاصه نمی‌شود. در شبکه نیز ما می‌توانیم یکپارچگی بهتری با گوشی‌های هوشمند داشته باشیم و امکان کنترل تجهیزات از طریق موبایل را میسر کنیم.

گوشی‌های هوشمند این روزها پیچیده و بسیار پیشرفته هستند، با وجود اینکه تی‌پی‌-لینک در زمینه‌ی محصولات شبکه معروف است، اما تجربه‌ای در این زمینه نداشته است؛ نخستین گوشی‌های هوشمند تی‌پی‌-لینک فراتر از انتظار ظاهر شدند و از نظر طراحی و کیفیت ساخت در سطح خوبی قرار دارند. چطور موفق به طراحی و ساخت این موبایل‌ها شدید؟

ما از سال گذشته تجارت جدید گوشی‌های هوشمند را راه‌اندازی کردیم و آن را بصورت یک مجموعه‌ی کاملا مستقل اداره کردیم. تجارت موبایل ما بخش تحقیق و توسعه، طراحی و بازاریابی مستقل دارد تا تحت تاثیر سیاست‌ها و منابع بخش شبکه نشود. به این ترتیب اگر عملکرد بخش موبایل خوب نباشد تاثیری بر روی بخش شبکه نمی‌گذارد و از طرفی توسعه‌ی موبایل‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود. همانطور که در گوشی‌های جدید ما می‌بینید، از بالاترین کیفیت برخوردار هستند. طراحی آن‌ها خوب است، کیفیت ساخت‌شان خوب است و قطعات خوبی در آن‌ها بکار گرفته شده است.

با نگاهی به مشخصات فنی گوشی‌های نِفوس می‌توان متوجه شد که تمام قطعات توسط دیگر شرکت‌ها تولید می‌شوند با توجه به توانی که شما در بخش شبکه دارید فکر می‌کنید در آینده از تراشه‌های ساخت خود در گوشی‌ها بهره خواهید برد؟

نه چنین برنامه‌ای نداریم اگر قرار باشد خودمان تراشه تولید کنیم فقط به تراشه‌ی ساخت خود محدود می‌شویم اما اگر از تراشه‌های دیگران استفاده کنیم حق انتخاب خواهیم داشت و همیشه بهترین را از بین کوالکام، برادکام یا اینتل انتخاب خواهیم کرد.

مسعود یوسف نژاد

 بسیاری از کمپانی‌های بزرگ چینی مانند هواوی، زدتی‌ای، وان پلاس، شیائومی و اوپو در بازار گوشی‌های هوشمند بسیار قوی شده‌اند و محصولات خوبی نیز راهی بازار کرده‌اند، چرا کاربر باید گوشی شما را انتخاب کند؟

ما هیچ‌کدام از این شرکت‌ها را رقیب خود نمی‌دانیم. رقیب اصلی تی‌پی-لینک همیشه خود ما هستیم. ما همیشه تلاش می‌کنیم تا بهترینِ خود را ارائه کنیم. این فلسفه‌ی فکری من است و با همین فلسفه نیز ما موفق شدیم بعد از ۷ سال بسیاری از رقبای خود را پشت سر بگذاریم. از طرفی تنها بعضی از تولیدکنندگان چینی، بازیگران جدی هستند مانند هواوی و اوپو و باقی اهمیتی ندارند و رقیب جدی نیستند. ما با جدیت وارد این بازار شده‌ایم و به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا محصولات با کیفیتی تولید کنیم که کاربران بتوانند از استفاده از آن‌ها لذت ببرند. کاربران همانطوری که می‌توانند از محصولات اپل، هواوی، سامسونگ سود ببرند می‌توانند از استفاده از گوشی‌های نفوس نیز سود ببرند.

 مزایای گوشی‌های شما با رقبا در چیست؟

گوشی‌های ما با کیفیت هستند و قیمت ارزانی دارند. ما تلاش می‌کنیم که برند با کیفیت ایجاد کنیم. تی‌پی‌-لینک وقتی وارد تجارت شبکه شد، هیچ‌کس آن را نمی‌شناخت اما بعد از ۷ سال ما به یکی از بازیگران مهم بازار شبکه تبدیل شدیم. با آن تجربه، ما DNA اصلی خود را که طراحی خاص و کیفیت ساخت بالاست در گوشی‌های هوشمند نیز بکار گرفتیم. می‌دانیم برای اینکه در بازار گوشی‌های هوشمند موفق شویم نیز باید زمان زیادی صرف کنیم. می‌دانیم که بازیگران زیادی در بازار گوشی‌های هوشمند وجود دارد اما بسیاری از آن‌ها به اندازه‌ی ما جدی نیستند.

 فکر می‌کنید روزی سهم بازار نفوس در بازار موبایل به اندازه‌ی سهم بازارتان در شبکه شود؟

این آرزوی ما است اما فعلا به سهم بازار فکر نمی‌کنیم و همه تلاش خود را می‌کنیم تا محصول با کیفیت تولید کنیم. اگر بتوانیم محصول کاملی بسازیم به مرور سهم بازار کسب می‌کنیم.

 تصور کنید که شما محصول خوبی تولید می‌کنید اما مردم از آن استقبال نکنند بعد از یک سال سرمایه گذاری روی این صنعت باز هم ادامه خواهید داد؟

تمر کز ما بر روی تولید گوشی هایی با کیفیت بالا و قیمت پایین است. یک سال زمان بسیار کوتاهی برای تصمیم گیری است. ما صبور هستیم و مصمم و انرژی خود را بیشتر صرف تحقیق و توسعه و نوآوری می‌کنیم. با این کار مطمئن هستیم که مصرف‌کنندگان خود به خود به ما روی خواهند آورد. هفت عدد شانس ماست. ما بعد از ۷ سال موفق شدیم به بزرگ‌ترین عرضه کننده محصولات شبکه در بسیاری از بازارها تبدیل شویم.

 اما ممکن است بعد از ۷ سال دیگر گوشی هوشمندی وجود نداشته باشد!

تی پی لینک

ممکن است این اتفاق بیافتد اما ما فعلا روی گوشی‌های هوشمند تمرکز کرده‌ایم و اگر بعد از ۷ سال ابزار جدیدی جایگزین گوشی هوشمند شود آن‌وقت ما هم روی آن تمرکز خواهیم کرد. همانطور که قبلا گفتم، تمرکز اصلی ما بر روی تحقیق و توسعه خواهد بود. ورود ابزار جدید به ما این امکان را می‌دهد که جزو پیشگامان در این راستا باشیم.

 من می‌خواستم بدانم که چقدر جدی هستید، آیا فقط آمده‌اید تا این بازار را تجربه کنید یا اینکه به اندازه‌ی کافی تحقیقات و بررسی کرده‌اید که در این بازار دوام بیاورید؟

ما روی موبایل تمرکز ویژه کرده‌ایم. گوشی‌های هوشمند بخش مهمی از خانه‌ی هوشمند هستند و ما نیز باید در این بازار باقی بمانیم.

 بسیاری از مشتریان گوشی‌های هوشمند چینی از ارائه نشدن بسته‌ی بروزرسانی نرم‌افزاری، مخصوصا آپدیت به نسخه‌ی جدید اندروید رنج می‌برند. آیا شما برنامه‌ای برای بروزرسانی گوشی‌های خود به نسخه‌های جدید اندروید دارید یا کاربران را با نسخه‌ی فعلی رها خواهید کرد؟

ما در حال حاضر چند گوشی هوشمند بیشتر نداریم و بروزرسانی آن‌ها نیز دشوار نیست. تا جایی که سخت‌افزار گوشی مانند پردازنده از نسخه‌های جدید اندروید پشتیبانی کنند، ما هم بروزرسانی به نسخه‌های جدید اندروید را ادامه خواهیم داد. همه گوشی‌های ما به اندروید 7 بروز خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات