اولین جراحی چشم با کمک ربات در انگلستان انجام شد

سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
جراحان انگلستانی برای اولین بار از ربات برای عمل جراحی داخلی چشم استفاده کردند. این جراحی می‌تواند سرآغاز جراحی‌های پیچیده‌تر چشم باشد.
تبلیغات

داشتن حداقل لرزش دست در تمامی جراحی‌ها برای پزشک یک ضرورت به حساب می‌آید. حالا اگر جراحی در ناحیه‌ای حساس مثل چشم اتفاق بیافتد این ضرورت بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهد. بنابراین استفاده از ربات‌ها در جراحی‌ها برای بالا بردن دقت و کاهش خطاهای دست به یکی از روندهای مهم این روز‌های فناوری و پزشکی بدل شده است.

در هفته‌ی گذشته پزشکان انگلیسی توانستند با استفاده از ربات در جراحی داخلی چشم، بینایی را به بیمار برگردانند. انجام چنین عملی با استفاده از ربات برای اولین بار در دنیای پزشکی رخ داده است و نقطه‌ی شروعی برای جراحی‌های پیچیده‌تر خواهد بود.

این جراحی در بیمارستان جان ردکلیف آکسفورد انجام شد و بیمار یک کشیش بود که در قسمت شبکیه‌ی چشم سمت راست خود یک غشا به ضخامت یک صدم میلی‌متر در حال رشد داشت. لازم بود پزشکان بدون صدمه رساندن به قسمت‌های دیگر داخلی چشم، این غشای نازک را از شبکیه‌ی بیمار جدا کنند.

جراحی چشم

پروفسور مک‌لارن در مورد این جراحی می‌گوید:

در حال حاضر با استفاده از اسکنر‌های لیزری و فناوری‌های میکروسکوپی می‌توان شبکیه‌ی بیماران را به خوبی مشاهده کرد. با این حال مورد پزشکی این بیمار طوری بود که از توانایی دست جراح خارج است. بدون کمک ربات قادر به انجام این عمل نبودیم و شکی نداریم که این عمل شروع عمل‌های آینده خواهد بود. با استفاده از ربات می‌توان فصل جدیدی از جراحی‌های چشم و درمان بیماری‌ها گشود.

این عمل اولین جراحی از بین ۱۲ جراحی برنامه‌ریزی شده با استفاده از ربات است. در مرحله‌ی بعد پزشکان سعی می‌کنند با کار گذاشتن یک لوله‌ی باریک زیر شبکیه مایع داخل چشم بیمار تزریق کنند.

پزشکان بر این باورند که استفاده از ربات می‌تواند در شیوه‌ی ژن‌تراپی برای ترمیم شبکیه در آینده مورد استفاده قرار گیرد. این شیوه‌ی درمانی که در حال حاضر در بعضی از مراکز تحقیقاتی در حال توسعه است می‌تواند بینایی را به افراد نابینا بازگرداند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات