رشد سریع بازار جهانی خودرو

سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اکثر خودروسازان در سال جاری افزایش فروش را تجربه کرده‌اند. این موضوع سوال بزرگی را به وجود می‌آورد که رشد میزان فروش شرکت‌های خودروسازی به کجا ختم خواهد شد یا چه زمانی بازار خودرو فروش سال ۱۰۰ میلیون دستگاهی را تجربه خواهد کرد؟ با زومیت همراه باشید تا به پاسخ سوال‌های بالا برسید.
تبلیغات

در ۶ ماهه‌ی اول سال جاری به طور کلی ۴۵.۵۷ میلیون خودرو به فروش رسیده است که رشد ۳.۹ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. بازار چین با ۱۴.۹ درصد، در صدر رشد فروش خودرو بوده است. آسیا-اقیانوسیه با ۹.۲، اروپا با ۶ و آمریکای شمالی با ۳.۸ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. تنها آفریقای جنوبی با کاهش فروش خودرو در سال جاری روبرو شده است. کارشناسان افت قیمت نفت را علت ‌اصلی کاهش درآمد مردم این کشور و در نتیجه کاهش توانایی خرید‌ آن‌ها عنوان کرده‌اند.

با توجه به آمار فروش خودروها می‌توان به رشد پیاپی این بازار در سال‌های رسید که ادامه‌ی این روند نیز پیش‌بینی می‌شود. اگر روند فروش خودرو در جهان به همین شکل پیش برود، تا انتهای سال ۲۰۱۶ شاهد فروش ۹۱.۴ میلیون دستگاه خودرو خواهیم بود. اگر روند رشد تقاضا برای خرید خودرو به همین شکل ادامه یابد، تا پایان سال ۲۰۱۸ شاهد بازار ۱۰۰ میلیونی خودرو خواهیم بود.

رشد بازار خودرو

بازار چین در حال حاضر با فروش سالیانه ۲۵ میلیون دستگاه خودرو، بزرگ‌ترین بازار این صنعت به شمار می‌رود. با توجه به افزایش تقاضای خرید مردم این کشور، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۱۸ کشور چین شاهد فروش سالیانه‌ی ۳۳ میلیون خودرو خواهد بود. بدین ترتیب در کمتر از سه سال آینده کشورهای چین و آمریکا به فروش سالیانه‌ ۵۰ میلیون خودرو مهم‌ترین بازار صنعت خودروسازی به شمار می‌آیند و نیمی از فروش جهانی را به خود اختصاص خواهند داد. با توجه به رشد مداوم بازار خودرو، شرکت‌‌های فعال در این زمینه باید تغییرات به وجود آمده در چند زمینه را با احتیاط تحت نظر بگیرند.

بازار کشور‌های در حال توسعه

در سال‌های اخیر روند فروش خودرو در کشور‌های توسعه‌ یافته روند ثابتی داشته است. اما در برخی از کشورها اعم از هند و چین که خرید خودروی شخصی پدیده‌‌ی جدیدی به شمار می‌آید، بازار خودرو و تقاضای خرید رشد زیادی دارد. اما این بازار‌ها نیز به زودی اشباع خواهند شد و بدین ترتیب با رشد منفی فروش خودرو روبرو خواهیم شد.

شهرنشینی

حتی در کشور‌هایی که تولید فرآورده‌های کشاورزی جز فعالیت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود، مردم زیادی در حال ترک روستا‌‌ها و مهاجرت به شهر‌‌ها هستند. در سال ۲۰۰۷ نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهر‌ها ساکن بودند که این آمار سالیانه در حال افزایش است. با رشد جمعیت در شهر‌ها، هزینه‌ی بالای نگهداری، پرداخت مالیات و بیمه در کنار و وجود مشکلات بزرگی از جمله ترافیک، مردم علاقه‌ی خود را به خرید خودروی شخصی از دست خواهند داد. توسعه‌ی وسایل نقلیه‌ی عمومی نیز مردم را به ترک استفاده از خودروی شخصی ترغیب خواهد کرد.

قیمت خودرو

در حال حاضر در بازار‌های جهانی به صورت میانگین قیمت هر خودرو برابر با ۳۴ هزار دلار است و با توجه به روند اخیر خودروسازان در استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های نوین در محصولات خود، نمی‌توان انتظار کاهش این قیمت را داشت. تحقیقات اخیر نشان داده است که حتی در کشور‌های توسعه‌یافته و ثروتمندی اعم از ایالات متحده، اغلب خانواده‌ها توانایی خرید خودروی جدید را ندارند.

رشد بازار خودرو

حتی اگر تمامی مشکلات ذکر شده طی سال‌های آینده مانع رشد بازار خودرو نشود، حضور بیش از ۲ میلیارد وسیله نقلیه‌ی شخصی در سطح کره‌ی زمین تا سال ۲۰۳۵، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌رو بشریت در راستای حفظ محیط زیست خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات