اکسینوس 8895 با لیتوگرافی 10 نانومتری در فرکانس 4 گیگاهرتزی بهینه تر از اسنپدراگون 830 است

سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
شواهد امر گویای این موضوع است که سامسونگ در حال آزمایش نسل بعدی تراشه‌ی خود با نام اکسینوس ۸۸۹۵ است. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که این تراشه برخلاف دو نسل پیشین تراشه‌های سامسونگ یعنی اکسینوس ۷۴۲۰ و ۸۸۹۰ مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

به نظر می‌رسد سامسونگ در حال توسعه و آزمایش نسل بعدی تراشه‌ی خود برای استفاده در گجت‌های هوشمند است. این تراشه که با نام اکسینوس ۸۸۹۵ شناخته خواهد شد، برخلاف نسل پیشین تراشه‌های این کمپانی مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری خواهد بود. اکسینوس ۷۴۲۰ در گلکسی نوت ۵ و اکسینوس ۸۸۹۰ در گلکسی نوت ۷ سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند که هر دو مبتنی بر لیتپوگرافی ۱۴ نانومتری تولید شده‌اند.

نتیجه‌ی استفاده از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری در توسعه‌ی نسل بعدی تراشه‌ی سامسونگ را باید بهبود عملکرد اکسینوس ۸۸۹۵ خواند که شامل کاهش شدید مصرف انرژی است. شنیده‌ها نشان از این دارد که تراشه‌ی ۸۸۹۵ که مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است از وجود چهار هسته‌ی پردازشی Cortex-A57 با فرکانس ۴ گیگاهرتزی در کنار هسته‌های Cortex-A53 با فرکانس ۲.۷ گیگاهرتزی تحت معماری big.LITTLE khv کنار هم قرار گرفته‌اند. بهبود عملکرد تراشه‌ی اکسینوس ۸۸۹۵ قریب به ۳۰ درصد در مقایسه با اکسینوس ۸۸۹۰ بهبود یافته است. تراشه‌ی پرچمدار کنونی سامسونگ که در گلکسی نوت ۷ و گلکسی اس ۷ مورد استفاده قرار گرفته، در بهترین حالت با فرکانس ۳ گیگاهرتزی فعالیت کرده است. به طور حتم فرکانس‌های مورد بحث برای استفاده در گوشی‌های هوشمند بسیار بالا است و توسعه‌دهندگان باید فرکانس پردازشی استاندارد را بسیار پایین‌تر در نظر بگیرند، حال آنکه چنین عملکردی نشان از پتانسیل بالای لیتوگرافی ۱۰ نانومتری دارد. 

فعالیت هسته‌های پردازشی در چنین فرکانس بالایی چالش‌هایی را به همراه دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به کنترل حرارت اشاره کرد. تولیدکنندگان باید با انتخاب بهترین فرکانس پردازشی، بین میزان حرارات تولید شده، قدرت خروجی و میزان انرژی مصرفی تعادل بهینه‌ای را ایجاد کنند. سامسونگ با تراشه‌ی ۸۸۹۵ و بهره‌گیری از هسته‌های ۴ گیگاهرتزی مصرفی به اندازه‌ی اسنپدراگون ۸۳۰ دارد که در فرکانس ۳.۶ گیگاهرتزی فعالیت می‌کند. این موضوع نشان از بهینه بودن تراشه‌ی ۱۰ نانومتری سامسونگ دارد که احتمالا در گلکسی اس ۸ و گلکسی نوت ۸ شاهد استفاده از آن خواهیم بود.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات