بررسی ماژول دوربین 360 درجه ال جی جی 5

یک‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
شرکت ال‌جی دستگاه‌های مختلفی را با عنوان دوستان ال‌جی (LG Friends) برای گوشی جی‌ ۵ عرضه کرده است. یکی از آن‌ها دوربین ۳۶۰ درجه ال‌جی (LG 360 CAM) است که قابلیت عکسبرداری و فیلمبرداری ۳۶۰ درجه را دارد. در ادامه با نقد و بررسی این دوربین توسط زومیت همراه باشید.
تبلیغات

دستگاه‌های مختلفی در حال ساخت و توسعه هستند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها دوربین‌های ۳۶۰ درجه است. این دوربین‌ها می‌توانند عکس‌ها و فیلم‌های متفاوتی را در قیاس با آن‌چه تا‌کنون دیده‌اید، بگیرند. دو شرکتی که در این زمینه در حال کار هستند و تا کنون مدل‌های مختلفی را توسعه داده‌اند، سامسونگ و ال‌جی هستند. دوربین ۳۶۰ درجه ال‌جی با نام LG 360 CAM عرضه شده است. این دوربین یکی از دوستان ال‌جی است که همراه با گوشی جی ۵ عرضه شده است و در حال حاضر قیمت ۲۰۰ دلاری دارد.

طراحی و سخت‌افزار

دوربین ۳۶۰ درجه ال‌جی یکی از دوستان ال‌جی جی ۵ است که برای استفاده از آن، نیازی به وصل کردن این دوربین به گوشی نیست. در حقیقت این وسیله فقط مختص به گوشی جی ۵ نیست و از طریق برنامه مخصوص به خود، می‌تواند به هر گوشی متصل شود. همچنین برای استفاده از آن نیاز به گوشی هوشمند ندارید اما وجود آن، به شما کمک می‌کند. 

دوربین ۳۶۰ درجه ال‌ی طراحی ساده‌ای دارد، بنابراین انتظار یک وسیله کوچک را داشته باشید. این دوربین در کاور پلاستیکی مخصوص خود، عرضه می‌شود و فقط کمی از پایین آن، از کاور بیرون است. همچنین این دوربین در کاور قفل می‌شود و برای خارج کردن آن، باید دو دکمه اطراف دستگاه را فشار دهید.

ماژول دوربین ۳۶۰ درجه ال جی جی 5

زمانی که دوربین را از کاور خارج کنید متوجه می‌شوید که این دوربین طراحی و ظاهر ساده‌ای دارد. البته این سادگی به هیچ عنوان بد نیست. دو دوربین در این دستگاه قرار گرفته است و اطراف آن‌ها رنگ روشن‌تری نسبت به کاور دوربین دارند. در پشت دستگاه دکمه ای قرار ندارد. اما در روی دستگاه (قسمتی که روبروی خود قرار می‌دهید) یک دکمه دایره‌ای شکل بزرگ و لوگو ال‌جی قرار دارد. در یک سمت این دوربین می‌توانید اطلاعات مربوط به دستگاه را مشاهده کنید و در سمت دیگر، دکمه پاور دستگاه و دو ال‌ای‌دی قرار دارد که نشان‌دهنده‌ی استفاده از حالت ۳۶۰ درجه یا ۱۸۰ درجه است.

در پایین این وسیله، جایگاه سه‌پایه و یک کاور پلاستیکی را می‌بینید که در زیر این کاور، جایگاه کارت‌های میکرو اس‌دی و درگاه USB Type C برای انتقال اطلاعات و شارژ دوربین، قرار دارد.

استفاده از جایگاه ۱.۴ اینچ برای سه‌پایه باعث شده که بتوانید این دوربین را بر روی تمام سه‌پایه‌ها قرار دهید. همچنین می‌توانید از کاور دستگاه برای بهتر قرار گرفتن دوربین در دست، استفاده کنید.

به طور کلی طراحی و سخت‌افزار این دوربین، در حالی که بسیار ساده است، اما به راحتی قابل استفاده است و دارای پیچیدگی خاصی نیست. بعد از چند دقیقه کار با آن، می‌توانید به راحتی با دوربین عکسبرداری و فیلمبرداری کنید. اما این وسیله، ظاهر زیبا و جذابی ندارد و تفاوت ظاهری چندانی با دوربین RE اچ‌تی‌سی ندارد.

برنامه و نرم‌افزار

توسط دوربین ۳۶۰ درجه ال‌جی نمی‌توان آن را کنترل کرد و چون صفحه نمایشی بر روی دستگاه وجود ندارد نمی‌توانید موقعیت عکس‌های گرفته شده را متوجه شوید. اگر از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنید، می‌توانید به سادگی با فشار دادن دکمه این دوربین، عکسبرداری کنید و عکس بر روی کارت میکرو اس‌دی ذخیره می‌شود. البته بدون صفحه نمایش نمی‌توان عکس را قبل یا بعد از گرفته شدن، مشاهده کرد. برای بررسی کردن عکس‌ها باید کارت میکرو اس‌دی را یا محتوای آن را بر روی دستگاه دیگری قرار داد و سپس عکس‌ها را مشاهده کرد. برای استفاده از این دوربین بر روی گوشی هوشمند بایستی برنامه آن را داشته باشید و همچنین نیازی نیست که گوشی شما حتما جی ۵ یا دیگر گوشی‌های ال‌جی باشد. این برنامه در فروشگاه گوگل پلی به صورت رایگان قابل دانلود است و در تمامی گوشی‌های دارای اندروید ۵ آب‌نبات چوبی و بالاتر، قابل استفاده است.

ماژول دوربین ۳۶۰ درجه ال جی جی 5

زمانی که دوربین ۳۶۰ درجه ال‌جی روشن باشد و برنامه را باز کنید، برنامه به صورت خودکار به دوربین متصل خواهد شد. زمان اتصال تقریبا طولانی است و اگر بخواهید به سرعت عکسبرداری کنید، ناامید خواهید شد. رابط کاربری این برنامه بسیار ساده است و از سه بخش دوربین، گالری و تنظیمات تشکیل شده است.

هیچ‌کدام از این سه بخش نیاز به توضیح خاصی ندارد، اما توضیحاتی را در ارتباط با بخش دوربین ارائه می‌کنیم. زمانی که بر روی آیکن دوربین ضربه می‌زنید، دوربین شما فعال می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید. رابط کاربری تقریبا مشابه رابط کاربری دوربین گوشی‌های هوشمند است. در پایین صفحه ، آیکن‌های مربوط به عکسبرداری، فیلمبرداری، بازگشت و دسترسی سریع به گالری قرار دارد. در بالای رابط کاربری دوربین، آیکن تنظیمات، حالت فیلمبرداری و عکسبرداری، زاویه دوربین ، بخش انتخاب تنظیمات خودکار یا دستی و انتخاب دوربین جلو یا عقب وجود دارد.  

در بخش تنظیمات می‌توان گزینه‌های مختلفی مانند تنظیمات صدا، تنظیمات مگاپیکسل دوربین، تگ مکان و دیگر تنظیمات را انجام داد.

در قسمت گالری می‌توانید عکس‌هایی را که گرفته‌اید مشاهده کنید. همچنین در این بخش می‌توانید عکس‌ها را از دوربین ۳۶۰ درجه به گوشی هوشمند خود منتقل کنید. برای این کار بایستی عکس را باز کنید و آن را به صورت بی‌سیم بر روی گوشی خود دانلود کنید. همچنین می‌توانید عکس‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. البته برای به اشتراک گذاشتن عکس‌ها، ابتدا باید آن‌ها را به گوشی خود منتقل کنید.

در بخش تنظیمات می‌توانید دوربین ۳۶۰ درجه را مدیریت کنید. این بخش به شما اطلاعاتی مانند میزان باتری باقیمانده دستگاه، اطلاعات حافظه میکرو اس‌دی، زمان خواب خودکار، تنظیمات صدا و دیگر تنظیمات را می‌دهد. همچنین می‌توانید برای دوربین ۳۶۰ درجه خود رمز عبوری مشخص کنید تا دیگران نتوانند به صورت بی‌سیم به دستگاه شما متصل شوند. برای بروز‌رسانی دستگاه خود نیز می‌توانید از طریق بخش تنظیمات اقدام کنید.

به طور کلی برنامه دوربین ۳۶۰ درجه ال‌جی یکی از بهترین ویژگی‌های آن است. استفاده از آن بسیار ساده است. رابط کاربری آن بسیار مرتب و منظم است و هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. پاسخ‌دهی برنامه و دستگاه مناسب است و شما هیچ مشکلی با برنامه نخواهید داشت. اگر می‌خواهید به سادگی عکس و فیلم ۳۶۰ درجه بگیرید، به سادگی از تنظیمات خودکار استفاده کنید. اشخاصی که به دنبال تجربه و کیفیت بهتر هستند، تنظیمات دستی متفاوتی وجود دارد که آن‌ها را راضی خواهد کرد.

کیفیت و بهره‌وری

ماژول دوربین ۳۶۰ درجه ال جی جی 5

مهم‌ترین مورد در ارتباط با دوربین‌ها، کیفیت عکسبرداری آن‌هاست و در این زمینه دوربین ۳۶۰ درجه ال‌جی خوب عمل می‌کند. مشخصا یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن، عکسبرداری و فیلمبرداری ۳۶۰ درجه است. البته می‌توانید عکس‌های ۱۸۰ درجه را نیز با دوربین جلو یا عقب بگیرید.

هر دو دوربین به لنز ۱۳ مگاپیکسل عریض مجهز هستند، بنابراین تفاوتی در دو لنز وجود ندارد و مهم نیست که با کدامیک عکسبرداری کنید. کیفیت عکس‌ها خوب است و شما را نا‌امید نخواهد کرد. در ادامه نمونه عکس‌های گرفته شده با این دوربین را مشاهده می‌کنید.

در بخش محتوای ۳۶۰ درجه، دوربین ال‌جی می‌درخشد. کیفیت عکس‌های ۳۶۰ درجه خوب و راضی‌کننده است و به سادگی می‌توان عکسبرداری و فیلمبرداری کرد. البته مشاهده آن‌ها، با عکس‌های معمولی متفاوت است.

فیلمبرداری ۳۶۰ درجه نیز مانند فیلمبرداری معمولی است و هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. فقط وارد بخش فیلمبرداری شوید و می‌توانید فیلم‌های با کیفیت کواد اچ‌دی (2K) بگیرید. فیلم‌های ۳۶۰ درجه را نمی‌توان از طریق برنامه، ویرایش کرد. فقط فایل RAW در دسترس شما قرار می‌گیرد. همچنین برای اشتراک گذاری ویدئو، بایستی آن را به گوشی خود منتقل کنید و راهی برای انجام این کار از طریق خود دوربین وجود ندارد. البته می‌توانید از طریق کارت میکرو اس‌دی یا کابل، محتوای دوربین را به کامپیوتر منتقل کنید و از این طریق، محتوا را ویرایش کنید یا به اشتراک بگذارید.

البته برای اشتراک گذاری ویدیو‌های ۳۶۰ درجه بر روی یوتیوب، بهتر است از برنامه گوشی استفاده کنید زیرا برای انجام این کار بر روی کامپیوتر نیاز به برنامه‌های دیگری دارید. در ادامه فیلم‌های گرفته شده با این دوربین را مشاهده می‌کنید.

30 cam lg g5

بنابراین بهره‌وری این دوربین را می‌توان اینگونه بیان کرد. عکسبرداری و فیلمبرداری ۳۶۰ درجه با این دوربین بسیار ساده و لذتبخش است اما برای انتقال این فایل‌ها و به اشتراک گذاشتن آن‌ها شما نیاز به طی مراحل مختلفی دارید و این کار اندکی پیچیده است.

نتیجه‌گیری

اینکه آیا شما باید این دوربین را بخرید یا خیر به چندین فاکتور مهم بستگی دارد. آیا به دوربین ۳۶۰ درجه نیاز دارید؟ اگر جواب مثبت است باید ببینید آیا حاضر هستید برای این دوربین ۲۰۰ دلار هزینه کنید؟ اگر جواب این سوال هم مثبت است، پیشنهاد می‌کنیم که دوربین ۳۶۰ درجه ال‌جی را خریداری کنید. این دوربین، یک دستگاه ساده با کیفیت و بهره‌وری بالا است. دوربین ال‌جی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و عکس و فیلم‌های آن کیفیت خوبی دارند. کار با آن ساده است و هیچ مشکل خاصی در زمان استفاده از آن وجود ندارد. البته بدون استفاده از گوشی هوشمند، شما هیچ کنترلی بر روی دوربین ندارید. اگر می‌خواهید دنیای عکس‌ها و فیلم‌های ۳۶۰ درجه را تجربه کنید، دوربین ۳۶۰ درجه ال‌جی انتخاب مناسبی است و شما را نا‌امید نخواهد کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات