قدیمی ترین مورد سرطانی در فسیلی با قدمت ۱.۷ میلیون سال شناسایی شد

جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران با بررسی استخوان پای انسانی که قدمتی ۱.۷ میلیون ساله داشته و به تازگی در آفریقای جنوبی کشف شده است، سرطانی بودن آن را نشان داده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فسیلی که از استخوان پای انسان که به تازگی در آفریقای جنوبی کشف شده، نشان می‌دهد انسان‌ها حداقل ۱.۷ میلیون است که در حال مبارزه‌ با سرطان هستند. این نمونه، نشانه‌هایی از سرطان پیشرفته‌ای موسوم به استئوسارکوما را در بر دارد و حتی در عصر کنونی نیز می‌تواند در درک چگونگی تاثیرگذاری این بیماری روی انسان، سودمند باشد. با بررسی‌هایی که پژوهشگران روی این فسیل انجام داده‌اند، احتمالا برخی از علل سرطان با گذشته‌ی تکاملی ما گره خورده است و چندان مرتبط با سبک زندگی مدرن ما نیست.

ادوارد آدز از دانشگاه ویت‌واترزلند در آفریقای جنوبی می‌گوید:

طب مدرن چنین می‌پندارد که انواع مختلف سرطان، تومورها و بیماری‌‌های انسان‌ بر اثر سبک زندگی و محیط زیست مدرن به وجود آمده است. مطالعات ما نشان می‌دهد که ریشه‌ی این بیماری‌ها، میلیون‌ها سال پیش از پیدایش جوامع صنعتی مدرن و در حیات نیاکان ما قرار دارد.

پژوهشگران دانشگاه ویت‌واترزلند و مرکز مطالعات دیرینه‌شناسی آفریقای جنوبی می‌گویند که در حال حاضر مشخص نیست که استخوان پای کشف شده متعلق به یک انسان بالغ است یا یک کودک. همچنین مشخص نیست که عامل مرگ شخص، سرطان بوده است یا خیر. اما پژوهشگران معتقدند که سرطان بر قابلیت حرکت این شخص تاثیر گذاشته و درد زیادی را برای او در پی داشته است.

در مقاله‌ای که پژوهشگران منتشر کرده‌اند، آمده است که آنها استخوان سرطانی دیگری را نیز با قدمت تقریبی ۱.۹۸ میلیون سال در آن محل کشف کرده‌اند، اما بر خلاف استخوان پا، به نظر می‌رسد که سرطان این استخوان خوش‌خیم باشد.

تا پیش از این، قدیمی‌ترین تومور استخوان شناسایی شده، متعلق به استخوان ۱۲۰ هزار ساله‌ای بود، اما به لطف یافته‌های جدید، این رکورد با اختلاف بسیاری جابجا شده است.

نکته‌ی جالبی که در خصوص این تومور خوش‌خیم و غیر عادی وجود دارد، این است که تومور یاد شده در مهره‌های یک کودک ۱۲ یا ۱۳ ساله شناسایی شده است. تا‌کنون فسیلی از این نوع بیماری در یک کودک مشاهده نشده بود و در عصر مدرن نیز بیماری یاد شده به ندرت در ستون فقرات رخ می‌دهد. بنابراین موارد یاد شده، یافته‌ی جدید را بسیار ارزشمند می‌کند.

هر دو استخوان در حفاری‌های صورت گرفته در غارهای‌ سایت میراث جهانی گهواره‌ی نوع بشر (the Cradle of Humankind) در آفریقای جنوبی، کشف شده‌اند. این سایت منبعی غنی از فسیل‌هایی انسانی است که قدمت آنها به درازای تاریخچه‌ی بشریت است. پژوهشگران با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته‌ی تصویربرداری سه بعدی، به بررسی این فسیل پرداخته و آثاری از رشد تومور را در آن شناسایی کرده‌اند.

به گزارش جیمز گلگر از بی‌بی‌سی، ایده‌ی سرطان به عنوان یکی از خطرات نسبتا جدید، بر مبنای مطالعات صورت گرفته بر روی اجساد مومیایی مصری، شکل گرفته است. در این اجساد، توموری شناسایی نشده بود.

اما حتی اگر سرطان نیز همانند خود انسان‌ها، باستانی باشد، هیچ شکی نیست که بخش‌هایی از زندگی مدرن (مانند استعمال دخانیات) می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

در حال حاضر محققان باید مجددا تعادل بین تعداد بیمارانی را که در اثر زندگی ناسالم به سرطان مبتلا شده‌اند و تعداد افرادی که صرفا در اثر جهش‌های ژنتیکی به این بیماری مبتلا شده‌اند، ارزیابی کنند، موضوعی که در گذشته نیز بحث‌هایی را به باور آورده است.

آدز می‌گوید:

شما می‌توانید رژیم غذایی انسان‌های دیرین را برای خود انتخاب کنید، می‌توانید به هر میزان که علاقه دارید در محیط زیستی سالم زندگی کنید، اما این بیماری‌ها ریشه در دوران کهن دارند و صرف‌نظر از نوع زندگی، در وجود ما قرار دارند.

حداقل در حال حاضر می‌دانیم که اجداد دور ما نیز از برخی مشکلات کنونی ما رنج می‌برده‌اند، و چنانچه چگونگی پیدایش این نوع از سرطان را شناسایی کنیم، می‌توانیم در جهت متوقف ساختن آن نیز اقدام کنیم.

این یافته‌ها در ژورنال South African Journal of Science منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات