۱۰ فهرستی که با تهیه آن ها موفق تر خواهید بود

جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
فهرست نویسی یکی از روش‌های مفید و موثر در موفقیت است. با این‌کار می‌توان به کارها نظم بخشید و در موقعیت‌های مختلف بسیار آگاهانه‌تر عمل کرد، اما این‌که بدانیم نوشتن چه فهرست‌هایی در اولویت است، بسیار اهمیت دارد. با ما همراه باشید تا با ۱۰ فهرستی که با نوشتن آن‌ها موفق‌تر خواهید بود، آشنا شوید.
تبلیغات

عملکرد ذهن انسان فوق‌العاده است و ما باید تلاش کنیم که حافظه‌ای قوی داشته باشیم تا بتوانیم به آن تکیه کنیم. بسیاری از حرفه‌ها یا سرگرمی‌های پر‌ سود به چنین چیزی نیاز دارند. بازیگران، موسیقی‌دانان و هنرمندان تمرین بسیاری می‌کنند تا اطلاعاتِ مورد نیاز کاملا در حافظه‌شان ثبت شود. به طور قطع، درهای متعددی که به روی یک آینده پر از موفقیت گشوده می‌شود، با یک حافظه قوی باز خواهد شد. اگرچه حافظه خوب ابزاری بسیار مفید است اما از شرط‌های لازم برای کسب موفقیت نیست. اگر شما حافظه‌ای قدرتمند ندارید، می‌توانید با تلاش و کوشش این کمبود را جبران کنید.

دنبال کردن اصل‌های اساسی در زندگی از طریق لیست نوشتن هنوز هم یک روش بی‌نظیر برای جایگزینی یک حافظه ضعیف است. با یادآوری مداوم، می‌توان به طور قابل توجهی، زندگی را منظم کرد و  دیگر تحت فشارِ فراموش کردن یک مسئله قرار نمی‌گیریم و می‌توان دیدی روشن به وظایفی که باید فورا انجام شود، داشت. در این مطلب ۱۰ فهرست که با تهیه آن‌ها می‌توان انجامشان را تضمین کرد و با خیالی راحت به دنبال موفقیت و آرزو‌ها رفت را معرفی خواهیم کرد.

۱. فهرستی از اهداف

چیزی که شما با رسیدن به اهداف خود دریافت می‌کنید، اهمیتی ندارد، آن‌چه که مهم است، رسیدن به اهدافی است که دارید.ـ زیگ زیگلار

 اهداف و آرزو‌ها آن‌ چیزی است که به ما انگیزه حرکت می‌دهد.ما باید از خود بپرسیم که چه چیزی نیاز داریم تا واقعا احساس کنیم که کارها را کامل انجام داده‌ایم. فهرستِ اهداف باید شامل مواردی باشد که شما فرض می‌کنید با رسیدن به آن‌ها به خود احترام گذاشته‌اید. این موارد می‌تواند ثبات مالی، صاحب‌خانه شدن (هرچند کوچک)، تشکیل خانواده دادن، مستقل شدن و غیره باشد. مردم در رسیدن به اهداف معیار‌های متفاوتی دارند و این  فهرست همیشه در حال رشد است. زمانی که شما بالغ می‌شوید، این فهرست تغییر می‌کند اما مطمئن باشید که همیشه از رسیدن به اهداف موجود در فهرست احساس خیلی خوبی خواهید داشت. بدون چنین فهرستی، شما هدایت زندگیِ خود را از دست می‌دهید. همه‌ی ما به یک هدایت درونی برای رسیدن به اهداف خود داریم، یک دلیلِ خوب برای از خواب برخاستن در صبح.

۲. فهرستی از کار‌ها

شادی، پس از انجامِ یک کار آسان به سراغ ما نمی‌آید، اما رضایتِ فردی، پس از انجام یک وظیفه سخت که نهایتِ تلاش را نیاز دارد، شادی را به همراه می‌آورد.ـ تئودور اسحاق رابین

وظایف در اصل نقاطِ اصلی جاده‌ی رسیدن به اهداف است و این فهرست باید تکمیل شود. وظایفِ جدید هرروز به وظایف ما اضافه می‌شود و این اهمیتی ندارد که شما یک کارمند، دانشجو یا برنامه‌نویس مستقل هستید. اگر چه انجام تمامِ وظایف، دشوار است اما نمی‌توان منکرِ احساس موفقیتی که از انجام یک وظیفه یا حل کردن یک مشکل به سراغ ما می‌آید، شویم. با خودداری کردن از تهیه چنین فهرست‌هایی و فهرست کار‌ها، این وظایفِ کوچک کم‌کم انباشته شده و پس از مدتی تبدیل به یک مانع بزرگ می‌شود.

اگر شما وظایف بزرگ‌تری بر عهده دارید و زمانی بیش از یک روز، یک هفته یا یک ماه برای انجام آن نیاز است، این وظایف را تبدیل به کار‌های کوچک‌تر کرده و در هر روز مقداری از آن را انجام دهید و این وظایف کوچک را در فهرستِ خود بگنجانید. زمانی که شما می‌بینید وظایف بزرگ‌تر با انجام ‌کارهای کوچک هر روزه در حال انجام و اتمام است، شما نیروی بیشتری برای پیشرفت و منبع بزرگی از انگیزه خواهید داشت. فهرست‌ها و یادداشت‌های چسب‌دار، ابزاری بسیار قوی برای افزایش بهره‌وری هستند، بخصوص زمانی که در خانه کار می‌کنیم.

در نهایت لازم به ذکر است که شما باید فهرستی از وظایفِ شخصی یا کارهایی که شما برای رسیدن به رضایت شخصی انجام می‌دهید، داشته باشید. این‌ وظایف مربوط به اهداف شخصی شما است و شور و اشتیاقِ شما را به همراه خواهد داشت، مانند نوشتن یک کتاب، کشیدن نقاشی یا پرداختن به کار‌های هنری. انجام این کار‌ها حسی بالاتر از رسیدن به موفقیت را به شما القا می‌کند. پس تمامِ تلاش خود را بکنید تا کاری انجام دهید که به آن افتخار می‌کنید.

۳. فهرستی از اطلاعات تماس افراد مهم

خواستارِ دوستی بودن کاری سریع است، اما دوستی میوه‌ای است که دیر به بار می‌آید.ـ ارسطو

ممکن است شما این توهم را داشته باشید که می‌توانید تمام کار‌ها را به تنهایی انجام دهید. به‌هر حال، در بعضی موارد، یک مشارکتِ ناقص می‌تواند شکستِ بزرگی را به دنبال داشته باشد. پیدا کردن شریک و متحدانِ موافق کاری بسیار سخت است. دوستان و خانواده، به عبارت دیگر، افراد نزدیک به شما، ممکن است انتخابی مناسب برای شراکتِ کاری نباشند. اگر تمایل دارید که با کسی وارد شراکت شوید، ابتدا مطمئن شوید که شخص مقابل هم، برای انجام این‌کار به اندازه شما تمایل دارد. گام‌هایی آهسته بردارید و سعی کنید که میزان قابلیت اعتماد شریک خود را دریابید.

در طول زندگی، ما با افراد توانمند، ماهر و مستعد ملاقات می‌کنیم. کسانی که سررشته و مهارت آن‌ها ممکن است بسته به مسیرِ کاری شما،  در آینده به درد بخورد. پس زمانی که این افراد نیاز به کمک دارند، در کمک و دست‌گیری آن‌ها تردید نکنید. نکته اینجاست: فهرستی ویژه از افراد مهم مثل برنامه نویسان قابل اعتماد، وکلا، خدمتکاران و... بنویسید تا ‌همیشه به یاد آن‌ها باشید، نه تنها زمانی که به آن‌ها نیاز دارید. 

نیاز است که شما روابط طبیعی و سالم خود را حفظ کنید و هر زمان که این افراد نیاز به کمک داشتند، به یاری آن‌ها بشتابید. اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، ساختن دوستی‌های قوی کاری بسیار سخت است اما داشتن آشنایان مهم و تبدیل شدن به یک آشنای مهم برای دیگران، امکان‌پذیر است.

با نداشتن چنین فهرستی، شما خود را نسبت به مشکلاتِ آینده آسیب‌پذیر می‌کنید. علاوه بر این مطمئن شوید که به‌خوبی از این فهرست مراقبت می‌کنید، زیرا در صورت از دست دادن اطلاعاتِ تماس با افراد مهم، به دست‌ آوردن دوباره این اطلاعات تا حدی دشوار باشد.

۴. فهرستی از هزینه‌ها

یک انسان عاقل باید پول را در سرِ خود نگاه دارد، نه در قلبش.ـ جاناتان سویفت

این ممکن است که یک توصیه بسیار مادی باشد که اغلب اوقات هم نادیده گرفته می‌شود. همان‌طور که همه ما می‌دانیم، دو نوع هزینه وجود دارد. هزینه های ضروری مثل قبض، مالیات و مواد غذایی و هزینه‌هایی که صرف مقاصد شخصی می‌شود. یک درجه از خویشتن‌داری وجود دارد که اکثر ما آن را کم داریم،  به همین‌دلیل از داشته‌هایمان رضایت کافی  نداریم.

اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم، ما با خواسته‌هایمان مانند نیاز رفتار می‌کنیم و اولویت و ضرورت را در نظر نمی‌گیریم. البته این ممکن است کمی اغراق‌آمیز باشد ولی حقیقت این است که فشار از سوی فرهنگ مصرف‌کنندگی به ما وارد می‌شود و این فشار در نهایت به ما غلبه می‌کند و نتیجه خریدی است که قادر به پرداخت آن نیستیم. اگر ما فهرستی صحیح داشته باشیم، می‌‌توان از این خرید‌های غیرضروری جلوگیری کرد. این فهرست می‌تواند به یک یادآور همیشگی تبدیل شود که به ما یادآوری کند که چه چیزی را واقعا نیاز داریم.

با تهیه فهرستی از هزینه‌های ماهانه که موظف به پرداخت آن‌ها هستیم، ما دید کلی‌ای نسبت به مقدار پولی که در دسترس است، پیدا می‌کنیم. از سوی دیگر، بدون چنین فهرستی که با محاسبات دقیق پر شده‌ است، ما تمایل بیشتری به ولخرجی و تراشیدن هزینه‌های بیهوده داریم و این کار باعث می‌شود که قبض‌های ما انباشته شود.

بنابراین با این‌کار از شکست در مدیریت پول جلوگیری می‌کنیم. مدیریت صحیح سرمایه یا اولویت‌بندی هزینه‌های زندگی یک مسئولیت مهم است که بلوغ فکری را نشان می‌دهد. موفقیت معمولا با مقدار ثروت اندازه‌گیری می‌شود و بدون مدیریت کردن هزینه‌های زندگی، شما از جمع‌شدن پولِ خود جلوگیری می‌کنید.

۵. فهرستی از ابزار‌های مفید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید به رویاهای خود رنگ واقعیت ببخشید، باید بسیار آگاهانه و مبتکرانه عمل کنید تا مطمئن شوید که به خواسته‌های خود می‌رسید.ـ ون دیزل

جامعه امروزه به مقدار زیادی به تکنولوژی وابسته است. ما از طریق تکنولوژی اطلاعات را مبادله می‌کنیم، محاسبات را انجام می‌دهیم و زمان را مدیریت می‌کنیم. این سطح از اعتماد همیشه خوب نیست. اگر اتفاقی برای تلفن همراه یا رایانه شخصی ما بیافتد، می‌تواند شکستی بزرگ باشد که توانایی‌های ما را به خطر می‌اندازد. همان‌طور که پیش از این گفتیم، از دست دادن اطلاعات تماس افراد مهم مشکل‌ساز است. اما از دست دادن تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی می‌تواند به مراتب بدتر باشد چرا که ممکن است کار و موقعیت شما به خطر بیافتد.

ابزارِ مفید تنها در هنگام نجات از شرایطِ سخت کاربرد ندارند، بلکه آن‌ها باعثِ آسان‌تر شدنِ کار شما می‌شود. با فعالیت مفید و داشتن سر‌رشته بیشتر شما یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید. استفاده از برنامه‌های صحیح و ابزار درست، می‌توان  عدم مهارت در بعضی زمینه‌های خاص را جبران کند و یا به سادگی به ما کمک می‌کند که کارها را به موقع انجام دهیم. داشتن یک فهرست از ابزار مفید می‌تواند در هنگام روبرو شدن با مشکلات رایج، بسیار سودمند باشد. به عنوان مثال پیدا کردن یک رستوران خوب برای یک ملاقات مهمِ کاری یا رانندگی در یک شهر غریبه، مدیریت کارها، یادگیری و حتی ابزارِ مفیدی که به شما کمک می‌کنند وسایل دزدیده‌ شده خود را بیابید.  

اگرچه این فهرست به اندازه فهرست‌هایی که نام‌ برده شد اهمیت ندارد، اما نمی‌توان انکار کرد که استفاده از آن‌ در حین نیاز می‌تواند در صرفه‌جویی زمان کمک بسیاری کند. اینترنت دریایی بی‌کران از ابزار‌های مفید و غیر مفید است. با فیلتر کردن ابزار‌های غیر‌مفید و ناکار‌آمد، دیگر زمانی را برای جستجوی بی‌شمار صرف نمی‌کنید تا ابزار مورد نیاز خود را در هنگام مشکل بیابید.

 ۶. فهرستی از پیشرفت‌های شخصی

اگر در یک دقیقه شما چیزی فرا نگیرید، من معتقدم که شما مرده‌اید.ـ جک نیکلسون

عاقلانه است که در نظر بگیریم این کار غیر ممکن است ولی اهمیت یادگیری به حدی است که  لازم است که همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشیم. درست است که همه ما از کاستی‌های خود آگاهیم و اگر از همه آن‌ها آگاه نیستیم،  بهتر است حداقل از تعدادی از این کمبودها با خبر باشیم. در مورد خود فکر کنید و یک فهرست از چیزهایی که دوست دارید تغییر دهید یا بهبود دهید، تهیه کنید و در نظر بگیرید که چگونه می‌توان این تغییرات را عملی کرد. با در نظر گرفتن این حقیقت که نزدیکانتان هرگز شما را تحت فشار قرار نمی‌دهند تا تغییر کنید، برای این‌کار نیاز دارید که تلاش مداوم داشته باشید، تا به تغییراتِ دلخواهتان برسید.

فهرستِ پیشرفت‌ها باید شامل تغییراتِ فیزیکی، تغییرات روحی، ترک کردن عادات، بد و ... باشد. هیچ کس از شما انتظار ندارد که به طور کامل و در مدت کوتاهی تغییر کنید اما تصمیم‌گیری برای تغییر در یک مدت طولانی  و تغییر در این دوره به مراتب آسان‌تر است. این فهرست وجود دارد تا به شما یادآوری کند کدام پیشرفت در اولویت است و پس از تکمیل هر کدام از این پیشرفت‌ها، اعتماد به نفس خود را بالا‌تر ببرید. خودداری از تغییر هم می‌تواند منجر به عدم اعتماد به نفس و افسردگی شود یا این‌که شما را به انسان خود رای و خود شیفته‌ای تبدیل می‌کند، که تحمل او سخت باشد. هر کدام از این دو نشانه شما را از مسیر موفقیت دور می‌کند.

۷. فهرستی از ایده‌های خلاقانه

به جایی نروید که مسیر منتهی می‌شود، بلکه به جایی بروید که هیچ مسیری ندارد و دست از دنبال کردن بردارید.ـ والدو امرسون

در طول تاریخ، افرادی که تاثیر قابل توجهی بر جهان داشته‌اند، کسانی هستند که تفکری انقلابی داشته‌اند. کسانی که جراتِ به چالش کشیدن نظم پابرجا و تغییر وضعیت موجود را داشته اند. برای این‌که یک ایده خلاقانه نامیده شود، نیاز است که جدید باشد، نیاز است که تغییر ایجاد کند و نیاز است که به نوعی مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال، اختراعِ چیزی برای کمکِ آنلاین به معلولین یا تایپ آسان برای این قشر از جامعه. به این ترتیب افرادی که دارای معلولیت هستند می‌تواند وبلاگ داشته باشند یا تبدیل به نویسندگانی خلاق شوند و بخشی از ذهن خود را به جهان نشان دهند. بنابراین یک صفحه کلید خلاقانه می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از طریق زبان خود تایپ کنند. اما این‌ کار نیاز به تخصص دارد و قبل از اجرای چنین ایده‌ای، باید تمام جوانب را سنجید.

هر زمان که یک ایده جدید به ذهنِ شما می‌رسد، آن‌ را یادداشت کنید و بعد در اینترنت جستجو کنید تا متوجه شوید که آیا این ایده مورد نیاز و خلاقانه است یا این‌که قبلا اجرا شده است یا خیر. زمانی که این فهرست شروع به رشد کرد، شما باید نگاهی دقیق به آن بیاندازید تا ببینید که آیا به بررسی بیشتر نیاز دارد یا نه. ایده خود را با یک فرد دیگر در میان بگذارید تا متوجه شوید که چه چیزی نیاز است تا به ایده خود تحقق ببخشید. در بسیاری از موارد، این روش چگونگی ایجاد خلاقیت توسط افراد موفق را توجیه می‌کند. باقی مردم مطمئن هستند امکان این‌که مردم تحت تاثیر نوآوری شما قرار نگیرند، بسیار زیاد است. اما هرگز به خود اجازه ندهید که با افکارِ خود دلسرد شوید. در نهایت پشتکار نقشی اساسی در این میان بازی می‌کند. بر افکاری که ذهن شما را خلا‌ق‌تر می‌کند اهمیت دهید و بر روی آن‌ها تمرکز کنید. این کار ذهن شما را مشغول می کند. این که اجازه دهید ایده‌‌های خوب شما از بین بروند، یک پتانسیل هدر رفته است که می‌توانست پیشرفت شما را به دنبال داشته باشد.

۸. فهرستی از برنامه‌های آینده

آینده نامشخص بوده اما پایان همیشه نزدیک است.ـ جیم موریسون

همه ما جملاتی چون "فردا یک راز است"، "برای امروز زندگی کن" و "تو نمی‌توانی آینده را تغییر دهی"،  را شنیده‌ایم. اما بسیاری با چنین دیدگاهی به طور سخت مخالف هستند. البته می‌توان با این موافق بود که در شرایطی خاص، برنامه‌ریزی برای آینده، کاری بی فایده است اما این‌‌که اصلا به فکر برنامه‌ریزی نباشیم هم کاری غلط است. هر انسانی نوعی برنامه‌ریزی دارد. مشکل، ترس  و تردیدی است که ما را از عمل کردن بازمی‌دارد.

برای این‌که مصمم‌تر عمل کنید، فهرستی از برنامه‌های آینده خود تهیه کنید. این لیست بسیار مشابه لیستِ اول یعنی فهرست اهداف است. تفاوت این دو در این است که فهرست برنامه‌ها وارد آینده شخصی شما نمی‌شود. در عوض لیستی از اتفاقاتِ مهم آینده است. تغییرات مهم در قانون یا روند آینده، نرم‌افزار‌های مفید و.... این لیست شما را مطلع و آماده نگه می‌دارد. به روز ماندن کمک بسیاری در حرفه‌ شما خواهد داشت.

۹. فهرستی از برنامه‌های احتمالی

اگر برای باران دعا می‌کنید، باید با گل و لای هم کنار بیایید، چرا که بخشی ار باران است.ـ دنزل واشنگتن

هر عمل، واکنشی برابر و در خلاف جهت خواهد داشت و به این معنی است که شما نمی‌توانید هیچ کاری را انجام دهید که عواقبی به دنبال نداشته باشد. هر تلاشی برای موفق شدن، موانع یا خطراتی را به همراه خواهد داشت.  حتی اگر خطرات اجتناب‌ناپذیر باشند، آماده‌بودن برای عواقب کار همیشه مهم و مفید است. وقتی که شما برای انگیزه‌های تجاری خود برنامه‌ریزی می‌کنید یا زمانی که برنامه‌ریزی می‌کنید که در کاری سرمایه‌گذاری کنید، حتما یک فهرست از نتایج منفی و مثبتِ این‌ کار تهیه کنید. تهیه یک لیست از اتفاقاتِ  احتمالی و ناخوشایند موجود در مسیر هم ضروری است. در اتفاقی که جنبه‌های مثبت بر جنبه‌های منفی غلبه می‌کنند، شما می‌توانید به آینده موفق دلگرم‌تر باشید.

تلاش کنید که همیشه برای واکنش کار‌های خود و آسیب‌های احتمالی آماده باشید.  اگر احتمالات را در نظر نگیرید، باید گفت که بی‌احتیاط عمل کرده‌اید و کاملا واضح است که این‌ کار، در مغایرت با پیشرفت و موفقیت است. تنها زمانی از روی حدس و گمان دست به عمل بزنید که هیچ گزینه دیگری ندارید.

۱۰. فهرست تجارب و پیشرفت‌هایی که امیدوارید در طول زندگی و قبل از مرگ به دست آورید

تلخ‌ترین اشک‌هایی که بر روی مزار‌ها ریخته می‌شود، به خاطر حرف‌هایی است که گفته نشده و کارهایی است که انجام نشده است.ـ هریت بیچر استو

در نهایت، یاد بگیرید که به دنبال تجربه کردن چیزهایی که زندگی به شما پیشنهاد می‌دهد، بروید. این کار به شما نیرو می‌بخشد و حسرت و پشیمانی شما را به حداقل می‌رساند. یکی از دلایل اصلی که ما می‌خواهیم موفق شویم، در حقیقت رسیدن به رویاهایمان و یا کامل کردن لیستِ آرزو‌های قبل از مرگ است. تا زمانی که پیر شدیم و به گذشته خود فکر کردیم، لبخند بزنیم و از گذشته خشنود باشیم، نه این‌که حسرت بخوریم و اخم‌هایمان را در هم کشیم.

آزادانه هر چیز غیرممکنی را هم در این لیست قرار دهید و بهترین گزینه بعدی را با خلاقیت انتخاب کنید. زمانی که در زندگی به یک نقطه دشوار رسیدید، نگاهی به این لیست کنید و ببینید که کدام یک از موارد از همه محتمل‌تر است تا انجام دهید. با این‌کار نیروی از دست رفته خود را  بازخواهید یافت و  دوباره به رفتن در مسیرِ خود ادامه خواهید داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات