اینتل نسل هفتم پردازنده های خود به نام Kaby Lake را معرفی کرد

سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل تا کنون شش نسل از پردازنده‌‌های خود را معرفی کرده است. امروز این کمپانی از نسل هفتم تراشه‌های خود موسوم به Kaby Lake رونمایی کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سرانجام کمپانی اینتل از نسل هفتم پردازنده‌های خود به نام کبی‌لیک رونمایی کرد. این پردازنده‌ها که در واقع یک بروزرسانی میان دو نسل از پردازنده‌های این کمپانی به شمار می‌رود، برای پر کردن خلا میان تراشه‌های ۱۴ نانومتری اسکای‌لیک و چیست‌های ۱۰ نانومتری کانن‌لیک که سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد، معرفی شده است. پردازنده‌های کبی‌لیک نسبت به اسکای‌لیک از نظر مصرف انرژی و عملکرد، کمی بهینه‌تر شده‌ است.

به لطف پردازنده‌های کبی‌لیک اینتل، کمپانی اپل نیز می‌تواند در نهایت لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر را ارتقا دهد. سرفیس‌بوک مایکروسافت نیز به دلیل مشکلات مرتبط با معماری اسکای‌لیک از مشکلات مدیریت مصرف انرژی رنج می‌برد و دیگر کمپانی‌های تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی در سراسر جهان نیز به دلیل مشکلات مربوط به فرم‌ور (سفت‌افزار) و بروزرسانی درایورها تمایل دارند سریع‌تر پردازنده‌های اسکای‌لیک را کنار گذاشته و سراغ نسل جدید تراشه‌های اینتل بروند.

بی‌شک اینتل با عرضه‌ی پردازنده‌های کبی‌لیک، نه تنها مشکلات دستگاه‌های اپل بلکه مشکلات مشابه محصولات دیگر را برطرف خواهد کرد.

اینتل با پردازنده‌های کبی‌لیک به جای ارتقای سخت‌افزاری و بالابردن مشخصات، بیشتر روی بهبود و تقویت تجربه‌ی کاری تمرکز داشته است. تراشه‌های کبی‌لیک دومین قدم از برنامه ی تیک‌تاک اینتل است که خیلی با نسل قبلی خود تفاوت ندارد ولی تمرکز اینتل روی کارها و قابلیت‌های جدیدی بوده که مردم دنبال آنها هستند. به عنوان مثال می‌توان به پخش ویدیوهای 4K، ویدیوهای 360 درجه و اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اشاره کرد. اینتل تمایل دارد در عرضه‌ی این امکانات به مخاطبان نقش داشته باشد و از همین رو در کنار قابلیت‌هایی چون ویندوز هلو و سیستم لاگین با تشخیص چهره که اکنون روی لپ‌تاپ‌های بیشتری پشتیبانی می‌شود، تراشه‌های بهتری را ارائه می‌دهد.

البته پردازنده‌ی کبی‌لیک قطعا نسبت به نسل قبلی مزایایی هم دارد. به عنوان مثال می‌توان به میزان عملکرد و راندمان اشاره کرد که نسبت به نسل اول تراشه‌های این کمپانی تا ۱۰ برابر بهتر شده است. در حالی که نسل ششم پردازنده‌های اینتل نسبت به نسل اول تا ۸ برابر بهتر بودند. از طرف دیگر عملکرد تحت وب پردازنده‌ی جدید اینتل در بنچمارک‌های این شرکت ۱۹ درصد ارتقا یافته و اجرای اپلیکیشن‌ها نیز ۱۲ درصد بهتر شده است. تمامی این آمار و ارقام می‌تواند برای اینتل خوب باشد، گرچه به نظر می‌رسد در شرایط دنیای واقعی تفاوت کبی‌لیک با نسل قبلی خیلی فاحش نیست.

همیشه معرفی نسل جدید پردازنده‌های اینتل کمک می‌کند تا نگاه بهتری نسبت به محصولات آتی و معرفی‌نشده داشته باشیم. طبق وعده‌ی اینتل با پردازنده‌‌های ۱۰ نانومتری این کمپانی می‌توان محصولاتی باریک‌تر از اسپکتر 13 اچ‌پی تولید کرد. ۱۰۰ نمونه طراحی جدید از محصولات تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی برای سال جاری آماده‌ی تولید است و روی بسیاری از این محصولات تراشه‌ی کبی لیک را خواهیم دید.

اینتل برنامه‌ی خود را با پردازنده‌ی دو هسته‌ای موبایل با مدل‌های Core M3، Core i3، Core i5 و Core i7 آغاز کرده است. اینتل به تولیدکنندگان و شرکای خود گفته است که باید عرضه‌ی محصولات مبتنی بر پردازنده‌ی Kaby Lake را از ابتدای سپتامبر آغاز کرده و خیلی زود به تولید خود سرعت بدهند.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و انواع پردازنده‌ مرکزی AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات