نشست یوسرن در تهران با جمعی از مهمترین دانشمندان عصر ما

دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
یوسرن برخی از بزرگ‌ترین دانشمندان زنده‌ی عصر ما را در تهران گرد هم خواهد آورد. اولین کنگره‌ی سالانه‌ی یوسرن اواخر سال جاری میلادی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود. حضور دانشمندان نامی از سراسر دنیا که در میان آنها نام برخی از سرشنا‌س‌ترین دانشمندان زنده‌ی عصر ما و شماری از برندگان نوبل نیز به چشم می‌خورد، می‌تواند به عنوان نقطه‌ی روشنی در زمینه‌ی علمی برای دانشگاه تهران و با یک دید کلی‌تر، به عنوان یک رویداد خوشایند و مهم برای کشورمان به شمار رود. در این گزارش به صورت اجمالی به معرفی یوسرن می‌پردازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یوسرن چیست؟

شبکه‌ی جهانی آموزش و پژوهش‌های علمی یوسرن (USERN) اوایل سال جاری میلادی با ابتکار دکتر نیما رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با هدف گسترش آموزش و پژوهش‌های علمی، اخلاق محور و بشردوستانه و در نهایت کمک به پیشرفت علم، کار خود را آغاز کرد. 

این شبکه که با شعار "علم بدون مرز" فعالیتش را شروع کرده، خود را به دانشگاه تهران محدود نساخت و خیلی سریع در سراسر ایران و حتی جهان گسترش یافت. هم اکنون با گذشت حدود شش ماه از آغاز فعالیت رسمی این شبکه، ۱۴۰ نفر از یک درصد دانشمندان  برتر دنیا و یازده نفر از برندگان جایزه نوبل عضو بورد مشاوران این شبکه هستند.

عضویت ۲۳۰۰ پژوهشگر از بیش از ۶۰ کشور دنیا، تشکیل ۴۵ گروه آموزشی و پژوهشی فعال، عقد تفاهم‌نامه‌ی رسمی با ۱۲ دانشگاه معتبر دنیا در آمریکا، اروپا و آسیا، ایجاد ۹ دفتر کاری در اروپا و آسیا و چاپ بیش از ۶۰ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این شبکه است.

اجرای پروژه‌های علمی بین‌المللی و بین رشته‌ای و همچنین، ایجاد بستری برای ارتباط بهتر میان پژوهشگران جوان و دانشمندان مجرب در تمام دنیا از برنامه‌های پیش روی این شبکه است. یکی از مزایای افزایش ارتباط دانشمندان جهان، جلوگیری از اجرای پژوهش‌های تکراری و هدررفت سرمایه‌های مالی و انسانی در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های دنیا است. پژوهشگران عضو شبکه یوسرن در مقالات خود Affiliation دوم خود را یوسرن معرفی می‌کنند و به این ترتیب یوسرن به خانه‌ی دوم تمام پژوهشگران دنیا تبدیل می‌­شود.

یوسرن آینده‌ی خود را در این می‌بیند که بتواند در سیاست گذاری‌های کلان علمی اثر گذار باشد و اجازه ندهد افرادی که هرگز از نزدیک ارتباطی با دنیای علم نداشته‌­اند، سیاست‌های کلان هزاران دانشمند و پژوهشگر دنیا را تعیین کنند. در واقع یوسرن با متحد کردن پژوهشگران دنیا در قالب یک شبکه‌ی جهانی و با افزایش ارتباطات بین این افراد می­‌خواهد نقشی مهم و فعال در جهت‌­گیری­‌های پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌­ها و پژوهشکده‌­های دنیا ایفا کند.

نخستین کنگره‌ی یوسرن در ایران

یوسرن

نخستین کنگره­­‌ی بین‌­المللی یوسرن یکی از مهم‌­ترین برنامه­‌های پیش روی این شبکه در تاریخ ۱۸ تا ۲۰ آبان ۱۳۹۵ با حمایت بیش از ۵۰ مرکز معتبر دانشگاهی در سراسر دنیا برگزار خواهد شد. حداقل ۲۰ نفر از دانشمندان یک درصد برتر دنیا در رشته­‌های مختلف و برندگان جوایز نوبل و ابل از مهمانان ویژه­‌ی این همایش خواهند بود.

مهم‌­تربن برنامه‌ی کنگره سخنرانی دانشمندان برتر در حوزه‌­های گوناگون علم خواهد بود و همزمان با سخنرانیِ دانشمندان، جلساتی به صورت بحث گروهی در حوزه‌­های مختلف برگزار خواهد شد. این جلسات با حضور دانشمندان یک درصد برترِ دنیا در فضایی دوستانه و البته با تعداد محدودی از شرکت کنندگان به منظور شکل‌گیری بحث‌هایی عمیق‌تر تشکیل خواهد شد.

سخنرانان یوسرن

روز اول 

جان گوردون یوسرن

نخستین سخنران روز اول کنگره پروفسور جان گوردن (John Gurdon) برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ۲۰۱۲ در رشته‌­ی پزشکی خواهد بود. وی به همراه پروفسور شیمینا یاماناکا (Shinya Yamanaka) برنده‌ی مشترک این جایزه برای «کشف سلول‌های بنیادی القایی» Induced Pluripotent Stem Cell یا IPSC شدند. کشف این سلول‌ها به معنای توانایی ایجاد سلول‌های بنیادی از سلول‌های کاملا بالغ انسان است. چیزی که پیش از آن غیر ممکن به نظر می‌رسید. موضوع سخنرانی وی «برنامه‌ریزی مجدد هسته سلول به عنوان راهی برای درمان با جایگزینی سلول» (Nuclear reprogramming as a route to cell replacement therapy) اعلام شده است. همچنین موضوع جلسه‌ی بحث گروهی وی «مقاومت به برنامه ریزی مجدد هسته در سلول تخم» (Resistance to nuclear reprogramming by eggs) خواهد بود.

از دیگر سخنرانان روز اول می‌­توان به پروفسور بهرام مبشر دانشمند برتر کیهان‌شناسی و استاد دانشگاه کالیفرنیا اشاره کرد که با موضوع «مفهوم و سیر تکاملی جهان و سفر به یک خانه جدید» (The Universe: Conception, evolution, and voyage to a new home) به سخنرانی خواهد پرداخت و موضوع جلسه گروهی ایشان نیز «در جستجوی منشا، از جهان تا زندگی» (In Search of the Origins: From Universe to Life) خواهد بود.

بهرام مبشر

از سایر سخنرانان روز اول می‌توان به پروفسور های چنگ (Hai Cheng) دانشمند برتر و برنده جوایز معتبر زمین شناسی، با موضوع «تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین» و پروفسور تیموتی لیون (Timothy Lyon) از پژوهشگران ناسا با موضوع «سیاره همواره در حال تغییر ما» اشاره کرد.

روز دوم

لوئیس نیرنبرگ یوسرن

روز دوم کنگره با سخنرانی پروفسور لوئیس نیرنبرگ (Louis Nirenberg) ریاضیدان برجسته شروع خواهد شد. وی در سال ۲۰۱۵ به صورت مشترک به همراه جان نش (John Nash) برنده‌­ی جایزه معتبر ابل شدند. موضوع سخنرانی ایشان «ملاحظاتی در ریاضیات» (Remarks in Mathematics) خواهد بود.

جان نش و لوئیس نیرنبرگ

از سایر سخنرانان روز دوم می‌­توان به گوانرانگ چن دانشمند جز یک درصد برتر در زمینه‌ی مهندسی برق اشاره کرد که با موضوع «علم چگونه شبکه زندگی ما را در آینده تغییر خواهد داد» سخنرانی خواهد کرد. در ادامه‌ی روز دوم کنگره نیز دانشمندانی از رشته‌­های ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم ارتباطات به سخنرانی خواهند پرداخت.

روز سوم

روز سوم کنگره نیز با سخنرانی دانشمندانی از رشته‌های علوم عصب‌شناسی و روانشناسی و تغذیه ادامه پیدا خواهد کرد. از جمله سخنرانان این روز می‌­توان به پروفسور سدیکیدس از دانشمندان برتر در زمینه‌ی روانشناسی شخصیت و هویت اشاره کرد که ایشان با موضوع «نوستالژی و تقویت بعد معنوی انسان» سخنرانی خواهد کرد.

در انتهای روز سوم، مراسم اختتامیه کنگره برگزار خواهد شد که در طی این مراسم به پنج نفر از پژوهشگران برتر زیر ۴۰ سال جایزه یوسرن (USERN Prize) به ارزش ۱۰ هزار دلار اعطا خواهد شد. انتخاب این افراد توسط بورد مشاوران یوسرن که متشکل از دانشمندان یک درصد برتر دنیا است صورت خواهد گرفت. ۵۷۳ نفر برای دریافت این جایزه از سراسر دنیا نامزد شده‌­اند که ۴۶ نفر از آنها به انتخاب هیئت داوران به مرحله دوم راه پیدا کرده‌­اند.

امکان حضور در این رویداد مهم

شاید برای آن افرادی که به نوعی به دانشمندان و شخصیت‌های علمی علاقه و دلبستگی دارند، این رویداد به عنوان یک اتفاق خاص و مهم به شمار رود. دانشگاه تهران در آبان سال جاری شاید یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین نشست‌های علمی تاریخ خود را برگزار کند. از سویی شاید با یک نگاه کلی‌تر حتی بتوانیم برگزاری چنین کنگره‌ای و حضور چنین افرادی در کشورمان را به فال نیک بگیریم و به عنوان یک رویداد مهم برای کشورمان تلقی کنیم. 

هرچند که این نشست پذیرای میهمانان سرشناسی است، اما امکان ثبت نام برای علاقمندان نیز فراهم شده است و شاید به نوعی این کنگره از معدود موقعیت‌هایی باشد که افراد علاقمند شانس ملاقات یا حضور در جمع این بزرگان را داشته باشند.

بر اساس اعلام برگزارکنندگان، شرکت‌کنندگان در این کنگره می‌توانند ملاقات‌هایی با دانشمندان به صرف صبحانه و شام نیز داشته باشند. در حال حاضر پیش‌ثبت‌نام علاقمندان به شرکت در کنگره از طریق سایت رسمی یوسرن امکان‌پذیر است. شما نیز در صورت تمایل برای حضور در این کنگره می‌توانید به این لینک مراجعه کرده و از جزییات بیشتر آن مطلع شوید.

کنگره یوسرن هر سال در یک کشور مختلف برگزار خواهد شد. میزبان سال ۲۰۱۷ کنگره دانشگاه خارکیف اوکراین و میزبان سال ۲۰۱۸ کنگره وین اتریش خواهد بود. همچنین یکی از کشورهای نامزد برای برگزاری کنگره در سال ۲۰۱۹ نیز فرانسه است.

در صورتی که شما نیز نسبت به برگزاری این کنگره در ایران و حضور دانشمندانی بزرگ از سراسر دنیا در آن کنجکاو شده‌اید، می‌توانید در صفحه‌ی رسمی این کنگره اطلاعات و اخبار بیشتری را مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات