انتشار ذرات بازتابنده اشعه های خورشید در اتمسفر، راهکاری جدید برای پیشگری از گرمایش زمین

دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گرمایش زمین یکی از دغدغه‌های اصلی دانشمندان در سال‌های اخیر است، چرا که هر سال شاهد افزایش میانگین دمای کره‌ی زمین و ثبت رکوردهای جدید همچون تابستان سال جاری هستیم. حال یکی از محققان دانشگاه هاروارد استفاده از روشی برای تزریق ذرات معلق به اتمسفر زمین را به منظور بازتابش نور خورشید به بیرون از جو و کاهش دما از این طریق پیشنهاد داده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تابستان امسال را باید در زمره‌ی یکی از گرم‌ترین فصول میانی سال در مقایسه با سال‌های گذشته لقب داد، بطوری که حتی بالارفتن دما باعث رکوردشکنی در بعضی روزها شد. با توجه به بعد جهانی این موضوع، در کشورمان نیز شاهد افزایش دما در بعضی از شهرها بودیم، بطوری که چاره‌ای جز تعطیلی ادارات را باقی نمی‌گذاشت. البته این آخرین تابستانی نیست که چنین آب و هوای گرمی را شاهد هستیم، چراکه ۱۵ رکوردزنی مربوط به دمای بالای هوا از ۱۶ رکورد موجود از سال ۲۰۰۱ به این سو اتفاق افتاده است. نتیجه‌ی افزایش دمای هوا ذوب شدن یخ‌های قطبی، بالا آمدن سطح آب دریاها و در نتیحه ایجاد طوفان‌های شدید است، بطوریکه همواره در اخبار شاهد آوارگی شماری از ساکنان کره‌ی خالی به علت طوفان‌های سهمگین هستیم.

این موضوع مربوط به کشور و منطقه‌ی خاصی نیست و تمام ساکنان کره‌ی زمین را شامل می‌شود، از این‌رو دغدغه‌ی جهانی شامل تمام کشورهای دنیا است.

پس از سال‌ها در پیش گرفتن سیاست‌های منفعلانه در قبال گرم شدن کره‌ی زمین، هم‌اکنون گزینه‌های بسیار محدودی برای جلوگیری از خطرات آینده باقی مانده است. برای مثال به منظور اینکه بتوان از افزایش دو درجه‌ای دما که بنابر اظهارات دانشمندان می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد، باید انتشار گازهای گلخانه‌ای ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند.

در حال حاضر وضعیت چندان خوب نیست، چرا که انتشار گاز دی اکسید کربن همچنان در حال افزایش بوده و کشور‌ها در مسیر مدرنیزه شدن اقدام به استفاده از نیروگاه‌های فسیلی و تولید انواع مختلف گازهای گلخانه‌ای می‌کنند. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که در صورت گسترش استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی در کنار بکارگیری زیرساخت‌های کنونی، باز هم نمی‌توان نیاز امروز را از این طریق تامین کرد، حال آنکه این زیرساخت‌های پاک باید پاسخگوی نیاز به انرژی آیندگان نیز باشند.

جهان امروز برای پیشگیری از خطرات آینده در صورت عدم توجه به هشدارها، نیازمند روش‌های جدید و فناوری‌های نوین برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای است. در این مسیر باید جایگزین‌های انرژی در میان منابع پاک پیدا شده و متدها و روش‌های جدیدی برای پاکسازی آلودگی‌های زیست محیطی کشف شود.

البته در این بین دانشمندان روش‌های زودبازده و سریعی را نیز پیشنهاد می‌دهند که می‌تواند در کنار اصلاح ساختار استفاده از انرژی‌ها بسیار تاثیرگذار باشد. از جمله‌ی روش‌های این چنینی باید به ایده‌ی دیوید کث، پروفسور دانشگاه هاروارد اشاره کرد. وی که یکی از محققان شناخته شده‌ی رشته فیزیک کاربردی است، الهام گرفتن از طبیعت را برای پیشگیری از گرم شدن بیش از پیش کره‌ی زمین در دستور کار قرار داده است. پروفسور دیوید کث استفاده از مدیریت امواج خورشید را برای پیشگیری از تابش مستقیم آفتاب پیشنهاد کره است. برای مثال در طبیعت شاهد انفجارهای عظیم آتشفشانی در طول تاریخ بوده‌ایم که به موجب آن و انتشار گسترده‌ی دی اکسید سولفور، ذرات معلق در تمسفر زمین از تابش مستقیم اشعه آفتاب جلوگیری کرده و در نتیجه دما کاهش یافته است.

کث و سایر دانشمندان پیشنهاد داده‌اند که می‌توان با الهام گرفتن از این سیر طبیعی، با استفاده از بالون‌ها ذرتی را در استراسفور منتشر کرد که از تابش مستقیم اشعه‌ی خورشید به زمین جلوگیری کرده و در نتیجه باعث کاهش دما شوند. مدل‌های کث نشان از این دارند که با استفاده از این روش می‌توان نیمی از بالا رفتن دما در قرن جاری را کاهش داد. وی معتقد است که حال وقت آن رسیده تا از تحقیقات آزمایشگاهی به سمت توسعه محصول پیش رفت.

البته این طرح‌ها مخالفینی نیز دارد که پیاده‌سازی این طرح‌ها در اندازه‌ی واقعی را دارای اثرات جانبی می‌خوانند که مدیریت آن‌ها از کنترل انسان خارج است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات