خطای محاسباتی اکسل عامل اشتباهات در بین مقالات علمی حوزه ژنتیک

چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در جریان یک تحقیق علمی مشخص شده است که از بین هر ۵ مقاله‌ی علمی در حوزه‌ی ژنتیک یک مقاله مشکل محاسباتی دارد. بر اساس این تحقیق، نرم‌افزار مایکروسافت اکسل یا دیگر نرم‌افزار‌های محاسباتی صفحات گسترده عامل این خطا هستند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بر اساس نتایج یک مقاله‌ی علمی در مجله‌ی معتبر Genome Biology نزدیک به ۲۰ درصد از مقالات علمی حوزه‌ی ژنتیک با خطای محاسباتی همراه هستند و این خطا بیشتر از نرم‌افزار‌های محاسباتی نظیر مایکروسافت اکسل، لیبر آفیس یا نرم‌افزار‌های مشابه نشات گرفته می‌شوند. در این تحقیق علمی نزدیک به ۳۶ هزار مقاله‌ی حوزه‌ی بیولوژی و ژنتیک بررسی شدند که نزدیک به ۳۶۰۰ مقاله بر اساس اکسل نتایج خود را بدست آورده بودند؛ از هر ۵ مقاله یک مقاله حداقل یک مشکل محاسباتی داشت.

مشکل اصلی به شیوه‌ی نوشتاری اختصاری نام ژن‌ها و شیوه‌ی فرمت کردن اکسل برمی‌گردد. پژوهشگران علم ژنتیک به دلیل طولانی بودن نام ژن‌ها از مدل اختصاری آن‌ها استفاده می‌کنند که در نهایت نامی مثل HERC2 می‌شود. در این بین بعضی اسامی مثل SEPT2 یا MARCH1 کاملا شبیه تاریخ میلادی هستند که اکسل به طور پیش فرض آن‌ها را مثل تاریخ می‌خواند.

به همین دلیل محققان برای وارد کردن نام این ژن‌ها و جلوگیری از تبدیل شدن به تاریخ باید فرمت تک‌تک سلول‌ها در هر صفحه‌ی گسترده‌ را تغییر دهند. بعضی افراد هم به صورت دستی تک‌تک سلول‌ها را دوباره وارد می‌کنند. بنابراین در جریان این فرآیند امکان رخداد خطاهای محاسباتی افزایش می‌یابد.

اگرچه این خطاها لزوما نتایج تحقیقات را با مشکلی جدی روبه‌رو نمی‌کند ولی مشکل از جایی آغاز می‌شود که نتایج یک تحقیق ورودی تحقیقات آینده می‌شوند. بنابراین ورودی تحقیق جدید به طور پیش‌فرض دارای خطا است که کار پژوهشگران را در این حوزه با مخاطرات جدی مواجه می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات