جهانگرد: بعد از ۷۰ سال معماری ارتباطات کشور تغییر کرد

یک‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح فاز نخست شبکه‌ی ملی اطلاعات با اشاره به اقدامات انجام شده در تغییر ساختار ارتباطی کشور اعلام کرد که برای اولین بار پس از ۷۰ سال سابقه‌ی ارتباطات کشور، طراحی معماری مجدد انجام شده و شبکه‌ی سنتی وابسته به صوت به شبکه‌ی نوین مبتنی بر فیبر تبدیل شده است. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

نصرالله جهانگرد در مراسم افتتاح فاز نخست شبکه‌ی ملی اطلاعات گفت: «قانون پنجم توسعه شبکه ملی اطلاعات دارای مصوبه و تعریف خاص بود. با استفاده‌ از شاخص‌ها برنامه‌ای پیاده سازی شد که در سال ۹۴ به اطلاع نخبگان و فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات رسید.»

جهانگرد ادامه داد: «اقداماتی برای حفظ حقوق شهروندی، دسترسی آزاد به اطلاعات و تولید محتوا در نظر گرفته شد. در بخش‌های مختلف با سازمان‌های مربوط هماهنگی‌های لازم انجام شد.»

بر اساس گفته‌ی جهانگرد، در بهمن ۹۵ فاز دوم و در اردیبهشت ۹۶ فاز سوم این شبکه راه اندازی خواهد شد.

تقاضای مردم از شبکه در سال ۹۳ حدود ۱۰ درصد بود و نیمه اول سال ۹۶ این میزان به ۵۵ درصد می‌رسد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد: «قیمت خدمات ۱۲۸ کیلوبیت برثانیه در سال ۹۲ هم اکنون به قیمت خدمات ۲ مگابیت بر ثانیه در سال ۹۵ رسیده است. دسترسی به شبکه از طریق فناوری‌های جدید و شرکت‌های جدید به خصوص موبایل برای مردم افزایش یافته است.»

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: «ترافیک در ۴ نقطه به سراسر کشور ارسال می‌شود و حتی شبکه‌ی اینترنت نیز در داخل کشور کش می‌شود. مجموعه کارهایی که انجام شده در راستای مدیریت پهنای باند در کشور بوده و باعث شده مدیریت ارتباطات و تراکنش‌ها در داخل کشور باشد.»

جهانگرد افزود: «در این مورد امنیت شبکه را پیگیری کردیم تا از هک جلوگیری کنیم و حتی در صورت حملات و کاهش پهنای باند کاربران داخلی دسترسی به شبکه‌ها و سرویس‌های داخلی داشته باشند.»

او توضیح داد: «امروز همه‌ نقاط ارتباط ثابت و موبایل آدرس و هویت مشخص دارد و این می‌تواند به دعاوی حقوقی کمک زیادی کند. ترافیکی که در سال‌های گذشته از یک نقطه به کل کشور تقسیم می‌شد امروزه در اختیار اپراتورهای ثابت و همراه قرار گرفته است.»

به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات، حجم صفحات وب در دنیا ۰.۶ درصد بود که الان به ۱.۴ درصد رسیده و این موضوع به دلیل وجود موبایل‌ها و شبکه‌های نوین موبایل است. هم اکنون شبکه داخل و خارج از هم جدا شده، قیمت جداگانه دارند و به سرویس دهنده‌ها نیز پهنای باند خوب دادیم.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: «برای اولین بار پس از ۷۰ سال سابقه‌ی ارتباطات کشور، طراحی معماری مجدد انجام شده و شبکه‌ی سنتی وابسته به صوت به شبکه‌ی نوین مبتنی بر فیبر تبدیل شده و تمام شهرهای کشور از سه نقطه به فیبر دسترسی دارند.»

به گفته‌ی جهانگرد، بیش از ۱۰ مصوبه برای تجاری و اقتصادی شدن این شبکه تصویب و اجرایی شده که ترابردپذیری شماره تلفن همراه، کاهش قیمت برای کاربران نهایی، اپراتورهای مجازی و غیره نمونه‌ای از این مصوبات است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات