هوندا پتنت جعبه دنده ۱۱ سرعته با ۳ کلاچ را ثبت کرد

شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هوندا (Honda) اخیرا پتنتی ثبت کرده، که به واسطه‌ی آن از جعبه‌دنده‌ی ۱۱ سرعته‌ی خود با سه کلاچ رونمایی کرده است. این جعبه‌دنده‌ی پیشرفته مصرف سوخت و انتقال قدرت بهینه‌تر را به ارمغان می‌آورد. برای اطلاع از جزئیات این خبر، با ما در زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هر روزه شاهد تغییرات و پیشرفت‌های اساسی در دنیا هستیم. فناوری با سرعت عجیبی به به سمت پیشرفت در حال حرکت است. در دنیای خودرو هم، بین کمپانی‌های بزرگ بر سر همین امر رقابت بزرگی است.

تاریخچه‌ی جعبه‌دنده‌های خودکار به سال‌ها پیش باز‌می‌گردد و موضوع جدیدی نیست. ولی  شاهد پیشرفت روز به‌ روز و افزایش دنده‌ها، کاهش وزن، و بهینه شدن آن‌ها در مصرف انرژی هستیم. دیگر شنیدن خودروی ۷، ۸، ۹ و حتی ۱۰ دنده، به لطف شرکت‌های فورد، لکسوس، جنرال موتورز و مرسدس بنز عادی شده است؛ درصورتی که دو یا سه دهه پیش، جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته تکنولوژی تازه‌ و بروزی بود.

به‌تازگی هوندا پتنتی ثبت کرده که در آن، جعبه‌دنده‌ی جدید این شرکت از ۱۱ دنده استفاده می‌کند و ۳ کلاج دارد. اضافه شدن این‌ قطعات باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود؛ سرعت تعویض دنده را افزایش می‌دهد، افت گشتاور کمتری را به وجود می‌آورد و درنتیجه افزایش شتاب را به همراه خواهد داشت.

اگرچه هنوز هیچ اطلاعاتی از نحوه‌ی کار این جعبه‌دنده و این‌ موضوع که در آینده این پتنت در چه نوع خودرویی استفاده می‌شود، نداریم، اما به نظر می‌‌ر سد این جعبه‌دنده، بیشتر در خودروهای کوچک اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد تا مصرف سوخت خودروها بیش‌ از پیش کاهش یابد. البته برای انتقال گشتاور بهتر، انتظار استفاده از این جعبه‌دنده‌ی پیشرفته در خودرو‌های اسپرت نیز هست. در هر صورت باید منتظر ماند و برنامه‌های هوندا را برای پتنت جدید این شرکت دید. با جنگ پتنت‌ها و اختراع فعلی، شرکت‌ها همگی بیشتر به فکر ثبت هستند تا استفاده از آن‌ها.

با پیشرفت روزافزون صنعت خودروسازی، دیدن خودرویی با ۱۵ تا ۲۰ دنده در دهه‌ی بعدی که به ازای هر دنده یک کلاج دارد، امری عادی خواهد بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات