مقایسه‌ی مرسدس بنز کلاس E بی ام و سری ۵ و ولوو S90

جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
مرسدس بنز کلاس E، بی ام و سری ۵ برای سال‌های سال رقبای نزدیک یکدیگر بوده اند اما حالا بازیگر دیگری نیز به نام ولوو S90 به میدان وارد شده است.
تبلیغات

در کلاس‌های بالای بازار همواره رقابت تنگاتنگی وجود داشته است، اما از زمانی که مرسدس بنز کلاس E مدل ۲۰۱۷ به بازار آمده است مدل کاملا جدید ولوو S90 و مدل فیس لیفت شده‌ی بی ام و سری ۵ تلاش کرده اند تا تاج پادشاهی را از سر مرسدس بنز بربایند.

به کلاس برتر خودرویی خوش آمدید، در این کلاس، تکنولوژی عملکرد و پرستیژ حرف نخست را می‌زند. آلمان‌ها در این کلاس با دو محصول مرسدس بنز کلاس E و بی ام و سری ۵ حرف نخست را می‌زنند اما حالا ولوو نیز می‌خواهد در این کلاس نقش داشته باشد. سوئدی‌ها برای رقابت در این کلاس مدل S90 را روانه بازار کرده اند، باید دید که S90 تا چه میزان می‌تواند در این عرصه موفق باشد؟

ولوو
ولوو
ولوو
ولوو
ولوو
ولوو
ولوو
ولوو
ولوو

بی ام و 530d و مرسدس بنز E350 d به طور اتفاقی هردو دارای قدرت ۲۵۸ اسب بخار هستند. بی ام و موجود در این آزمایش به تکنولوژی xDrive نیز مجهز است که نیروی پیشرانه را به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد، اما مرسدس بنز E350 d از نوع دیفرانسیل عقب است، دلیل این امر نیز این است که هنوز مدل چهارچرخ محرک کلاس E جدید به بازار نیامده است. در این بخش اما ولوو پیشرفت بیشتری داشته چرا که مجهز به پیشرانه‌ای کوچک‌تر و از نوع چهار سیلندر دیزلی است که میتواند ۲۳۵ اسب بخار قدرت را تولید کند. این پیشرانه به یک جعبه دنده از نوع خودکار متصل شده است که نیرو را به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد. ولوو S90 با داشتن طولی در حدود ۵ متر، دارای طراحی کشیده و صاف است و با رنگ براق و کریستالی خود هیچ ابایی از خودنمایی ندارد. این وضعیت در خصوص طراحی داخلی این مدل نیز صادق است چراکه در داخل کابین ولوو طراحی کاملا گرم و نرم اسکاندیناویایی به چشم خورد. این کابین با داشتن یک نمایشگر ۹ اینچی (این نمایشگر از تیپ Momentum به بعد به صورت استاندارد موجود است) بسیار کاربردی است. این صفحه نمایش دارای وضوح بسیار عالی است اما منوهای تودرتوی آن در شروع کار می‌تواند کمی گیج کننده باشد.

بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و

فضای داخلی که S90 به سرنشینان ارائه می‌دهد در مقایسه با مرسدس بنز و بی ام و کمتر است و کوتاه ترین خودروی این گروه از نظر ارتفاع است. در حقیقت S90 از این نظر بیشتر به خودروهای کوپه شبیه است. سیستم iDrive بی ام و با نمایشگر ۱۰ اینچی و سیستم رهیاب ماهواره ای که به قیمت ۳ هزار یورو قابل سفارش است دارای ساده‌ترین منو بوده و در بین این سه خودرو بهترین است. در کابین مرسدس بنز E کلاس هم تماما از چرم Macchiato استفاده شده است و صندلیهای مولتی کانتر آن نیز ۲۳۲۱ یورو قیمت دارند. صفحه نمایش ۱۰.۲ اینچی از نوع Widescreen نیز در این خودرو موجود است. مرسدس بنز در بین این سه خودرو دارای بیشترین فضای کابین است و صندلی‌های آن نیز راحت‌ترین هستند.

استفاده از نمایشگر ۱۰.۲ اینچی نیز در کابین خودرو اقدامی بسیار هوشمندانه است. البته در کنار آن یک نمایشگر ۱۲ اینچی دیگر نیز به قیمت ۳۲۷۳ یورو و مجهز به سیستم رهیاب ماهواره ای آنلاین موجود است. کار با این سیستم به دلیل وجود منوهای زیاد و همچنین زیرمجموعه‌های زیادی که منوهای آن دارند به آسانی کار با سیستم iDrive بی ام و نیست.

مرسدس بنز
مرسدس بنز
مرسدس بنز
مرسدس بنز
مرسدس بنز
مرسدس بنز
مرسدس بنز
مرسدس بنز
مرسدس بنز

مرسدس بنز کلاس E از یک پیشرانه‌ی ۶ سیلندر وی شکل دیزلی به حجم ۳ لیتر استفاده می‌کند. اگرچه این پیشرانه به اندازه پیشرانه‌ی مورد استفاده در بی ام و انعطاف پذیر نیست اما طنین و صدای بهتری تولید می‌کند. عملکرد جعبه دنده‌ی ۹ سرعته‌ی خودکار مرسدس بنز نیز به گونه‌ای است که کمتر ایرادی می‌توان از آن گرفت و تعویض دنده‌های سریع و بسیار نرمی را انجام می‌دهد. مهمترین نکته در خصوص سواری بنز E کلاس، راحتی آن است، به طوری که سواری این خودرو را می‌توان در بی‌صدایی خلاصه کرد. سیستم تعلیق مرسدس بنز توانایی دفع هرگونه چاله و ناهمواری را دارد، البته باید به این نکته هم اشاره کرد که تعلیق بادی مرسدس بنز که دارای برچسب قیمتی ۲۲۶۱ یورو است توانایی جذب همه‌ی  تقریبا همه‌ی دست اندازها را دارد.

سیستم تعلیق بی ام و 530d با داشتن کمک فنرهای فعال به قیمت ۱۳۹۰  یورو، دارای عملکرد سریع‌تری است و چابکی بیشتری از خود نشان می‌دهد. پاسخ گویی و نیز حساسیت سیستم تعلیق بی ام و بسیار مناسب است در مقام مقایسه می‌توان گفت که سیستم تعلیق بی ام و در مقایسه با بنز عملکرد فرزتری از خود نشان می‌دهد. با وجود اینکه هر دو خودرو وزنی در حدود ۲ تن دارند اما فرمان بی ام و احساس سبکی بیشتری به راننده منتقل می‌کند. بخش عظیمی از این حس به طرز عملکرد مجموعه‌ی پیشرانه و جعبه دنده‌ی این خودرو باز می‌گردد.

پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر خطی بی ام و حتی کارکردی آرام‌تر و نرم‌تر از پیشرانه بنز دارد و عملکرد آن بسیار عالی است جعبه دنده ۸ سرعته‌ی خودکار این خودرو نیز ساخته شرکت ZF است و تعویض‌هایی بسیار نرم و در عین حال بسیار سریع انجام می‌دهد. پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۴ سیلندر ولوو شتاب گیری مطمئنی را برای این خودرو به ارمغان آورده است. در این بین نباید نقش جعبه دنده ۸ سرعته خودکار ساخت شرکت ژاپنی Aisin را نیز نادیده گرفت که عملکردی نرم را از خود ارائه می‌دهد. به هر روی، ولوو S90 در مقایسه با رقبای ۶ سیلندر خود، شانس کمی در این رقابت دارد. در تست شتاب، بی ام و 530d در حدود ۲ ثانیه سریع‌تر از سایر رقبا به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. در سمت دیگر پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ولوو قدرت خود را به سختی در اختیار راننده قرار می‌دهد و صدای جذابی نیز ندارد. مصرف سوخت این خودرو نیز در مقایسه با رقبا با اختلاف بسیار کمی، کمتر است، به طوری که مصرف آن معادل ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مصرف سوخت مرسدس بنز معادل ۷ لیتر و بی ام و معادل ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

سدان

عملکرد سیستم ترمز ولوو به خصوص در مقایسه با بی ام و بسیار بهتر است، اما نکته منفی در مورد این خودرو وجود سیستم تعلیق بادی فعال در اکسل عقب است که می توان با پرداخت ۱۹۷۲ یورو آن را سفارش داد. در صورت سفارش ولوو با این سیستم همچنان راحتی آن به پای بی ام و و مرسدس بنز نمی‌رسند. ولوو همچنین قیمت محصولاتش را نیز افزایش داده است و در نتیجه خودروی مورد آزمایش دارای قیمتی معادل ۶۴ هزار و ۶۰۰ یورو بود. البته ولوو علیرغم افزایش قیمت، گران‌ترین خودرو این آزمایش نیست. بی ام 530d به عنوان ارزان‌ترین خودروی گروه دارای قیمتی ۶۲ هزار و ۸۷۰ یورو است. گران‌ترین شرکت کننده نیز مرسدس بنز کلاس E با قیمت ۷۱ هزار و ۷۶ یورو است، البته این قیمت بالا نمی‌تواند خدشه‌ای به پیروزی مرسدس بنز در این رقابت وارد کند.

نتیجه گیری

ولوو با تولید مدل S90 کار بسیار بزرگی انجام داده است. S90 طراحی بسیار فریبنده‌ای دارد و امنیت آن نیز در بالاترین سطح است، با این حال چنین خصوصیاتی برای پیروز شدن بر بی ام و و مرسدس بنز کافی نیستند. پیشرانه‌ی کوچک ۲ لیتری ۴ سیلندر ولوو به سختی می‌تواند با رقبای ۶ سیلندر ۳ لیتری رقابت کند. در انتها باید گفت که مرسدس بنز E350 d مدل ۲۰۱۷  همچنان برترین خودرو در این کلاس است و عنوان برنده‌ی این مقایسه را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات