اینتل تولید تراشه های سری A اپل را از سال ۲۰۱۸ بر عهده می‌گیرد

شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شنیده‌ها حکایت از این دارد که اپل در سال ۲۰۱۸ به جای TSMC و سامسونگ با اینتل برای تولید پردازنده‌های مورد نیاز در آیفون‌هایش همکاری خواهد کرد. اینتل اخیرا اعلام کرده که می‌تواند تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM را تولید کرده و احتمالا ال‌جی اولین کمپانی خواهد بود که تولید تراشه‌های اختصاصی مبتنی بر ARM خود را به اینتل می‌سپارد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

Nikkei Asian Review با انتشار گزارشی اعلام کرده که احتمالا اپل در سال ۲۰۱۸ تولید تراشه‌های خود را به کمپانی اینتل سپرده و بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی تراشه را جایگزین کمپانی تایوانی TSMC و سامسونگ می‌کند. اینتل در روزها اخیر اعلام کرده که از این پس خطوط تولید این کمپانی امکان تولید تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM را خواهند داشت. در واقع این موضوع را باید ورود رقیبی قدرتمند به حوزه‌ی تولید تراشه خواند که نادیده گرفتن آن اصلا ممکن نیست.

اینتل از این پس در کنار تولید تراشه‌هایی که مبتنی بر معماری این کمپانی است، قادر خواهد بود تا تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM را نیز تولید کند. پس از انتشار این خبر، بسیاری از تحلیل‌گران پیش بینی کردند که با توجه به نیاز به آماده کردن مقدمات، آیفون‌های اپل در سال ۲۰۱۹ به تراشه‌های تولید شده توسط اینتل مجهز خواهند شد، حال آنکه Nikkei امکان استفاده از تراشه‌های اینتل را به سال ۲۰۱۹ موکول نکرده و امکان بهره‌گیری از تراشه‌های تولید اینتل در آیفون‌های ۲۰۱۸ را محتمل خوانده است.

منابع نزدیک حتی به این موضوع اشاره می‌کنند که اپل و اینتل صحبت‌ها در خصوص این همکاری را آغاز کرده‌اند. براساس شنیده‌ها اینتل در نظر دارد تا چند مشتری خوب و پرسفارش TSMC را از چنگ این کمپانی درآورده و مال خود کند. در حال حاضر دو کمپانی سامسونگ و تی اس ام سی، وظیفه‌ی تولید تراشه‌های مورد نیاز اپل را برعهده دارند.

همکاری با اینتل برای اپل دارای مزایایی زیادی است، بطوریکه این موضوع می‌تواند فشارهای موجود روی اپل برای همکاری با کمپانی‌های داخلی را به جای بهره‌گیری از قابلیت‌های کمپانی غیرآمریکایی، کاهش دهد.

از طرفی دیگر، اپل درصدد افزایش تعداد تولیدکنندگان ماژول‌های مورد نیاز در آیفون‌های خود است تا از این طریق علاوه بر ممانعت از ایجاد مشکل برای تامین تقاضا، اپل به یک کمپانی نیز وابسته نباشد. حال به نظر می‌رسد اپل در سال‌های آینده وابستگی خود به TSMC را پس از تولید تراشه‌های A10 و A11 کمرنگ‌تر خواهد کرد.

همچنین باید به اختلافات اپل با سامسونگ نیز اشاره کرد که حضور اینتل می‌تواند بهانه‌ی خوبی برای قطع این همکاری باشد. سال گذشته نیز بسیاری از بنچمارک‌ها نشان از برتری نسبی تراشه‌های تولید TSMC در مقایسه با تولیدات سامسونگ داشت.

اینتل را باید اصلی‌ترین تولیدکننده‌ و تامین کننده‌ی پردازنده‌های مورد استفاده در سری مک اپل خواند. البته اخباری نیز به گوش می‌رسد که حکایت از تلاش‌های اپل برای توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی برای مک‌هایش دارد. باید دید که آیا اینتل می‌تواند تولید تراشه‌های اپل را از چنگ تایوانی‌ها و کره‌ای‌ها خارج کند یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات