بررسی هارد دیسک اکسترنال ADATA HD700

شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
HD700 نام یکی از جدیدترین هارددیسک‌های اکسترنال شرکت ای‌دیتا است که با قابلیت‌هایی همچون مقاومت در برابر شوک، ضد آب و ضد گرد و غبار بودن روانه‌ی بازار شده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دستگاه یاد شده بپردازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

امروزه با پیشرفت سیستم‌های ارتباطی و افزایش سرعت اینترنت، میزان داده‌‌ها و اطلاعات تولیدی توسط کاربران به صورت فزاینده‌ای افزایش یافته و طبیعتا نیاز افراد به حافظه‌هایی با ظرفیت‌های بیشتر نیز فراتر از گذشته است. یکی از راهکارهای موجود برای مرتفع ساختن این نیاز، استفاده از هارددیسک‌های اکسترنال است. شرکت ای‌دیتا (ADATA) یکی از تولیدکنندگانی است که در زمینه‌ی ساخت این دستگاه‌ها فعالیت دارد. هارد اکسترنال HD700 از آخرین محصولات شرکت یاد شده، محسوب می‌شود.

هارد اکسترنال ای دیتا / adata external hdd

مشخصات فنی هارددیسک ADATA HD700

  • ظرفیت: ۱ یا ۲ ترابایت
  • نوع اتصال: با سیم
  • سرعت انتقال داده: سرعت با USB 3.0 حداکثر ۵ گیگابایت بر ثانیه/ سرعت با USB 2.0 حداکثر ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه
  • ویژگی‌ها: ضد آب و ضد گرد و غبار، مقاوم در برابر شوک، دارای نشانگر LED، رمزگذاری ۲۵۶ بیتی AES، سنسور حفاظتی G Shock
  • رنگ: آبی، مشکی
  • ابعاد: ۱۳۳ در ۸۸ در ۲۲ میلی‌متر
  • وزن: ۲۲۰ گرم

طراحی

شاید این‌طور تصور کنید که طراحی دیسک‌های سخت اکسترنال چندان اهمیتی ندارد، اما یقینا هارددیسکی با ظاهر جذاب و بدنه‌‌ای باکیفیت، در نگاه اول نظر شما را به خود جلب خواهد کرد، از آن گذشته با توجه به ماهیت هارددیسک، جنس ماده‌ی انتخاب شده برای ساخت بدنه و طراحی آن، نقشی کلیدی در دوام این دستگاه خواهد داشت. در غیر این صورت، از دست رفتن اطلاعات ذخیره شده بر روی آن، در اثر حوادث مختلفی مانند ضرب‌دیدگی، تماس با آب و گرد و غبار، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

هارد اکسترنال ای دیتا / adata external hdd

بدنه‌ی هارددیسک HD700 از جنس پلاستیک سخت است و پوششی از جنس پلاستیک سیلیکونی آن را فرا گرفته است. در نمای جلویی دستگاه برند ای‌دیتا و چراغ LED به چشم می‌خورد. این چراغ وظیفه‌ی توصیف وضعیت دستگاه را برعهده دارد. در بخش پایین هارد دیسک نیز پورت USB 3.0 قرار دارد که توسط درپوشی سیلیکونی پوشیده شده است تا در برابر آب و گرد و غبار از آن محافظت شود. ای‌دیتا هارددیسک HD700 را در دو رنگ مشکی و آبی روانه‌ی بازار کرده‌ است.

قابلیت‌ها

هارددیسک ۲.۵ اینچی HD700 از پورت USB 3.0 بهره می‌برد، ای‌دیتا مدعی است که از طریق پورت یاد شده امکان تبادل اطلاعات با حداکثر سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه فراهم شده است. در داخل این هارد درایو، حسگر حفاظتی موسوم به G Shock تعبیه شده است، زمانی که ضربه یا یک شوک شدید به هارد درایو وارد می‌شود، حسگر به صورت خودکار چراغ LED را به رنگ قرمز درمی‌آورد و پس از مرتفع شدن ضربه یا شوک، رنگ چراغ به حالت آبی تبدیل شده و عملیات عادی هارد درایو ادامه پیدا می‌کند. ای‌دیتا رمزنگاری ۲۵۶ بیتی AES را نیز با هدف امنیت بیشتر، به هارد درایو HD700 اضافه کرده است.

هارد اکسترنال ای دیتا / adata external hdd

ای‌دیتا برای مقاوم‌سازی هارددیسک در برابر ضربه، آن را در داخل سه لایه‌ی فیزیکی محافظ قرار داده است، این لایه‌ها شامل پوشش جدا شدنی سیلیکونی، بدنه‌ی از جنس پلاستیک سخت و دو بالشتک هستند. بالشتک‌های یاد شده به عنوان جاذب ضربه و ارتعاش عمل می‌کنند. لازم به ذکر است که HD700 موفق به اخذ استاندارد MIL-STD-810G 516.6 ارتش آمریکا نیز شده است که نشان از مقاومت بالای این هارددیسک در برابر ضربه و سقوط ناگهانی دارد.

هارد اکسترنال ای دیتا / adata external hdd

لازم به ذکر است که این هارددیسک گواهی IP56 را از موسسه‌ی IEC دریاقت کرده است، بنابراین هارددیسک در برابر نفوذ گرد و غبار نسبتا مقاوم بوده و پاشش آب از هر جهت بر روی بدنه‌ی دستگاه آثار زیان‌باری بر روی آن نخواهد داشت.

عملکرد و سرعت انتقال اطلاعات

هارد درایو HD700 در دو نسخه‌ی ۱ و ۲ ترابایت به بازار عرضه شده است. نسخه‌ای که در اختیار ما قرار گرفته، دارای ظرفیت ۱ ترابایت است که از این میزان حدود ۹۳۱ گیگابایت در دسترس قرار دارد. همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های بررسی عملکرد یک هارد درایو، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات توسط آن است. از همین رو، برای آزمایش سرعت خواندن و نوشتن هارددیسک HD700، اقدام به اجرای بنچمارک‌های CrystalDiskMark 5 و HD Tune Pro کردیم. 

هارد اکسترنال ای دیتا / adata external hdd

در تست HD Tune Pro آزمایش «خواندن دیتا» این نتایج به دست آمد:

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

نوع حافظه

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

ADATA HD700

 Hard Drive

112.5MB/s

54.9MB/s

90.0MB/s

Lenovo ThinkPad Tablet 2

e-MMC

54.2MB/s

23.9MB/s

50.5MB/s

ET2321 INTH

HDD

190.2MB/s

23.0MB/s

138.5MB/s

Asus N550JV

HDD

107.5MB/s

18.3MB/s

80.5MB/s

Acer Aspire S7 2013

SSD

932.6MB/s

766.6MB/s

915.8MB/s

Lenovo T430

HDD

135.0MB/s

5.5MB/s

96.2MB/s

Fujitsu AH552/SL

HDD

 86.7MB/s

 8.1MB/s

 70.3MB/s

Samsung 550P5C-S02

HDD

 112.3MB/s

 0.9MB/s

 76.9MB/s

Samsung 350U2A

HDD

 87.4MB/s

 33.2MB/s

 66.5MB/s

Asus K53V

HDD

 92Mb/s

 22MB/s

 75MB/s

Samsung 300E5Z

HDD

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، در مراحل پایانی عملکرد هارددیسک دچار افت شده است:

Adata HD700 HD Tune Pro

در ادامه نتایج بنچمارک CrystalDiskMark 5 را نیز مشاهده می‌کنید:

adata hd700 CrystalDiskMark 5

جمع‌بندی

هارد اکسترنال ای دیتا / adata external hdd

HD700‌ هارددیسکی با عملکرد نسبتا خوب و بدنه‌ای مقاوم و باکیفیت است. قابلیت‌هایی مانند ضد آب و گرد و غبار بودن و مقاومت در برابر شوک، این هارددیسک‌ را به گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی با فعالیت‌های فیزیکی زیاد بدل کرده است. هارددیسک HD700 در دو نسخه با ظرفیت‌های ۱ و ۲ ترابایت و با گارانتی ۳ ساله‌ی آونگ در بازار ایران عرضه شده است. قیمت نسخه‌ی ۱ ترابایتی این هارددیسک ۲۴۹ هزار تومان است.

مشخصات و قیمت هارد اکسترنال را در بخش محصولات زومیت ببینید؛ قیمت هارد اکسترنال وسترن، هارد اکسترنال ADATA، هارد سیگیت و دیگر برندها را با یکدیگر مقایسه کرده و محصول موردنظرتان را از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنید. 

نکات مثبت

  • طراحی زیبا و متفاوت
  • ضد آب و ضد گرد و غبار
  • مقاومت در برابر ضربه
  • عملکرد خوب و سرعت مناسب انتقال فایل

نکات منفی

  • وزن زیاد و ابعاد نسبتا بزرگ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات