ای‌ ام‌ دی مصرف انرژی در تراشه های سری Zen را در مقایسه با نسل پیش تا 40 درصد کاهش داده است

چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از آنکه وضعیت AMD در بازار پردازنده‌ها متزلزل شد، این کمپانی به خود آمد و سعی کرد تا نسل بعدی تراشه‌های خود را که Zen نام دارد با تغییرات گسترده راهی بازار پی‌سی‌ و سرور‌ها کند. AMD سعی کرده تا در پردازنده‌های ذن در کنار افزایش قدرت پردازشی مصرف را کاهش دهد. با زومیت باشید تا نگاهی به تغییرات صورت گرفته در پردازنده ذن AMD داشته باشیم.
تبلیغات

پس از آنکه ای‌ام‌دی نتوانست با نسل پیشین پردازنده‌هایش فروغ چندانی را در بازار به دست بیاورد، این کمپانی دست به کار شده و تغییرات گسترده‌ و رادیکالی را در نسل بعدی ایجاد کرد.

AMD برای اینکه دوباره به یکی از قدرت‌های بازار پردازنده‌ها تبدیل شود، چهار سال پیش طراحی پردازنده‌های ذن را با در نظر داشتن دو فاکتور افزایش قدرت پردازشی در کنار بهینه کردن مصرف انرژی طراحی کرد.

نهایتا متخصصان کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی در پردازنده‌های ذن را در مقایسه با نسل پیشین تراشه‌های این کمپانی که Excavator نام داشت، به عنوان هدف اصلی تعیین کردند.

مایک کلارک، یکی از مدیران ارشد AMD در این خصوص می‌گوید:

در آن زمان بسیار سخت بود تا اعضای تیم را برای کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی راضی کنیم. هدف تعیین شده برای کاهش انرژی مصرفی به میزان ۴۰ درصد بسیار دست نیافتنی به نظر می‌رسید، اما ما نیاز داشتیم تا برای حفظ وجه رقابتی خود دست به اینکار بزنیم.

ای‌ام‌دی برای اولین بار پس از معرفی معماری پردازنده‌های ذن در سال ۲۰۱۵ که نشان از تغییرات در نقشه راه AMD داشت، از کاهش مصرف انرژی ۴۰ درصدی پرده برداشت. این کمپانی اخیرا تراشه‌های خود را به نمایش گذاشته تا ادعای خود را به اثبات برساند.

در صورتی که AMD به هدف خود رسیده باشد، تغییرات در تراشه‌های سری ذن را باید انقلابی در این محصولات در مقایسه با تغییرات کوچک تراشه‌های اینتل بدانیم.

با ارائه‌ی محصولات ضعیف از سوی AMD، اینتل به یکه‌تاز بازار تراشه‌های مورد استفاده در پی‌سی و سرور تبدیل شد. عملکرد پردازنده‌های ای ام دی بسیار پایین‌تر از نمونه‌های عرضه شده توسط اینتل بود. تراشه‌های مبتنی بر معماری Bulldozer که از سال ۲۰۱۱ راهی بازار شدند، نسل‌های بعدی مبتنی بر این معماری را نیز از نظر عملکرد تحت تاثیر قرار داد.

اِی اِم دی در نظر دارد تا با پردازنده‌های سری ذن شکوه گذشته‌ی خود را از نظر طراحی پردازنده‌ها بازیابد. پردازنده‌های سری ذن را می‌توان شروع دوباره‌ی اِی اِم دی پس از معرفی تراشه‌های ۶۴ بیتی سرور و تراشه‌های دو هسته‌ای این کمپانی به ترتیب در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ بدانیم. هر دو تراشه‌ی موفق AMD این کمپانی را از نظر رقابت با اینتل در وضعیت ممتازی قرار دادند.

تراشه‌های سری ذن از سال آینده‌ی میلادی ابتدا برای گیمرها راهی بازار شده و سپس نمونه‌های مخصوص سرور‌ها و لپ تاپ‌ها راهی بازار می‌شوند. این تراشه‌ها شامل ۸ تا ۳۲ هسته‌ی پردازشی خواهند شد.

کلارک به این نکته اشاره کرده که متخصصان اِی‌اِم‌دی برای دست یافتن به هدف تعیین شده، دقت بسیاری را در طراحی خود به کار بردند تا انرژی مصرفی بی‌دلیل به علت طراحی اشتباه به هدر نرفته و تعداد دستورات پردازشی در هر کلاک پردازنده نیز کاهش پیدا نکند.

مهندسان پس از شناسایی مشکلات تراشه‌های نسل گذشته، معماری جدید زن را طراحی کرده و تغییرات بزرگی را در نسل جدید ایجاد کردند، برای مثال می‌توان به اختصاص دو ترد به هر هسته‌ی پردازنده اشاره کرد که همزمان با افزایش عملکرد پردازشی، مصرف انرژی را نیز بالا نمی‌برد.

همچنین باید به تغییرات در ساختار حافظه‌ی کش تراشه نیز اشاره کرد. مهندسان اِی اِم دی، با طراحی رابطی با قابلیت انتقال حجم بیشتری از دستورات در هر کلاک، پردازنده را سریع‌تر از پیش کردند. همچنین ساختار حافظه‌ی کش نیز تغییر یافت، بطوریکه حافظه‌ی کش L2 به ۵۱ کیلوبایت رسیده و حجم حافظه‌ی کش L3 افزایش پیدا کرد. هرچند به میزان حافظه‌ی L3 اشاره‌ای نشده، اما اطلاعات موجود نشان از این دارد که حجم این حافظه‌ی ۸ مگابایت خواهد بود.

واحد‌های پردازش عملیات اعداد ممیز شناور و صحیح در پردازنده‌های جدید AMD پویاتر شده و دسترسی به آن‌ها در محاسبات چند و تک تردی بسیار سریع‌تر شده است.

کلارک به عنوان یکی از متخصصان قدیمی AMD، تراشه‌های سری ذن را تنها آغازی برای این کمپانی به منظور تولید تراشه‌های قدرتمند و بهینه خوانده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات