بازار موبایل در اشغال دستفروشان؛ آیفون فقط ۲۴۰ هزار تومان

چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آیفون فقط با قیمت ۲۴۰ هزار تومان! جایی سراغ دارم که همه مدل آیفون، آیفون 6، 6 اس، 6 اس پلاس، آیفون 5، حتی آیفون اندرویدی از ۲۴۰ تا ۲۹۰ هزار تومان آنجا موجود است؛ آدرس: از راسته‌ی پاساژ علاءالدین به سوی حافظ، دستفروش‌‌های خیابانی.
تبلیغات

شاید یکی از بزرگ‌ترین معضلات بسیاری از بازارها، وجود دستفروشانی باشد که فروش فروشگاه‌ها را کساد می‌کنند. صنف گوشی موبایل هم از این معضل مستثنی نیست. تازه این روزها بازار دستفروشان یا بهتر بگوییم بنجل فروشان گرم‌تر است.

با تغییرات ساختاری که در پاساژ علاءالدین رخ داده، دستفروشی بیشتر از گذشته در اطراف این مرکز خرید رونق گرفته است.

پیشتر فقط تردد از مقابل درب اصلی پاساژ به دلیل تجمع دلالان سخت بود، اما این روزها تا نزدیکی بازار موبایل ایران بساط بنجل فروشان کشیده شده است.

بازار موبایل۱

بازار عجیبی است؛ هر سوی آن نوع خاصی از گوشی‌ها را ارایه می‌دهند؛ از گوشی‌های نو و دست دوم گرفته تا قاب و لوازم جانبی و گوشی‌های لوکس عجیب و غریب. در یک سوی بازار گوشی‌های پرچمدار برندها دیده می‌شود که از حق نگذریم برخی فروشندگان صادقانه چینی یا دست دوم بودن گوشی‌ها را بیان می‌کنند. اما برخی هم چنان با آب و تاب از گوشی‌ها تعریف می‌کنند تا هر عابری را وسوسه ‌کنند. حتی اگر مشتری باشید تخفیف خوبی هم به شما داده می‌شود.

قاچاق

در این بساط‌‌ها گوشی‌هایی با برند سامسونگ، سونی، ال‌جی، گوشی‌های فیچرفون و قدیمی نوکیا و.... پیدا می‌‌شود درست شبیه گوشی‌های اصلی که حتی نمی‌توان تشخیص داد که این گوشی اصل نیست. اما گوشی‌هایی هم در این بساط یافت می‌شوند که نسخه‌ی اصلی آن هنوز تولید نشده و با نام‌های جالبی مثلا سری گلکسی وان عرضه می‌شوند. جالب‌ترین بخش بازار دستفروش‌ها، بساط آیفون‌بازهاست. در این بساط همه مدل گوشی‌های آیفون به نمایش گذاشته می‌شود؛ آیفون 5، آیفون 6، آیفون 6 اس، و 6 اس پلاس و آیفون اندرویدی که حتی رابط کاربری شبیه آیفون دارد و رابط کاربری است که بسیار خوب طراحی شده و لگ و تاخیر ندارد.

بازار موبایل ۳

بخشی از این بازار به فروش ال‌سی دی اختصاص دارد. جالب است که ال‌سی‌دی هر مدل گوشی که بخواهید اصل، تقلبی و دست دوم آنجا وجود دارد. تعمیر و تعویض نمایشگر هم به شکل کاملا حرفه‌ای کنار خیابان انجام می‌شود!

بازار لوازم جانبی هم اینجا رونق دارد. از شارژر اصل تا نو و کهنه، قاب و کیف و حتی برچسب در این بازار یافت می‌شود.

از فروشندگان که درباره‌ی رونق این بازار می‌پرسیم، با جسارت وضعیت کسب و کارشان را پررونق اعلام می‌کنند و می‌گویند اگر کسب و کاری نباشد قطعا اینجا بساط نمی‌کنند.

اما وضعیت فروشگاه‌ها و مراکز خرید اطراف چگونه است!

از سال گذشته تاکنون بازاریان از وضعیت فروش راضی نیستند حالا بماند که غیر از وضعیت اقتصادی مردم، فروشگاه‌های اینترنتی را مقصر کسادی بازارشان می‌دانند، اما اگر صادق باشیم یکی از دلایلی کسادی بازار گوشی موبایل نیز همین دستفروش‌هایی هستند که بدون پرداخت اجاره‌، شارژ ساختمان و مالیات به راحتی کاسبی می‌کنند.

از همه‌ی مشکلاتی که این نوع معاملات از شایعات درباره‌ی سطح تشعشعات گوشی‌های غیر استاندارد تا کلاهی که بر سر مشتری به دلیل بی‌کیفیتی چنین گوشی‌هایی می‌رود، بگذریم، جلوه‌ی زشت و کریهی که این دستفروشان در جوار بزرگ‌ترین مراکز خرید و فروش گوشی ایجاد می‌کنند و مزاحمت‌هایی که در پیاده‌روها برای رفت و آمدها ایجاد می‌شود، همه و همه از تبعات این مدل کاسبی است که سال‌هاست خیابان جمهوری را به عنوان مرکزی برای خرید لوازم صوتی و تصویری زشت کرده است.

البته شایعاتی هم مبنی بر اینکه بسیاری از همین دستفروشان با فروشندگان ارتباط دارند، وجود دارد، اما در نهایت اگر به بازار قاچاق ۹۰ درصدی نگاهی بیندازیم و همین گوشی‌های بی‌کیفیت چینی در بازار بنجل‌فروشان را در نظر بگیریم، شاید بتوان یکی از مقصران اصلی اوضاع آشفته و نابسامان بازار را مسوولان و دست‌اندرکاران دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات