همسر مارک زاکربرگ ۹۵ میلیون دلار دیگر به خیریه کمک کرد

سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یک سال پیش مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک به همراه همسرش اقدام به تاسیس یک بنیاد خیریه کردند. اخیرا ۹۵ میلیون دلار دیگر نیز به ارزش این بنیاد افزوده شده است. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مارک زاکربرگ بنیانگذار و مدیر عامل فیسبوک، اواخر سال گذشته‌ی میلادی اعلام کرد که قصد دارد یک بنیاد خیریه تاسیس کند. او با این کار، مقداری از سهام خود در فیسبوک را به Chan Zuckerberg Initiative انتقال داد. هفته‌ی پیش این خیریه موفق به فروش ۷۵۰ هزار سهم شد و توانست پیش از فرا رسیدن زمان مالیات، ۹۵ میلیون دلار دیگر بر ارزش خود بیفزاید. این خیریه که سازمانی انتفاعی به شمار می‌رود، به منظور «تقویت ظرفیت‌های انسانی و ارتقا‌ی برابری برای تمامی کودکان نسل بعد» تاسیس شده است.

آمارهایی که اخیرا منتشر شده‌اند، حداقل انتظارات ما از آینده‌ی درخشان این خیریه هستند، چرا که زاکربرگ اعلام کرده است که در آینده سهام بیشتری را به این خیریه منتقل خواهد کرد به گونه‌ای که تا ۳ سال آینده بنیاد مذکور بتواند سالانه ۱ میلیارد دلار فروش داشته باشد. اگرچه ۳ میلیارد دلار پول بسیار زیادی است، اما باید در نظر داشت که مارک و همسرش پریسیلا چن قول داده‌اند که در ادامه‌ی حیات خود، ۹۹ درصد از سهم خود در فیسبوک را (که در حال حاضر بیش از ۴۵ میلیارد دلار ارزش دارد) به این خیریه اهدا کنند. این بنیاد خیریه همزمان با تولد دختر این زوج که ماکسیما چن زاکربرگ نام دارد شکل گرفت. مارک و همسرش هنگام تولد دخترشان، نامه‌ای ۲۰۰۰ کلمه‌ای برای او نوشتند که این بنیاد خیریه نیز برای نخستین بار در آن معرفی شده بود.

زاکربرگ و همسرش

ساختارهای بنیاد خیریه‌ی Chan Zuckerberg Initiative، به عنوان یک کمپانی با مسئولیت‌های محدود که اجازه‌ی کسب سود پیدا کرده است، مبتنی راهکار از پیش طراحی شده‌ای است که به کمپانی اجازه می‌دهد برای لابی با سیاستمداران پول خرج کرده و برای امور سیاسی هزینه کند. این موسسه همچنین می‌تواند از مبهم ماندن جزییات خود نیز به بهترین وجه ممکن بهره ببرد، چرا که موسسات خیریه‌ی غیرانتفاعی به گونه‌ای پایه ریزی می‌شوند که همواره شفاف بمانند. علاوه بر این موارد، ساختار خاص این خیریه نیز به زاکربرگ اجازه می‌دهد که همچنان بخشی از سهام فیسبوک که تحت مالکیت این بنیاد خیریه است را نیز کنترل کند. برای فیسبوک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کسب و کارهای اینترنتی روی زمین، این نکته‌ی مهمی است.

نخستین اقدام قابل توجه بنیاد خیریه‌ی Chan Zuckerberg Initiative، سرمایه‌گذاری بیش از ۲۴ میلیون دلار در Andela است. Andela استارتاپی است که برای آموزش توسعه‌دهنده‌های آفریقایی از طریق یک اردوی آموزشی و برنامه‌ی ۴ ساله تاسیس شده است. طی مدت ذکر شده، توسعه دهندگان آفریقایی با کمپانی‌های آمریکای شمالی که نیاز به کمک‌های توسعه‌دهندگان دارند وارد همکاری می‌شوند.

مارک و پریسیلا نخستین زوج دنیای فناوری نیستند که به فکر اهدای مقدار قابل توجهی از پول خود به خیریه افتاده‌اند. بنیاد بیل و ملیندا گیتس پیش‌تر و در سال ۲۰۰۰ تاسیس شده است که هدف آن ارتقای بهداشت جهانی و کاهش فقر است. تمرکز این بنیاد در آمریکا نیز روی ایجاد فرصت‌های آموزشی و افزایش دسترسی به فناوری اطلاعات است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات