اتوبوس خودران EZ10 وارد خیابان‌ های هلسینکی می شود

سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فنلاند میزبان اجرای آزمایشی جابه‌جایی مسافران با اتوبوس‌های هوشمند درون شهری شده است. اتوبوس EZ10 شرکت ایزی‌مایل برای اولین بار در خیابان‌های شهر هلسینکی تحت آزمایش‌های میدانی قرار می‌گیرد. در ادامه با شرح این رویداد مهم همراهزومیت باشید.
تبلیغات

چهار روز پیش، اتوبوس EZ10 به‌ صورت آزمایشی در هلسینکی آغاز به کار کرد. همانند شهرهای مدرنی چون سنگاپور و سن‌سباستین، جاده‌های شهر هلسینکی نیز میزبان اتوبوس خودران EZ10 است؛ آن‌هم در شرایطی که این پروژه  فراتر از مسیرهای کوتاه آزمایشی قبلی است. این اتوبوس برای اولین بار در منطقه‌ی هرنساری با عابران پیاده، رانندگان و مسافران در شرایط ترافیکی واقعی تردد می‌کند.

در سال‌های اخیر تعدادی از اتوبوس‌های خودران سعی در انجام این عمل داشته‌اند. در سنگاپور وسایط نقلیه‌ی خودران دیگری برای پیمودن مسیرهایی خارج از دانشگاه ارائه شده‌اند؛ به عنوان مثال شرکت آمریکایی لوکال موتورز اتوبوس خودرانی را ارائه نموده است که توانایی صحبت با سرنشینان خود را دارد و حتی غول‌هایی چون مرسدس بنز نیز خواهان حمل و نقل عمومی هوشمند در آینده هستند. اما تلاش‌های آنان تا به امروز تنها در مسیرهای آزمایشی بسته انجام شده است.

اتوبوس خودران ez10 ایزی مایل

اتوبوس تمام برقی EZ10 توسط کمپانی فرانسوی ایزی‌مایل ساخته شده و به‌طور کامل هوشمند عمل می‌کند (حتی فرمان هم ندارد). این خودرو جهت حرکت به پیش‌نیاز خاصی نیاز ندارد چرا که از مجموعه‌ای از سنسورها به‌منظور شناسایی موانع بهره گرفته و از مسیرهای واقعی با خطرات پیش‌رو استقبال می‌کند.

سال گذشته این خودرو در یک مسیر آزمایشی بسته به مسافت ۱.۵ کیلومتر در پارک سنگاپور به مدت دو هفته مورد آزمایش قرار گرفت. EZ10 اخیراً در شهر ونتای فنلاند نیز مورد آزمون قرار گرفت. اگرچه این آزمایش با شرایط واقعی فاصله‌ی بسیاری داشت، اما عملکرد قابل قبول این اتوبوس موجب شد تا سازمان حمل و نقل فنلاند جواز استفاده از این خودرو تحت یک شرایط کنترل شده را صادر نماید.

رسانه‌ی ملی فنلاند گزارش کرده است که اجرای آزمایشی از چهار روز پیش شروع شده و تا حدود یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت. در طی این آزمایش، اتوبوس در معرض چالش‌هایی چون رفت و آمد عابران و وسایل نقلیه به‌صورت پیش‌بینی نشده قرار خواهد گرفت. اگرچه حداکثر سرعت این اتوبوس ۴۰ کیلومتر بر ساعت است، اما در این آزمون، سرعت متوسط ۱۰ کیلومتر بر ساعت به‌عنوان سرعت مجاز برای آن در نظر گرفته شده است. بنابراین به‌خوبی در شرایط تعامل با رانندگان عجول نیز قرار خواهد گرفت.

این آزمون در منطقه‌ی هرنساری جزو اولین آزمون‌های اتوبوس‌های هوشمند در خیابان‌های عمومی است. چند ماه پیش نیز کشور سوئیس یک اجرای آزمایشی دوساله را برای راندن اتوبوس‌های هوشمند در خیابان‌های سیون شروع نمود.

اتوبوس خودران ez10 ایزی مایل

سرپرست پروژه‌ی انجام این آزمون و مدیر پروژه‌ی دانشکده‌ی علوم کاربردی متروپولیا به رسانه‌ی ملی فنلاند گفته است:

امروزه این امر به یک موضوع حیاتی مبدل گشته است ولی در حال حاضر تعداد انگشت شماری خیابان‌ها دارای شرایط آزمایشی برای انجام این تست‌ها وجود دارد.

سانتامالا می‌گوید علاوه بر جایگزینی این اتوبوس‌ها در سیستم حمل و نقل عمومی، می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک ابزار برتر جهت جابه‌جایی مسافران استفاده نمود، به این ترتیب که با آگاهی از زمان حرکت وسیله‌ی نقلیه‌ی بعدی، به‌صورت هوشمند می‌توانند مسافران را در زمان مناسب تا محل سوار شدن منتقل نمایند.

فنلاند مکانی مناسب برای اجرای واقعی این سیستم هوشمند است زیرا وزارت حمل و نقل و ارتباطات آن در حال حاضر، اجازه‌ی آزمایش این سیستم را در مناطق شهری داده است. بعد از هنساری، اتوبوس‌های EZ10 برای آزمایش بیشتر به شهر اسپو و سپس به شهر تمپر در جنوب کشور خواهند رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات