معاون رئیس جمهوری: در مرحله‌ی توسعه‌ی شهر الکترونیک هستیم نه شهر هوشمند

سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حمایت دولت از حضور بخش خصوصی در حوزه‌ی شهر هوشمند اعلام کرد که ما در مرحله توسعه‌ی شهرالکترونیک و توسعه‌ی خدمات الکترونیکی در شهرها هستیم، نه هوشمندسازی و باید این مرحله را با دقت طی کنیم. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران در مورد شهر هوشمند گفت: «در دولت تدبیر و امید اراده‌ و عزمی برای توسعه دولت الکترونیکی و هوشمندسازی اداری وحود دارد و به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی برنامه‌ی جامع اصلاح نظام اداری به تصویب شورای عالی اداری رسیده است. این کار به عنوان اساسی‌ترین و جدی‌ترین رویکردهای دولت است و همه‌ی دولت پشت این برنامه ایستاده‌اند.»

انصاری افزود: «نقش شهرداری‌ها در این میان بسیار مهم است. شهرداری‌ها در کشور ما مسئول مدیریت جامع شهر به لحاظ مبانی قانونی نیستند ولی توسعه‌ی خدمات الکترونیک با محوریت شهرها صورت می‌گیرد. دولت از این موضوع در شهرها حمایت می‌کند و این موضوع با مسئولیت وزارت کشور و استانداری ها دنبال می‌شود تا در جهت شتاب بخشی به این برنامه موثر باشد.»

معاون رئیس جمهوری اعلام کرد: «حمایت از حضور و نقش آفرینی بخش خصوصی در حوزه‌ی شهر هوشمند نکته‌ی مهم دیگری است. بخش خصوصی به عنوان مجموعه‌هایی وارد این حوزه می شوند. دولت نیز از فعالیت بخش خصوصی به ویژه در محدوده شهرداری‌ها در این موضوع حمایت می‌کند.»

او توضیح داد: «معمولا در کشور وقتی مفاهیمی در سطح بین‌المللی مطرح می‌شود به خاطر این که ارتباطات خوبی داریم، برای دستیابی به دستاوردهای بشری به راحتی آن را به عنوان اهداف و الگوهای خودمان تعریف می کنیم. شهر هوشمند یا توسعه خدمات الکترونیکی در شهرها نیز یک مفهوم است. برای این که بتوانیم آن را جدی دنبال کنیم باید بیان مفهوم را بین مردم توسعه و گسترش دهیم. این که چند مدیر دولتی یا بخش خصوصی بر این مفهوم مسلط باشند، این موضوع را به یک مطالبه اجتماعی تبدیل نمی‌کند و باید این مفهوم یک گسترش اجتماعی پیدا کند.»

انصاری در توضیح عدم بها دادن به شهرهوشمند در سال‌های گذشته شرح داد: «وقتی وارد صفحات ویکی‌پدیا می‌شوید به ویژه صفحات فارسی، به عنوان مثال اگر بزنید مسجد امام اصفهان، ده‌ها صفحه مطلب درج شده و نشان می‌دهد این مفهوم به اندازه کافی عمومیت یافته و مردم در ویکی‌پدیا آن را توسعه می دهند. اما وقتی وارد مفهوم شهر هوشمند شوید، تنها دو خط به زبان فارسی نوشته شده است.»

او ادامه داد: «توصیه‌ی من این است برای عمومی کردن و تبدیل موضوع شهر هوشمند به یک مطالبه‌ی اجتماعی، باید مفهوم‌سازی عمومی برای آن انجام شود و سعی کنیم در گفتمان رایج مسئولین و مردم این موضوع را به عنوان ضرورت مطرح کنیم.»

معاون رئیس جمهوری گفت: «دولت در بحث دولت الکترونیک و هوشمندسازی، برنامه اش را سال ۹۳ به تصویب رسانده و محورها را برای پایان سال ۹۶ مشخص کرده است. پروژه‌ی الکترونیکی کردن خدمات اداری با تأکید بر اطلاع رسانی الکترونیکی در کل دستگاه‌های اجرایی کشور پیش بینی شده و در طول سه سال ۱۰۰ در صد این کار محقق شود.»

انصاری بیان کرد: «پروژه‌ی دوم ارائه‌ی خدمات الکترونیکی به شهروندان است که عمدتا در شهرداری‌ها تعریف می شود. بحث دیگر ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات است. استقرار پنجره واحد برای ۱۰ موضوع مهم در دستور کار قرار دارد و در کنار این ها توسعه‌ی خدمات قابل ارائه از طریق پیشخوان‌های دولت بوده که هدف ۶۰ درصدی برای مجموعه‌ی خدمات ارائه شده‌ی دولت پیش بینی شده است.»

معاون رئیس جمهوری عنوان کرد: «تمام بررسی ها نشان می‌دهد تفاوت مفهومی میان مفهوم شهر هوشمند و شهر الکترونیک وجود دارد. در شهر الکترونیک موضوع زیرساخت های شبکه یک هدف است در حالی‌که در شهر هوشمند یک ابزار است. سیستم‌های ارتباطی در شهر الکترونیک هدف هستند و در شهر هوشمند یک ابزار هستند و هنوز به نظر نمی رسد به مرحله ای رسیده باشیم که به شکل ابزار نگاه کنیم. در شهر الکترونیک به فضای الکترونیک به عنوان بستری برای ارائه‌ی خدمات نگاه می‌کنیم اما در شهر هوشمند به عنوان ابزاری برای ارتقای کیفیت خدمات نگاه می‌شود.»

او اضافه کرد: «در شهر الکترونیک زیرساخت فناوری ملاک اصلی است اما در شهر هوشمند نوآوری و خلاقیت و هوش فناوری ملاک اصلی است. در شهر الکترونیک دنبال ارتقای سرعت، دقت و صحت ارائه خدمات هستیم در حالی که در شهر هوشمند دنبال چابکی و هوشمندی ارائه خدمات هستیم. در شهر الکترونیک دنبال برون سپاری و تقویت پیشخوان‌های خدمت هستیم ولی در بحث شهر هوشمند دنبال جمع‌سپاری هستیم. ما در مرحله توسعه‌ی شهرالکترونیک و توسعه‌ی خدمات الکترونیکی در شهرها هستیم، نه هوشمندسازی و باید این مرحله را با دقت طی کنیم و پا را در زمین سفت بگذاریم. قول می‌دهم تمام تلاش و اهتمام خود را به کار گیریم تا برنامه‌ی توسعه‌ی خدمات الکترونیکی و توسعه‌ی شهر الکترونیکی با سرعت پیش برود و در یک مدت زمان کمتری وارد فاز شهرهای هوشمند شویم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات