عضو هیئت رئیسه مجلس: سلامت نظام اداری به شهر هوشمند نیازمند است

دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جدی گرفته نشدن شهر هوشمند در دولت‌های قبل اعلام کرد که اگر بخواهیم سلامت نظام اداری کشور شکل بگیرد باید دولت الکترونیک و شهر هوشمند را داشته باشیم.
تبلیغات

غلامرضا کاتب عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در همایش شهر هوشمند گفت: «در صورت تصویب لایحه مدیریت شهری، بستر مناسبی برای یکپارچگی میان دستگاه‌های اجرایی و هوشمند شدن شهرها به وجود می‌آید.»

کاتب ادامه داد: «نکته‌ای باید مدنظر داشت که معیارهایی که برای شهر هوشمند باید داشته باشیم چیست؟ آیا در ایران این معیارها را در مقایسه با کشورهای جهان داریم که بخواهیم رقابت کنیم؟ اگر بخواهیم به این معیارها برسیم ابزار اساسی ما چیست؟ ثمرات این شهر هوشمند برای مردم چه خواهد بود؟»

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «این که دولت در این شرایط خودش بتواند این کار را انجام دهد نمی شود، بدین خاطر که در قانون برنامه چهارم توسعه احکام متعددی آوردیم که شهر هوشمند و دولت الکترونیکی شکل بگیرد اما شکل نگرفت. اکنون هم برنامه ششم را می‌نویسیم بخش عمده‌ای از این مباحث را می آوریم اما تا این ابزار را در اختیار شرکت‌های خصوصی و مردم قرار ندهیم شهر هوشمندشکل نمی‌گیرد.»

او بیان کرد: «برای اجرای شهر هوشمند باید بدانیم که محیط هوشمند، مردم هوشمند، اقتصاد هوشمند و شفاف می خواهیم. روش زندگی هوشمند و مدیریت اداری هوشمند باید در کشور رواج پیدا کند تا به این مهم دست یابیم.»

کاتب اعلام کرد: «یکپارچگی بین دستگاههای اجرایی خدمات رسان به مردم یکی از الزامات شهر هوشمند است. اگر بخواهیم شهر هوشمند ایجاد کنیم یقینا با این قوانین نمی توانیم موفق باشیم. البته وزارت کشور حرکت خوبی را انجام داده و لایحه‌ای تحت عنوان مدیریت شهری تقدیم دولت کرده است که اگر در دولت به زودی تصویب شود، اولین ابزار مورد نیاز یکپارچگی دستگاه‌ها و حرکت به سوی شهر هوشمند شکل خواهد گرفت.»

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «فقط استعلاماتی که مردم باید بین دستگاه‌های مختلف بگیرند، زمان زیادی از مردم را می‌گیرد. باید یک عزم ملی داشته باشیم و همه مصمم شویم تا مشکل کشور را حل کنیم تا مردم را از شرایط سخت زنگی نجات دهیم.»

او اضافه کرد: «ابزار دیگری که مورد نیاز خواهد بود فرهنگ شهر هوشمند است. این بخش در اختیار بخش خصوصی است. در بخش دولت الکترونیک یا شهر هوشمند اگر مشارکت مردم نباشد هیچ وقت شاهد شکل گیری شهر هوشمند نخواهیم بود. شهر هوشمند با مردمان متفکر و هوشمند می تواند شکل بگیرد و باید همه تلاش کنیم.»

کاتب تصریح کرد: «دولت های ما در گذشته عزم جدی برای هوشمندسازی شهرها نداشتند. روز اول که واعظی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتخاب شد به او گفتم هیچ کاری نمی خواهد بکنی و فقط یک کار کن آن هم دولت الکترونیکی را به ثمر برسان. دلیل این حرفم هم این است که اگر بخواهیم سلامت نظام اداری کشور شکل بگیرد باید دولت الکترونیک و شهر هوشمند را داشته باشیم. اطلاعات شفاف باید در اختیار مردم باشد تا اعتماد به نظام بیشتر شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات