اندروید ۸۶.۲ درصد از سهم بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ را در اختیار دارد

پنج‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اندروید و آی‌او‌اس را باید دو سیستم عامل برتر در بازار گوشی‌های هوشمند بدانیم. اما در مقایسه‌ی همین دو سیستم عامل، برتری با اندروید است. به تازگی موسسه‌ی گارتنر اعلام کرده است که اندروید در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی، ۸۶.۲ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است.
تبلیغات

به نظر می‌رسد با توجه به اشباع‌شدن گوشی‌های هوشمند و بازار این محصولات در کشورهای بزرگ، حالا جنگ اصلی در بازارهای نوظهور خواهد بود که مردم در حال ارتقای گوشی‌های ساده‌ی خود به گوشی‌های هوشمند هستند. همین موضوع باعث برتری اندروید نسبت به دیگر سیستم عامل‌های موبایلی است. به صورتی که موسسه‌ی گارتنر در تازه‌ترین گزارش خود برای سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ اعلام کرده است که اندروید توانسته با ۸۶.۲ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند، حکمران بلامنازع بازار باشد.

اما تحلیلگران می‌گویند اندروید نه تنها در بهش محصولات پایین و میان‌رده‌ی بازارهای نوظهور موفق بوده، بلکه توانسته ۶.۵ درصد از فروش گوشی‌های هوشمند رده‌بالا را در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ از آن خود کند.

در همین رابطه گارتنر به محصولات پرچمداری چون گلکسی اس 7 سامسونگ اشاره می‌کند که نقش بسزایی در بهبود فرصت‌های پیشرفت اندروید در بازه‌ی زمانی مورد نظر داشته است. ضمن اینکه کمپانی‌های چینی نظیر هواوی و اوپو نیز با فروش گوشی‌های جذاب و خوش‌قیمت، نقش قابل توجهی در وضعیت اندروید دارند.

همچنین اشاره شده است که سامسونگ نیز عملکرد رو به رشدی داشته و بعد از روند نزولی در برخی بازارهای نوظهور، اکنون توانسته در سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، ۲۲.۳ درصد از بازار را به خود اختصاص دهد و  هواوی با ۸.۹ و اوپو با ۵.۴ درصد به ترتیب در مکان‌های بعدی قرار دارند. اما شیائومی یک بار دیگر بخشی از سهم بازار خود را از دست داده است.

اما سیستم عامل آی‌او‌اس با کاهش دو درصدی نسبت به ۱۴.۶ درصد از سهم بازار در سه‌ ماهه‌ی دوم سال گذشته، با ۱۲.۹ درصد بعد از اندروید قرار دارد و گوشی‌های ویندوزی نیز همچنان حال و روز خوشی ندارند.

در مجموع، گارتنر اعلام کرده است عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی ۴.۳ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته رشد داشته است. در این مدت بیش از ۳۴۴ میلیون گوشی هوشمند به فروش رفته است.

با توجه به افزایش فروش گوشی‌های هوشمند و جذب خریداران بیشتر در بازارهای نوظهور، فروش گوشی‌های ساده ۱۴ درصد کاهش یافته است. گارتنر می‌گوید فروش مجموع انواع گوشی‌های موبایل در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ با کاهش روبرو بوده است.

به گفته‌ی تحلیلگران در تمامی بازارهای اشباع شده به جز ژاپن، شاهد افت تقاضا برای خرید گوشی‌های هوشمند در سه ماهه‌ی دوم ۲۰۱۶ بوده‌ایم، در حالی که تمامی بازارهای نوظهور به جز آمریکای لاتین، افزایش تقاضا برای خرید گوشی‌های هوشمند را شاهد بوده‌اند. فروش گوشی‌های هوشمند در بازارهای جدید ۹.۹ درصد رشد داشته در حالی که در بازارهای اشباع شده ۴.۹ درصد کاهش داشته است.

همچنین گارتنر اشاره می‌کند که 5 تولید کننده‌ی برتر گوشی‌های هوشمند به روند صعودی خود ادامه داده‌اند و سهم مجموع آنها از ۵۱.۵ درصد به 54 درصد رسیده است. ضمن اینکه برندگان این رقابت کمپانی‌هایی چون سامسونگ، اوپو و هواوی بوده‌اند.

سهم بازار گوشی‌های اپل در بررسی سال به سال ۷.۷ درصد کاهش یافته که بدترین میزان فروش در بازار چین و آسیا اقیانوسیه بوده است. فروش آیفون ۲۶ درصد کاهش داشته است.

در طرف مقابل فروش گوشی‌های آیفون در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ در بازارهای اوراسیا، آفریقا و اروپای شرقی رشد داشته که در مقایسه‌ی سال به سال بیش از ۹۵ درصد بهبود را شاهد هستیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات