با کامیون برقی نیکولا آشنا شوید

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نسخه اولیه‌ی کامیون برقی نیکولا وان در دوم دسامبر رونمایی خواهد شد. سازنده‌ی این کامیون ادعا می‌کند که این کامیون دارای آلایندگی به میزان صفر درصد است و می‌تواند با هر بار شارژ و سخت‌گیری تا ۱۶۰۰ کیلومتر مسافت را بپیماید. برای آشنایی بیشتر با خودرو همراه زومیت باشید.
تبلیغات

برای مدت زیادی این تفکر وجود داشت که در صورت عمومی شدن استفاده از نیروی الکتریکی در خودروهای سواری در یک یا دو دهه آینده، اما خودروهای تجاری مانند کامیون‌ها به این زودی‌ها از نیروی الکتریکی استفاده نکنند. دلیل چنین نظری این است که ظرفیت بالای انرژی در سوخت های مایع هیدروکربنی (مانند بنزین یا گازوئیل) به خصوص برای خودروهای سنگین وزن مانند کامیون ها که گاها وزنی تا ۱۰ برابر یک خودروی سواری دارند بسیار مناسب است. اما با این وجود تعدادی از شرکت‌ها به سمت استفاده از نیروی الکتریکی و یا سیستم‌های هیبریدی در کامیون‌ها رفته‌اند، یکی از این شرکت‌ها نیکلا موتور (Nikola Motor Company) است.

نیکولا موتور نخستین بار در ماه می از کشنده‌ای در کلاس ۸ به نام نیکولا وان (Nikola-One) رونمایی کرد که از پیشرانه‌ی گاز طبیعی و الکتریکی استفاده می‌کند. با این حال تا پیش از ماه آوریل، این شرکت پروژه خود را بی سر و صدا پیش می برد اما حالا ادعا می کنند که توانسته نسخه اولیه (پروتوتایپ) از این کامیون این کامیون را با آلایندگی صفر درصد تولید کنند. البته این شرکت جزئیات آزمایش مصرف سوخت این خودرو را منتشر نکرده است.

تروور میلتون، موسس و مدیر اجرایی شرکت نیکولا می‌گویند که این کامیون بدون آلایندگی می‌توانند باری به وزن ۳۶  تن را بدون توقف تا مسافت ۱۶۰۰ کیلومتر حمل کند.  به گفته وی، کامیون پس از طی این مسافت تنها به ۱۵ دقیقه زمان برای سوخت گیری مجدد نیاز دارند و پس از آن می‌تواند دوباره تا ۱۶۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

کامیون نیکولا

مجموعه باتری‌های این کامیون دارای ۳۲۰ کیلووات ساعت ظرفیت هستند و توسط یک پیشرانه از نوع توربینی شارژ می‌شوند، ضمن اینکه نیروی ناشی از ترمز گیری نیز جمع آوری شده و برای شارژ باتری‌ها از آن استفاده می‌شود.

نیروی مورد نیاز این کامیون از طریق ۶ الکتروموتور تامین می‌شود که مجموع قدرت آنها به ۲ هزار اسب بخار و گشتاور آن به ۵۰۰۰ نیوتون متر می‌رسد. 

سازنده ادعا می‌کنند که کامیون نیکولا در صورت پر بودن مخزن فشرده‌ی گاز طبیعی خود می‌تواند نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر شعاع حرکتی داشته باشد، در حالی که هزینه‌های عملیاتی آن به میزان نصف کامیون‌های دیزلی معمول است.

کامیون نیکولا

براساس اعلام سازنده، قرار است که کشنده های نیکولا وان به صورت اجاره‌ای و به قیمت ماهیانه ۴ تا ۵ هزار دلار در اختیار مشتریان قرار گیرند. همچنین سازنده در قیمت نهایی این خودرو سوخت لازم برای طی مسافت یک میلیون کیلومتر را هم لحاظ کرده است. گفته می شود این کار به دلیل کاهش هزینه های مربوط به سوخت دیزلی، سبب برگشت اجاره ماهیانه خواهد شد.

به گفته‌ی نیکولا موتور هر کامیون دیزلی کلاس ۸ به طور متوسط سالانه ۴۰۰ هزار دلار هزینه سوخت و ۱۰۰ هزار دلار هزینه تعمیرات دارد. نیکولا موتور در ماه ژوئن اعلام کرد که این شرکت موفق به دریافت ۷۰۰۰ سفارش برای این کامیون شده است که ارزش آن به ۲.۳ میلیارد دلار می‌رسد، این نشان می‌دهد که هر سفارش تقریبا ۳۰۰ هزار دلار ارزش داشته است. 

میلتون در کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال فرضی که چرا تاکنون هیچ شرکتی به سراغ تولید کامیون‌های گازی هیبریدی کلاس ۸ نرفته است جواب داد که ساخت چنین کامیون‌هایی نیاز به انجام عملیات ویژه روی سوخت‌های بدون آلایندگی و همچنین مهندسی تولید در سطح بسیار بالایی دارد. میلتون ادامه داد: «یک شرکت معمولی ممکن است شرکایی مانند شرکت‌های نفتی، گروه‌های زیست محیطی، شرکت‌های مهندسی خودروهای الکتریکی و طیف وسیعی از قطعه سازان داشته باشد و برای تصمیم گیری نیاز به مشاوره با همه آن‌ها باشد.»

میلتون سابقا مدیر اجرایی شرکت dHybrid Systems بود و به طور تخصصی روی مخازن ذخیره گاز طبیعی کار می‌کرد، بنابراین استفاده کامیون نیکولا از سوخت گاز طبیعی می‌تواند نتیجه توسعه همان کارها باشد.

ادعای این شرکت در دستیابی به آلایندگی صفر درصد در این کامیون، ذهن‌ها را به سمت استفاده از سیستم تمام برقی، باتری و ژنراتور توربینی می برد. با این حال برای اطلاعات بیشتر باید تا ماه دسامبر صبر کرد.

کامیون نیکولا
کامیون نیکولا
کامیون نیکولا
کامیون نیکولا
کامیون نیکولا
کامیون نیکولا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات