خرید اسلحه از دارک وب ساده‌تر از آب خوردن است

جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پلیس فدرال آمریکا به دنبال توقف فروشندگان غیرقانونی اسلحه در دارک وب است. هرچند فعالیت این فضای مجازی به فروش اسلحه محدود نمی‌شود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

خرید اسلحه‌ی به‌صورت آنلاین و غیر قانونی بسیار ساده است. طبق گزارش CNN مرکز فدرال ATF (ناظر بر الکل، تنباکو، سلاح‌های گرم و مواد منفجره در آمریکا) تیمی را تشکیل داده است؛ که درباره‌ی فروش آنلاین اسلحه تحقیق کنند. تمرکز این تحقیق بر خرید و فروش اسلحه در «دارک وب» (فضای زیرزمینی اینترنت)‌ خواهد بود.

ATF تا اینجا توانسته قاچاقچیانی را که در ایالات کانزاس و آلاباما به خرید و فروش اسلحه مشغول بوده‌اند متوقف کند. این افراد سلاح‌های تولیدشده توسط شرکت‌هایی مانند «Glock»، «Bretta»، «Uzi»، «Highpoint» و «Walther» را از ایالات متحده به نقاط مختلف جهان ارسال می‌کردند. طبق گفته‌های نوجوانی که توانسته است از طریق دارک‌ وب اسلحه‌ی دستی خریداری کند (و اکنون به دلیل طراحی نقشه‌ی کشتار جمعی به حبس ابد محکوم است) خرید اسلحه‌ی Glock به‌صورت آنلاین «از خرید یک بسته شکلات از اینترنت، راحت‌تر است».

فروشندگانی که در دارک وب به خرید و فروش می‌پردازند نیز به‌راحتی قابل شناسایی نیستند. خریداران برای شناسایی و معامله با فروشندگان اسلحه نخست باید به نرم‌افزار «Tor» دسترسی داشته باشند. هرچند ماموران ATF باز هم توانسته‌اند آن‌ها را شناسایی کنند.

دارک وب (که از آن به عنوان دارک نت و وب عمیق نیز یاد می‌شود) تنها به خرید و فروش اسلحه اختصاص ندارد. «نیکولاس کریستن» از دانشگاه «کارنی ملون» می‌گوید خرید و فروش غیرقانونی اسلحه کمتر از ۳ درصد از کاربردهای دارک وب را تشکیل می‌دهد. بزرگ‌ترین تجارت‌ها در این فضا در ارتباط با مواد مخدر است. هرچند اسلحه، ویدیوهای آزار کودکان، کارت‌های شناسایی و کارت‌های بانکی دزدیده شده و سایر اطلاعات شخصی نیز در این فضا به فروش می‌رسند.

ATF تمرکز خود را به خرید و فروش غیرقانونی اسلحه و مهمات معطوف کرده است. این اداره ۴ میلیون دلار را به این تحقیقات اختصاص داده؛ و طبق گزارش «Fast Company» دویست مامور جدید را برای ردگیری این خریدها استخدام کرده است. مرکز تحقیقات اینترنتیِ‌ ATF که دارای ماموران فدرال، متخصصان تکنولوژی و وکلای مجرب است؛ از آخرین تکنولوژی‌ها برای ردیابی افراد متخلف و به دست آوردن مدارک معتبر استفاده خواهد کرد.

به عبارت دیگر، ماموران داخل سازمان، کارشناسان حقوقی و متخصصان تکنولوژی سعی می‌کنند مدارکی قابل استناد برای دستگیری مجرمان یا پیش‌بردن تحقیقات محیا کنند. در کنار این ماموران میدانی سعی می‌کنند از مدارک به دست آمده استفاده کنند و به محیط فعالیت مظنون‌ها راه یابند. آن‌ها از این طریق می‌توانند اقدام به دستگیری مجرمان کنند یا اینکه مدارک بیشتری را جمع‌آوری کرده و به رده‌های بالاتر زنجیره‌ی جرایم دسترسی یابند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات