دانشمندان به رکورد جدیدی در تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی دست یافتند

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تیمی از دانشمندان استرالیایی موفق شدند تا با توسعه‌ی یک باتری خورشیدی بهینه، رکورد جدیدی را در زمینه‌ی تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی به دست بیاورند. محققان استرالیایی رکورد تبدیل ۳۴.۵ درصد انرژی خورشیدی به االکتریکی را به ثبت رسانده‌اند که بهینه‌ترین نمونه تولید شده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تیمی از دانشمندان استرالیایی موفق شدند تا با توسعه‌ی باتری خورشیدی جدیدی بهینگی تولید انرژی از باتری‌های خورشیدی را افزایش دهند. براساس اطلاعات ارائه شده محققان در دانشگاه New South Wales استرالیا موفق شدند تا به رکورد تبدیل ۳۴.۵ درصد انرژی خورشیدی غیرمتمرکز تابیده شده به انرژی الکتریکی دست یابند. باتری خورشیدی جدید توسعه یافته، میزان تولید انرژی را بیش از پیش به نظریه‌های تئوری در مورد میزان تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی نزدیک تر کرده است.

دکتر مارک کیورز و پرفسور مارتین گرین رکورد جدید در میزان تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی را با استفاده از یک ماژول چهار تکه‌ی قرار گرفته در یک منشور که سطح مقطع آن ۲۸ سانتی متری مربع است، به دست آورده‌اند. این ترکیب باعث می‌شود تا اشعه‌ی نور خورشید تابیده شده به چهار قسمت تقسیم شده و در نتیجه میزان بالاتری از انرژی از هر اشعه به دست آید.

این دانشمندان چند سال بیش باتری خورشیدی دیگری را توسعه داده بودند که درصد تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی در آن بیش از ۴۰ درصد بود. در این باتری خورشیدی از وجود آینه‌هایی استفاده شده بود که نور خورشید تابیده شده را متمرکز می‌کرد و از این‌رو میزان انرژی الکتریکی تولید شده افزایش یافت. هرچند در نسل جدید هیچ گونه متمرکزکننده‌ای برای این باتری خورشیدی مورد استفاده قرار نگرفته است.

دکتر مارتین گرین در مورد دست یافتن به این میزان از بهره‌وری در مورد باتری‌های خورشیدی این چنین اظهار نظر کرده است:

موضوعی که بسیار تحسین برانگیز به نظر می‌رسد، دست یافتن به این میزان از بهره‌وری غیرقابل پیش‌بینی در بازه‌ی زمانی کنونی بوده است.

گرین به این نکته اشاره کرده که آلمان‌ها دست یافتن به این میزان از بهره‌وری را در سال ۲۰۵۰ میلادی امکان پذیر عنوان کرده بودند.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که انتظار نمی‌رود این فناوری به زود بصورت تجاری راهی بازار شده و مورد استفاده قرار گیرد، چراکه هزینه‌ی تولید چنین محصولاتی بسیار گران‌ است. دانشمندان در حال کارند تا پیچیدگی تولید این باتری خورشیدی را کاهش داده و آن را هر چه بیشتر برای تولید ارزان‌تر کنند.

باتری‌های خورشیدی طبیعی نیز اخیرا با پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی بهینگی تبدیل انرژی همراه بوده‌اند، بطوری که آخرین آمارها نشان از این دارد که میزان تبدیل انرژی در این باتری‌ها ۱۳.۲ درصد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات