میلیاردها نفر در جهان رنگ و عدد مورد علاقه مشترک دارند

شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
رنگ مورد علاقه‌ی شما چیست؟ عدد مورد علاقه‌ی شما از ۱ تا ۹ چه عددی است؟ جالب است بدانید اکثر مردم جهان به این دو سوال پاسخ مشترکی می‌دهند. تحقیقات زیادی در طول تاریخ در این باره انجام شده و برخی از آنها، ریشه‌های تاریخی و فرهنگی مشترک را دلیل این پاسخ‌ها می‌دانند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در جمله‌ی زیر به سرعت کلمه‌ی با رنگ مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید. انتخاب خود را به سرعت انجام داده و تنها رنگی را برگزینید که توجه شما را در نگاه اول به خود جلب می‌کند.

Pick one of these colors

حالا عددی بین صفر تا نه را انتخاب کنید.

اکثر مردم در پاسخ به سوال انتخاب رنگ و عدد مورد علاقه، پاسخ مشترکی می‌دهند. آنها عدد ۷ و رنگ آبی را به عنوان انتخاب‌های محبوب خود عنوان می‌کنند. روانشناسان به این پدیده، پدیده‌ی آبی-۷ (blue-seven phenomenon) می‌گویند و هنوز دلیلی علمی برای آن کشف نکرده‌اند.

از سال ۱۹۷۰، تحقیقات زیادی برای پی بردن به دلیل این پدیده انجام شده است. در تمامی گزارش‌های آماری رنگ آبی و عدد ۷ در صدر انتخاب‌ها هستند. رنگ قرمز به عنوان رنگ دوم در نظرسنجی‌ها است و در شرق آسیا نیز رنگ سفید محبوبیت زیادی دارد. در مورد اعداد، زمانی که عدد ۷ انتخاب نشود، باز هم افراد اعداد فرد مانند ۱، ۳ و ۵ را انتخاب می‌کنند. اگرچه دلیل علمی انتخاب رنگ‌ها و اعداد مشخص نشده، اما محققان در این مورد حدس‌هایی می‌زنند.

Miho Saito محققی است که در سال ۲۰۱۵ در یک سخنرانی در مورد این پدیده، عنوان کرد که عدد ۷ در اکثر فرهنگ‌های جهان عدد مقدسی است. در مورد رنگ نیز او عنوان می‌کند که رنگ آبی کمتر از بقیه‌ی رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف منع شده است. البته مشخص نیست که این رفتار فرهنگی در برابر اعداد و رنگ‌ها، دلیل پدیده‌ی آبی-۷ است یا نتیجه‌ی علاقه‌ی افراد به این رنگ و عدد است. او در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که افراد در زمان انتخاب رنگ و عدد مورد علاقه، آنها را آرامش‌بخش، زیبا و روشن می‌خوانند. در برخی اوقات انتخاب اعداد و رنگ‌های دیگر نیز ریشه‌ی روانشناسی و فرهنگی دارند. به طور مثال مردها به خاطر علاقه به تک و خاص بودن، عدد ۱ را انتخاب می‌کنند. در مورد رنگ نیز انتخاب رنگ سفید در آسیای شرقی به خاطر انتخاب آن توسط کشیش‌های آیین شینتو ژاپن است که سفید را به خاطر پاکی انتخاب می‌کردند.

به هر حال هنوز دلیل علمی محکمی برای این علاقه‌ی مشترک انسان‌ها کشف نشده است و به عقیده‌ی سایتو، هنوز تحقیقات زیادی باید انجام شود تا علم بتواند این پدیده را توضیح دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات