جایگزینی کارمندان بعد از ۴ تا ۵ سال با نفرات جدید؛ راز پیشرو و خلاق بودن دارپا است

شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دارپا یا آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی نام موسسه‌ای است که ریشه‌ی بسیاری از نوآوری‌های دنیای فناوری به آن می‌رسد. بازوی تحقیقاتی وزارت دفاع آمریکا مبدا بسیاری از فناوری‌های نوین امروزی است. براساس گزارش منتشر شده، دارپا کارمندان خود را بیش از چهار تا پنج سال به کار نمی‌گیرد که همین موضوع را می‌توان دلیلی بر خلاق بودن این موسسه عنوان کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

دارپا یا آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ دفاعی که بازوی تحقیقاتی وزارت دفاع آمریکا است، همواره بهترین نخبگان دانشگاهی آمریکا در حوزه‌ی فناوری را در اختیار داشته و همین موضوع دلیل اصلی موفقیت این کمپانی در زمینه‌ی توسعه‌ی پروژه‌های خلاقانه در زمینه‌ی فناوری است. برای مثال این کمپانی نقش غیرقابل انکاری در توسعه‌ی فناوری‌هایی نظیر جی‌پی‌اس، ماوس رایانه‌های شخصی و همچنین سیستم هوشمند صوتی سیری اپل دارد. دارپا هزینه‌ی طراحی و نصب آنتن‌ها روی تلسکوپ فضایی هابل را بر عهده گرفته و همچنین فناوری سوخت‌گیری هواپیماها در ارتفاع ۱۴٫۰۰۰ متری زمین را باید دستاوردهای دارپا عنوان کرد.

گزارش جدیدی در مورد چگونگی روند کار در دارپا منتشر شده که یکی از جالب‌ترین نکات در مورد فعالیت در این موسسه را روشن کرده است؛ استخدام و سپس کار برای همیشه در دارپا امری محال است، چراکه این موسسه کارمندان خود را حداکثر برای چهار تا پنج سال به کار گرفته و سپس نفرات جدیدی را به استخدام خود در‌می‌آورد. آمارها نشان از این دارد که سالانه یک چهارم از نیروهای دارپا تجدید شده و در واقع ۲۵ درصد نیروهای دارپا عوض می‌شوند. دارپا بیش از ۲۲۰ کارمند در ۶ دفتر خود دارد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید که میزان تجدید نیرو در بسیاری از صنایع بصورت میانگین قریب به ۱۵ درصد است.

کارمندان دارپا حتی از زمان قطع همکاری خود با این موسسه نیز آگاه هستند، چراکه تاریخ اتمام قرارداد روی کارت‌های کارمندان درج شده است تا افراد همیشه به یاد داشته باشند چه میزان از زمان همکاری با دارپا باقی مانده است.

دارپا در سال ۱۹۵۸ در پاسخ به پرتاب اسپاتنیک روسی به فضا شکل گرفت، از این‌رو این موسسه‌ی خلاق را باید زاییده جنگ سرد خواند. دارپا در ابتدای کار سیاست متفاوتی را در پیش گرفته بود و کارمندان این موسسه زمان زیادی را در استخدام دارپا بودند، چراکه دانشمندان برای آزمایش و خطا و رسیدن به نتیجه دلخواه، نیازمند زمان بیشتری بودند، اما به نظر می‌رسد پیشرفت‌های حاصل شده و استفاده از ابزار مدرن زمان مورد نیاز برای نتیجه گیری در یک پروژه را بسیار کوتاه کرده است. در صورتی که شخصی به استخدام دارپا درآید، احتمالا انجام یک پروژه‌ی تحقیقاتی را که به نظر غیرممکن می‌آید، برعهده گرفته است.

فیلیپ آلولدا، مدیر برنامه‌ای در دارپا در خصوص روحیه‌ی کار در این کمپانی چنین اظهار نظر کرده است:

در صورتی که بیش از نیمی از مردم عادی در مورد چالشی اعتقاد به غیرممکن بودن نداشته باشند، پس ما کار چندان سختی را انجام نداده‌ایم.

البته دارپا نیز همچون بسیاری از موسساتی که مبتنی بر فعالیت‌های انسانی است، از خطا دور نیست. این کمپانی در سال ۲۰۱۱ بهترین جایزه‌ی خود را به کارمندی اهدا کرد که پروژه‌ی طراحی و توسعه‌ی موشک مافوق صوتش با شکست روبرو شده است.

دارپا با در پیش گرفتن چنین سیاستی، موفق شده تا شماری از بهترین فناوری‌های تاریخ بشر را ایجاد کند. این موسسه فرایند استخدام بسیار کوتاهی نیز دارد، بطوریکه استخدام در این موسسه به اندازه‌ی کار برای دولت دشوار نیست. بطوریکه در طول چند روز می‌توان در صورت موفقیت در مصاحبه وارد موسسه شده و در دفتر کار با یک خط اختصاصی تلفن و رایانه‌ی آماده روبرو شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات