مواردی که در مصاحبه‌ کاری می‌تواند شما را دروغگو یا نالایق نشان دهد

پنج‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گاهی اوقات پرسیدن بعضی سوالات یا تأکید داشتن بر بعضی موارد در جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی می‌تواند صداقت یا لیاقت ما را زیر سؤال ببرد و همین عامل باعث شود که با نتیجه‌ی مطلوبی مواجه نشویم. در این مطلب قصد داریم به معرفی مواردی بپردازیم که مطرح کردن آن‌ها در جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مقالات مرتبط:

البته دروغ گفتن در هیچ جایی به شما توصیه نمی‌شود اما رعایت این نکته در مصاحبه‌های کاری از اهمیت بیشتری برخوردار است. بعضی از افراد برای این که بتوانند یک موقعیت شغلی را تصاحب کنند به هر دری می‌زنند و از گفتن هیچ دروغی فروگذار نمی‌کنند. درحالی‌که نیاز به گفتن ندارد که این دروغ‌ها به تدریج می‌تواند برای افراد دردسرساز شود!

حتی اگر یک دروغگوی حرفه‌ای هم باشید این خطر وجود دارد که پس از مدتی دروغ شما برملا شود و شغل خود را از دست بدهید. اگر هم یک دروغگوی آماتور و بد باشید، ممکن است همان ابتدا در جلسه‌ی مصاحبه مچ‌تان گرفته شده و رد شوید.

در ادامه به بیان عبارت‌هایی خواهیم پرداخت که می‌تواند در یک مصاحبه‌ی کاری، صداقت یا صلاحیت شما را زیر سؤال ببرد.

من هیچ نقطه ضعفی ندارم

البته که شما نقطه ضعف دارید! این ادعای مضحک نه‌تنها کاستی‌های شما را از بین نمی‌برد بلکه باعث می‌شود که به عنوان فردی مغرور و متکبر شناخته شوید.

در چه صورت اخراج می‌شوم؟

اخراج

اصلا ایده‌ی جالبی نیست که قبل از استخدام در یک شرکت، ذهنیت اخراج را در مصاحبه‌گر خود ایجاد کنید. این سؤال فقط باعث می‌شود که شما فرد غیر قابل اعتمادی جلوه کنید.

تنها نقطه ضعف من سخت کار کردن است

وقتی از شما خواسته می‌شود که نقاط ضعف خود را بازگو کنید از پاسخ‌های هوشمندانه‌تری کمک بگیرید. این ادعا که شما سخت‌کوش هستید، کاملا ساختگی و مصنوعی به نظر می‌رسد.

من در فلان و فلان خوب هستم یا با همه چیز موافقم

وقتی که بیش از حد خود را خوب و کامل نشان دهید، مسئول استخدام را به شک و تردید خواهید انداخت! حتی اگر حقیقت را هم بگویید، موافقت‌های پشت سر هم با صحبت‌های مدیر یا ادعای مهارت در هر حوزه می‌تواند شما را یک دروغگو جلوه دهد.

آیا ایمیل‌های کارکنان تحت نظارت هستند؟

سوالاتی از این قبیل می‌تواند جو گفتگو را متشنج کند. چیزی که مطمئنا نمی‌خواهید در مصاحبه‌ی کاری اتفاق بیافتد. پس از مطرح کردن این گونه پرسش‌ها خودداری کنید.

از کار قبلی اخراج شدم اما تقصیر من نبود

برای هر چیزی دنبال توجیه و بهانه نباشید. این کار به سرعت کارفرما را نسبت به شما مشکوک می‌کند.

من از پس هر کاری بر می‌آیم

قرار نیست پاسخ‌هایی بدهید که فکر می‌کنید مصاحبه‌گر دوست دارد آن‌ها را بشنود. حدالامکان خودتان باشید.

آیا گذشته و سابقه‌ی افراد را بررسی می‌کنید؟

این هم یکی از سوالاتی است که مصاحبه‌گر را مشکوک می‌کند. چرا که ممکن است این طور به نظر بیاید که شما سعی در پنهان کردن مسئله یا موضوعی دارید.

من دوران سختی را گذرانده‌ام

اشک تمساح

یکی از اقدامات نامناسب و غیرحرفه‌ای در مصاحبه‌ی کاری، اشاره به مشکلات شخصی است. چون می‌تواند این ذهنیت را ایجاد کند که قصد جلب ترحم مصاحبه‌گر را دارید.

من همیشه... من هرگز... من میلیون‌ها بار این کار را انجام داده‌ام

گاهی اوقات خیلی از ما ناآگاهانه دست به اغراق و تعمیم دادن می‌زنیم. شاید در بعضی مواقع این خصیصه، عادی به نظر برسد اما در یک جلسه‌ی مصاحبه‌ی شغلی ممکن است صداقت شما را مورد تردید قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات