درآمد اپل از اپ استور ۹ برابر درآمد گوگل از پلی استور است

پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دو کمپانی اپل و گوگل دو اکوسیستم بزرگ در دنیای گجت‌های موبایل را در اختیار دارند که توسط دو فروشگاه بزرگ برای اپلیکیشن‌ها نیز پشتیبانی می‌شوند، اما این دو فروشگاه تفاوت عمده‌ای با یکدیگر دارند؛ کاربران آیپد‌ و آیفون‌های اپل پول بیشتری را بابت خرید اپلیکیشن‌ها در مقایسه با کاربران اندروید خرج می‌کنند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هر دو کمپانی گوگل و اندروید فروشگاه بزرگی را برای عرضه‌ی اپلیکیشن‌ها توسعه داده و در اختیار کاربرانشان قرار داده‌اند که روزانه با انتشار اپلیکیشن‌های جدید پربارتر از پیش می‌شوند، اما تفاوت عمده‌ای بین این دو فروشگاه وجود دارد. کاربران گجت‌های مبتنی بر iOS پول بیشتری را در فروشگاه اپل در مقایسه با کاربران اندروید گوگل خرج می‌کنند. براساس گزارش جدید Citigroup Global Market اختلاف موجود بین هزینه‌ی انجام شده برای خرید اپلیکیشن‌ها بین این دو فروشگاه بسیار فاحش است. مطالعه‌ی جدید انجام شده توسط مارک می و جیم سوا، دو تن از تحلیل‌گران سیتی‌گروپ انجام شده است.

برآوردهای انجام شده نشان از این دارد که در سال ۲۰۱۵ هر گجت مبتنی بر iOS میانگین ۵۲ دلار را در اپ استور عاید اپل کرده است، حال آنکه این موضوع در مورد اپل به ازای هر گجت اندرویدی قریب به ۵.۷ دلار است که نشان از فاصله‌ی زیاد این دو پلتفرم از نظر درآمد فروشگاهی با یکدیگر دارد.

آمارهای ارائه شده نشان از این دارد که میزان هزینه کردن در اپ استور ۹.۱ برابر هزینه کردن کاربران در فروشگاه گوگل پلی استور است که این موضوع شامل خرید اپلیکیشن‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای می‌شود.

با نگاهی به آمارهای گذشته می‌توان به وضوح دید که فاصله‌ی هزینه کردن کاربران در دو فروشگاه برای خرید اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها رفته رفته افزایش پیدا می‌کند، بطوریکه در سال ۲۰۱۴ میزان خرید از اپ استور ۷.۷ برابر گوگل پلی استور بود.

براساس تغییراتی که گوگل و اپل در سیاست‌های درآمدزایی خود از طریق فروشگاه اپلیکیشن‌ها ایجاد کرده‌‌اند، بیش از ۷۰ درصد درآمد کسب شده عاید توسعه دهندگان می‌شود.

افزایش درآمد اپل از اپ استور

اما شاید این سوال مطرح شود که چرا فاصله‌ی بین درآمدزایی از دو فروشگاه تا این میزان زیاد است؟

اپل همواره قیمت آیفون‌های خود را بالا نگه داشته و سیاست این کمپانی برپایه‌ی کسب سهم از بازار گوشی‌های بالارده استوار است، حال آنکه اندروید گوگل با وجود کمپانی‌هایی که گوشی‌های هوشمند اندروید با قیمت پایین راهی بازار می‌کنند، بخش بزرگی از بازار محصولات پایین رده و میان رده را مال خود کرده که اغلب شامل کاربرانی با درآمد پایین‌تر در مقایسه با خریداران آیفون می‌شود.

به طور حتم داشتن کاربرانی با درآمد بالاتر میل به خرید اپلیکشن‌ها، سرویس و لوازم جانبی بالاتری را نیز به همراه دارد. سیتی‌گروپ اعلام کرده که اپل احتمالا برنامه‌هایی را برای کسب درآمد بیشتر از کاربران موجودش دارد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل به سهامداران این کمپانی اعلام کرده که در سال ۲۰۱۵ میلادی اپل درآمد بسیار زیادی را از طریق فروش اپلیکیشن‌ها به دست آورده است. کاربران آیفون تمایل زیادی دارند تا از سرویس‌های آنلاین اپل نظیر اپل استور استفاده کنند و از همین رو درآمد کمپانی نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

تیم کوک همزمان با ارائه‌ی آخرین گزارش مالی اپل اعلام کرد که عبور تعداد گجت‌های فعال اپل از مرز یک میلیارد دستگاه باعث شده تا کانال‌های جدیدی برای کسب درآمد اپل ایجاد شود که مستقل از میزان گجت‌های عرضه شده به بازار است که اپل هر سه ماه یکبار ارائه می‌کند.

افزایش درآمد برای اپل را باید خبر خوشی خواند، چراکه این کمپانی در یک سال اخیر با مشکلی به نام کاهش رشد فروش آیفون‌هایش دست به گریبان بوده که انتظار می‌رود تا حدودی با رونمایی از نسل جدید این گوشی هوشمند برطرف شود.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات