گوشی های معروف و نوستالژیک سونی اریکسون (بخش آخر)

پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
از سال ۲۰۰۱ و زمان تأسیس کمپانی سونی اریکسون، این کمپانی گوشی‌های خاطره‌انگیزی را به بازار عرضه کرد. گوشی‌های برند سونی اریکسون، همواره به دلیل طراحی متفاوت، کیفیت صفحه نمایش‌، دوربین و امکانات پخش موسیقی، معروف بودند و کاربران بسیاری داشتند. در این سری مقالات، نگاهی به تاریخ این کمپانی و گوشی‌های معروف آن می‌اندازیم و شما را با تعدادی از بهترین گوشی‌های سونی اریکسون آشا می‌کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

کمپانی سونی اریکسون در سال ۲۰۰۱ از ادغام دو کمپانی سونی و اریکسون تشکیل شد. کمپانی اریکسون از دهه ۱۹۳۰ آغاز به کار کرد و اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی وارد بهترین و درخشان‌ترین دوران خود شد. تا سال ۱۹۹۳، کمپانی اریکسون تنها موفق به فروش ۸۰۰ هزار گوشی شده بود و در سال ۱۹۹۹ این تعداد به ۳۲ میلیون رسید. با این حال اواسط سال ۱۹۹۸، بازار به سمت گوشی‌های ارزان قیمت و با طراحی خوب، سوق پیدا کرد و اریکسون بازار خود را در مقابل گوشی‌های زیبا و ارزان‌قیمت نوکیا، از دست داد و دچار مشکلات متعددی شد. 

در سال ۲۰۰۱ اعلام شد که کمپانی اریکسون با کمپانی ژاپنی سونی ادغام شده است و کمپانی سونی اریکسون به وجود آمد که سهم هر کدام از دو شرکت، ۵۰ درصد بود. گوشی‌های سونی اریکسون از سال ۲۰۰۱ تا ۱۰ سال بعد‌، خاطرات زیادی را برای کاربران رقم زدند و همواره در زمینه موسیقی و کیفیت صفحه نمایش، معروف بودند.

در سری اول این مقالات شما را با گوشی‌های معروفی نظیر W800 ،‌K750 ،‌P910 و چند گوشی دیگر آشنا کردیم. در سری دوم نیز با گوشی‌های دیگری از سری P، سری W و سری K آشنا شدیم. به دلیل محدود‌ بودن مقالات، به سراغ سری اکسپریا این کمپانی می‌رویم و گوشی‌های دیگر سری P، W و K را معرفی نمی‌کنیم.

Xperia X1

سال ساخت : ۲۰۰۸ (۱۳۸۷ ه.ش)

گوشی اکسپریا ایکس ۱ اولین گوشی برند اکسپریا سونی اریکسون بود. این برند هنوز هم در گوشی‌های سونی استفاده می‌شود. این گوشی توسط کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی طراحی و ساخته شد. ایکس ۱ از سیستم عامل ویندوز موبایل ۶.۱ استفاده می‌کرد و کیبورد کشویی QWERTY آن، در زیر صفحه نمایش قرار داشت. اکسپریا ایکس ۱ از صفحه نمایش لمسی سه اینچ با قابلیت نمایش ۶۵۰۰۰ رنگ، دوربین ۳.۲ مگا‌پیکسل، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، جی‌پی‌اس و بلوتوث نسخه دوم بهره می‌برد. این گوشی با قیمت ۸۰۰ دلار در آمریکای شمالی عرضه شد.

ویژگی‌های اصلی :

صفحه نمایش لمسی ۳ اینچ با قابلیت نمایش ۶۵۰۰۰ رنگ

صفحه کیبورد QWERTY کشویی

پردازنده کوالکام MSM7200 با کلاک ۵۲۸ مگا‌هرتز

دوربین ۳.۲ مگا‌پیکسل با فوکوس خودکار و فلش ال‌ای‌دی

وای‌فای، بلوتوث نسخه دوم، جی‌پی‌اس، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا

۲۵۶ مگا‌بایت رم

وزن : ۱۴۵ گرم

باتری ۱۵۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی

sony ericsson history

Satio

سال ساخت : ۲۰۰۹ (۱۳۸۸ ه.ش)

گوشی سونی اریکسون ساتیو، در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و توجه اصلی آن، روی پخش با کیفیت موسیقی و ویدیو و همچنین دوربین آن بود. این گوشی از صفحه نمایش لمسی ۳.۵ اینچ با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ، سیستم عامل سیمبین ۹.۴، پردازنده Cortex A8 با کلاک ۶۰۰ مگا‌هرتز و دوربین ۱۲ مگا‌پیکسل با قابلیت فوکوس خودکار و فلش زنون بهره می‌برد. دیگر امکانات این گوشی شامل بلوتوث نسخه دوم، وای‌فای، جی‌پی‌اس، خروجی تلویزیون و حافظه داخلی ۱۲۸ مگا‌بایت با قابلیت ارتقا تا ۳۲ گیگا‌‌بایت توسط کارت‌های میکرو اس‌دی بود. گوشی ساتیو جزو گوشی‌های کامل و پر‌فروش سونی اریکسون بود.

ویژگی‌های اصلی :

صفحه نمایش ۳.۵ اینچ لمسی با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ

پردازنده Cortex A8 با کلاک ۶۰۰ مگا‌هرتز

سیستم عامل سیمبین ۹.۴ نسخه ۵ سری ۶۰

دوربین ۱۲ مگا‌پیکسل با فوکوس خودکار و فلش زنون، فلش ال‌ای‌دی برای فیلمبرداری

۲۵۶ مگا‌بایت رم، ۱۲۸ مگا‌بایت حافظه داخلی قابل ارتقا تا ۳۲ گیگا‌بایت، حافظه ۸ گیگا‌بایت میکرو اس‌دی درون جعبه قرار داشت.

وزن: ۱۲۶ گرم

باتری ۱۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی

sony ericsson history

Xperia X2

سال ساخت : ۲۰۱۰ (۱۳۸۹ ه.ش)

گوشی اکسپریا ایکس ۲، در سال ۲۰۱۰ جایگزین گوشی ایکس ۱ شد. این گوشی از صفحه نمایش لمسی ۳.۲ اینچ و سیستم عامل ویندوز موبایل ۶.۵ بهره می‌برد. اکسپریا ایکس ۲، دارای کیبورد کشویی QWERTY، دوربین ۸ مگا‌پیکسل با فوکوس خودکار و ۲۵۶ مگا‌بایت رم بود. ایکس ۲، در ادامه با گوشی ایکس ۱۰ جایگزین شد که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کرد.

ویژگی‌های اصلی:

صفحه نمایش لمسی ۳.۲ اینچ با قابلیت نمایش ۶۵۰۰۰ رنگ

پردازنده کوالکام 7200A با کلاک ۵۲۸ مگا‌هرتز و تراشه گرافیکی آدرنو ۱۳۰

سیستم عامل ویندوز موبایل ۶.۵.۱  قابل ارتقا به نسخه ۶.۵.۲

صفحه کیبورد QWERTY کشویی

دوربین ۸ مگا‌پیکسل با فوکوس خودکار و فلش ال‌ای‌دی

حافظه داخلی ۱۱۰ مگا‌بایت قابل ارتقا تا ۱۶ گیگا‌بایت

وزن : ۱۵۵ گرم

باتری ۱۵۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی

sony ericsson history

Vivaz

سال ساخت : ۲۰۱۰ (۱۳۸۹ ه.ش)

گوشی ویواز، یکی از زیبا‌ترین گوشی‌های سونی اریکسون است که بسیار محبوب بود. این گوشی از سیستم عامل سیمبین ۹.۴ استفاده می‌کرد و دارای صفحه نمایش لمسی ۳.۲ اینچ با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ بود. ویواز دارای امکانات بیشماری شامل جی‌پی‌اس، وای‌فای، درگاه میکرو یو‌اس‌بی، بلوتوث ۲.۱، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، قابلیت فیلمبرداری اچ‌دی، پشتیبانی از جاوا و خروجی تلویزیون بود. این گوشی و ساتیو، آخرین گوشی‌های سونی اریکسون بودند که از سیستم عامل سیمبین استفاده می‌کردند و بعد از آن، این کمپانی از سیستم عامل اندروید بهره می‌برد.

ویژگی‌های اصلی :

صفحه نمایش لمسی ۳.۲ اینچ با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ

سیستم عامل سیمبین ۹.۴ نسخه ۵ سری ۶۰

دوربین ۸ مگا‌پیکسل با فوکوس خودکار و فلش ال‌ای‌دی

پردازنده کورتکس A8 با کلاک ۷۲۰ مگا‌هرتز و تراشه گرافیکی PowerVR SGX

حافظه داخلی ۷۵ مگا‌بایت قابل ارتقا تا ۳۲ گیگا‌بایت (کارت میکرو اس‌دی ۸ گیگا‌بایت در جعبه گوشی قرار داشت)

وزن : ۹۷ گرم

باتری ۱۲۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت

sony ericsson history

Xperia Arc

سال ساخت : ۲۰۱۱ (۱۳۹۰ ه.ش)

گوشی اکسپریا آرک با صفحه نمایش لمسی خازنی ۴.۲ اینچی مجهز به تکنولوژی براویا سونی و قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ، کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای داشت. این گوشی از پردازنده کوالکام اسنپدراگون S2 با کلاک ۱ گیگا‌هرتز ، تراشه گرافیکی آدرنو ۲۰۵ و ۵۱۲ مگا‌بایت رم بهره می‌برد. دوربین ۸ مگا‌پیکسلی با فوکوس خودکار، فلش ال‌ای‌دی، فیلمبرداری اچ‌دی، شناسایی چهره و فوکوس لمسی، قدرت بالایی داشت و امکاناتی نظیر وای‌فای، جی‌پی‌اس، پورت HDMI، اجرای فرمت‌های صوتی و تصویری وسیع، اسکنر بارکد و شیشه ضد‌خش، این گوشی را تبدیل به یکی از گزینه‌های مناسب خرید کرده بود.

ویژگی‌های اصلی :

صفحه نمایش ال‌سی‌دی لمسی ۴.۲ اینچ با تکنولوژی براویا و قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ

سیستم عامل اندروید ۲.۳ قابل ارتقا به اندروید ۴

پردازنده اسنپدراگون اس‌۲ با کلاک ۱ گیگا‌هرتز و تراشه گرافیکی آدرنو ۲۰۵

دوربین ۸ مگا‌پیکسلی با فوکوس خودکار و فلش ال‌ای‌دی

حافظه داخلی ۳۲۰ مگا‌بایت قابل ارتقا تا ۳۲ گیگا‌بایت (کارت میکرو اس‌دی ۸ گیگا‌بایت در جعبه قرار داشت)

وزن: ۱۱۷ گرم

باتری ۱۵۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی

sony ericsson history

 Xperia Play

سال ساخت: ۲۰۱۱ (۱۳۹۰ ه.ش)

گوشی اکسپریا پلی، کنسول بازی دستی یکپارچه با گوشی هوشمند بود. این گوشی از اندروید ۲.۳ و پردازنده اسنپدراگون اس۲ با کلاک ۱ گیگا‌هرتز در کنار تراشه گرافیکی آدرنو ۲۰۵ بهره می‌برد. صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۴ اینچی این گوشی، قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ را داشت. برنامه پلی‌استیشن موبایل، روی این گوشی نصب بود و از طریق آن، امکان اجرای بازی‌های PSP مانند خدای جنگ و غیره و همچنین بازی‌های قدیمی پلی‌استیشن، وجود داشت. قسمت کشویی زیر صفحه نمایش، شامل دکمه‌های مخصوص دسته کنسول پلی‌استیشن بود و تجربه کاربری منحصر به فردی را در اختیار کاربران می‌گذاشت.

ویژگی‌های اصلی:

صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۴ اینچ با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ

پردازنده کوالکام اسنپدراگون اس‌۲ با کلاک ۱ گیگا‌هرتز، تراشه گرافیکی آدرنو ۲۰۵ و ۵۱۲ مگا‌بایت رم

صفحه کلید طرح دسته کنسول پلی‌استیشن به صورت کشویی در زیر صفحه نمایش

قابلیت اجرای بازی‌های PSP و پلی‌استیشن

سیستم عامل اندروید ۲.۳ و برنامه پلی‌استیشن موبایل

وزن: ۱۷۵ گرم

باتری ۱۵۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی

sony ericsson history

Xperia Arc S

سال ساخت : ۲۰۱۱ (۱۳۹۰ ه.ش)

گوشی اکسپریا آرک اس، آخرین گوشی تولید شده تحت برند سونی اریکسون بود و بعد از آن، سونی با خریداری سهام اریکسون، گوشی‌ها را با برند سونی عرضه کرد. این گوشی از سیستم عامل اندروید ۲.۳.۴ و صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۴.۲ اینچ با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ و شیشه ضد‌خش بهره می‌برد. اکسپریا آرک اس دارای ویژگی‌های مختلفی شامل دوربین ۸ مگا‌پیکسل با فوکوس خودکار و فلش ال‌ای‌دی، حافظه داخلی ۱ گیگا‌بایت ، رم ۵۱۲ مگا‌بایت، وای‌فای و پورت اچ‌دی‌ام‌آی بود.

ویژگی‌های اصلی :

صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۴.۲ اینچ با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ

پردازنده کوالکام اسنپدراگون MSM8255T با کلاک ۱.۴ گیگا‌هرتز و تراشه گرافیکی آدرنو ۲۰۵، ۵۱۲ مگا‌بایت رم

دوربین ۸ مگا‌پیکسل با فوکوس خودکار و فلش ال‌ای‌دی، قابلیت فیلمبرداری اچ‌دی ۳۰ فریم در ثانیه

سیستم عامل اندروید ۲.۳.۴ قابل ارتقا به نسخه ۴.۰.۴

وزن : ۱۱۷ گرم

باتری ۱۵۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی

sony ericsson history

در این سری مقالات، شما را با گوشی‌های معروف کمپانی سونی اریکسون آشنا کردیم. گوشی‌هایی که برای اکثر کاربران، خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی هستند. امیدواریم که از هر سه بخش این مقاله، لذت برده باشید.

نظر شما در رابطه با گوشی‌های سونی اریکسون چیست؟ از کدامیک از گوشی‌های این شرکت استفاده کرده‌اید؟ آیا گوشی‌های موجود در این فهرست، برای شما خاطره‌انگیز هستند؟ بعد از معرفی گوشی‌های نوکیا و سونی اریکسون، دوست دارید با گوشی‌های معروف کدام کمپانی قدیمی، تجدید خاطره کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات