پاستا نه تنها چاق کننده نیست، بلکه می‌تواند برای لاغر شدن نیز موثر باشد

جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مدت‌ها باور عموم مردم بر این بود که همه‌ی انواع پاستا به دلیل دارا بودن نشاسته، چاق کننده هستند، اما محققان ایتالیایی به تازگی  در بررسی‌های خود دریافته‌اند که پاستا نه تنها به هیچ وجه چاق کننده نیست، بلکه حتی می‌تواند در کاهش وزن به افراد کمک کند!
تبلیغات

اگر از شما بپرسند که چه غذاهایی چاق کننده هستند، احتمالا در لیست خود از پاستا نیز نام خواهید برد، اما بد نیست بدانید که محققان ایتالیایی به تازگی در تحقیقات خود دریافته‌اند که پاستا اگر تحت شرایط درست مصرف شود، اصلا چاق کننده نیست. این محققان پس از آزمایش بر روی بیش از ۲۰ هزار نفر دریافته‌اند که پاستا نه‌تنها چاق کننده نیست، بلکه حتی می‌تواند به شما در داشتن وزنی مطلوب و متعادل کمک کند.

شاید چندان متوجه نشده باشید، اما در سال‌های اخیر، انقلابی در صنعت مواد غذایی آغاز شده است. مواد غذایی که در رژیم‌های غذایی سالم گذشته، مصرفشان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شد، اکنون به عنوان مواد غذایی سالم، مفید و بعضا ضروری شناخته شده‌اند. از جمله‌ی این مواد می‌توان به کره، تخم مرغ و نمک اشاره کرد که بسیاری هنوز هم آن‌ها را عامل ایجاد بیماری‌های چربی خون و نارسایی قلب، نارسایی کبد و فشار خون می‌دانند.

در سال‌های اخیر، تحقیقاتی انجام شده است که بسیاری از توصیه‌های سلامتی رژیم غذایی سنتی مردم را به چالش کشیده است. این عادات غذایی، به رغم مغایرت با نتایج تحقیقات علمی، هنوز هم در بین بسیاری از مردم رواج دارد. این بار محققان ایتالیایی به بررسی پرداخته‌اند و پس از تحقیقات بسیار، با اطمینان می‌گویند که پاستا در افزایش وزن افراد مقصر نیست.

بهتر است کمی شفاف‌تر صحبت کنیم. هیچ کس نمی‌گوید که شما می‌توانید هر مقدار دلتان بخواهد پاستای خامه‌ای، تخم مرغ شور و کره بخورید، چرا که هر ماده‌ای اگر بیش از میزان مجاز مصرف شود مضر و خطرناک است. جمله‌ی معروف «هرچیز به اندازه»، برای این گونه مواقع بسیار مناسب است. همان طور که محققان نیز در تحقیق جدید خود تاکید کرده‌اند، اگر تنها به اندازه‌ی یک وعده‌ی مدیترانه‌ای غذا بخورید، پاستا می‌تواند حتی در کاهش وزن نیز به شما کمک کند.

Pasta

یکی از محققان این پروژه به نام لیچیا یاکوویلو در این مورد می‌گوید:

از دید اغلب مردم، در صورتی که قصد کاهش وزن داشته باشید، پاستا غذای مناسبی برای شما نیست و حتی بسیاری از افراد، آن را به طور کامل از فهرست غذایی خود حذف می‌کنند. پس از بررسی نتایج این تحقیق، می‌توانیم به جرات ادعا کنیم که این دیدگاه و راهبرد کاملا نادرست است. پاستا یک جزء اساسی از سنن مدیترانه‌ای ایتالیا است و هیچ دلیل وجود ندارد که بخواهیم آن را از فهرست غذاهای خود حذف کنیم.  

یاکوویلو و هم‌دانشگاهی‌هایش به صورت تصادفی ۱۴۴۰۲ نفر را برای شرکت در این پروژه شرکت استخدام کردند. تمامی این افراد بالای ۳۵ سال سن داسته و ساکن منطقه‌ی مولیز در جنوب ایتالیا بودند، بنابراین به خوبی با عادات غذایی مدیترانه‌ای خو گرفته بودند. این گروه، پروژه‌ی مولیسانی نام گرفت. یاکوویلو و همکارانش گروه دیگری نیز تشکیل دادند که دارای ۸۹۶۴ عضو بالای ۱۸ سال بود. اعضای این گروه از سراسر ایتالیا انتخاب شده و جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. این گروه، گروه INHES نام گرفت.

تیم محققان از یک پرسشنامه‌ی استانداردسازی شده استفاده کردند تا دریابند هر فرد در ۲۴ ساعت گذشته، دقیقا چه مواد غذایی مصرف کرده است. زمان، مکان و میزان غذای مصرف شده، و حتی جزییات کامل غذاها یا نوشیدنی‌های مصرف شده، نیز در این پرسشنامه مورد سوال قرار گرفته بود. حتی در مورد برند مواد غذایی مصرف شده نیز از افراد سوال شده بود. از این افراد سوال شد که آیا تابع رژیم غذایی خاصی هستند و آیا غذایی که در ۲۴ ساعت گذشته مصرف کرده‌اند، جزو روند طبیعی و همیشگی تغذیه‌ی آن‌ها بوده یا استثنائا این گونه غذایی مصرف کرده‌اند. قد، وزن، سایز دور کمر و سایز دور ران هر فرد اندازه‌گیری شده و برای استفاد‌ه‌های بعدی به ثبت رسید.

پس از بررسی نتایج این تحقیق، نه تنها رابطه‌ای بین مصرف پاستا و داشتن اضافه دیده نشد، بلکه عکس این موضوع مشاهده شد. یعنی مصرف پاستا، بیشتر با لاغر بودن فرد رابطه داشت.

یاکوویلیو در مورد این پروژه می‌گوید:

به عنوان جزئی سنتی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مصرف پاستا با شاخص BMI افراد، سایز دور کمر و نسبت دور کمر به ران آن‌ها رابطه‌ی عکس دارد. شیوع بیماری‌هایی همچون اضافه وزن و چاقی در بین افرادی که پاستا مصرف می‌کنند از سایرین کمتر است. نتیجه‌ی این تحقیق، همچون سایر بررسی‌های علمی انجام شده از جمله پروژه‌های مولیسانی و INHES، این است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای، که مبتنی بر مصرف در حد اعتدال و احترام به تمام عناصر غذایی است، برای سلامتی مفید است. در ایتالیا، پاستا در بین عناصر رژیم غذایی مدیترانه‌ای در مقام اول قرار دارد.

نکات بسیاری در مورد تاثیر یا عدم تاثیر پاستا در چاقی افراد وجود دارد. تاثیر یا عدم تاثیر این غذا بر چاقی فرد، کاملا به پیوستن او به رژیم مدیترانه‌ای بستگی دارد. رژیمی سالم که بر پایه ی استفاده از کربوهیدرات‌ و فیبر بنا شده است و عناصر اصلی آن موادی همچون حبوبات، برنج، غلات، پنیر، روغن زیتون، گوجه فرنگی، سیر و ماهی است.

mediterranean diet elements

این بدان معناست که افرادی که موفق شده‌ بودند وزن خود را پایین نگه داشته و در عین حال بدون نگرانی از چاق شدن از خوردن پاستا لذت ببرند، افرادی بودند که به یک رژیم غذایی کاملا سالم و متعادل پایبند بودند، و پاستای خود را به جای خامه و گوشت قرمز، به همراه ماهی و سبزیجات میل می‌کردند. همین امر موجب متعادل ماندن وزن آن‌ها شده بود. ضمنا پاستایی که این افراد میل می‌کردند معمولا دارای حجم متوسط یا کمی بود. بنابراین ما در مورد افرادی صحبت می‌کنیم که پاستا را به اندازه‌ی کمی می‌خورند، نه به اندازه ی یک وعده‌ی کامل، و این همان کاری است که در رژیم مدیترانه‌ای مرسوم است. یعنی استفاده‌ از غذا در حد اعتدال.

یکی دیگر از محققان پروژه می‌گوید:

در پایان پروژه، کتابچه‌های تصویری کوچکی به تمامی داوطلبان داده شد تا با توجه به تصاویر درون آن، وعده‌ی غذای سبک را تعریف کنند. سنگین‌ترین میزان انتخاب شده ۸۶ گرم بود. به عبارتی دیگر، ۸۶ گرم غذا برای این ایتالیایی‌ها مقدار بسیار زیادی است.

با کنار هم گذاشتن یافته‌های این محققان به این نتیجه می‌ر‌سیم که می‌توانید پاستا را آب‌پز کرده و هر مقدار دلتان خواست از آن میل کنید، اما به شرطی که از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. یعنی مواد غذایی که در کنار پاستای خود می‌خورید، چاق کننده و مضر نباشند. کربوهیدرات‌های یک رژیم غذایی سالم نه‌تنها برای شما ضرری ندارند، بلکه موجب حفظ سلامتی شما نیز خواهند شد. با استفاده از پاستا در کنار مواد سالم، می‌توانید کالری‌های دریافتی بدن خود را کاهش داده و بدین ترتیب حتی وزن هم کم کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات