سدان یا شاسی بلند؟ بهترین کلاس خودرو چیست؟

پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
در این مقاله به این سوال می‌پردازیم که آیا خرید یک کراس اوور و شاسی بلند کامپکت به سدان مناسب‌تر است یا یک خودروی سدان؟ و دلایلمان را برای هر یک خواهیم آورد. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

سدان‌ها و شاسی‌بلند‌های کامپکت یا کراس‌اوور‌ها محبوب‌ترین و عمومی‌ترین کلاس‌های خودرویی امروز هستند. در حقیقت کراس‌اوورها در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند و با جذب کردن بخش اعظمی از مشتریان سدان‌ها به خود، تبدیل به کلاس محبوب مشتریان شده‌اند به طوری که بسیاری از خودروسازان به تولید این کلاس از خودرو‌ها پرداخته‌اند. حتی این روزها کلاس جدیدی از کراس‌اوورها نیز با نام کراس‌اوورهای کامپکت ظهور کرده است. آیا شما ترجیح می‌دهید تا براساس روند موجود پیش بروید و کراس اوورها را انتخاب کنید یا اینکه ترجیح می‌دهید همچنان به خودروهای سدان پایبند باشید؟ در ادامه چهار دلیل برای اینکه به سراغ سدان‌ها بروید و پنج دلیل هم برای خرید کراس اوورهای ذکر شده است.

دلایل برتری سدان‌ها

مصرف سوخت بهتر

هیوندا النترا

خودروهای سدان ارتفاع کمتر و وزن کتری نسبت به کراس اوورها دارند و همین قضیه سبب شده تا آن‌ها مصرف سوخت کمتری نسبت به این دسته از خودروها داشته باشند. این وزن کمتر در اغلب موارد به این معنی است که شما مخزن سوخت کوچک‌تری هم در اختیار دارید و همین می‌تواند سبب اتلاف وقت کمتری در پمپ بنزین شود.

قیمت بهتر

تویوتا کرولا

بدنه‌ی بزرگ‌تر کراس اوورها و ارتفاع بالاتر آن‌ها به این معنی است که برای خرید آن‌ها پول بیشتری هم باید پرداخت کنید. ساخت یک خودروی سدان برای یک خودروساز ارزان‌تر از انواع کراس‌اوور تمام می‌شود. بنابراین می توانید اختلاف قیمت خودروی سدان خود با کراس‌اوور رقیبش را به مبلغ خودروی سدان اضافه کرده و امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری را برای خودروی خود خریداری کنید. بدین ترتیب بجای یک کراس اوور مدل پایه می‌توانید یک سدان از نوع فول داشته باشید.

هندلینگ و پایداری بهتر

مرسدس بنز

بسیاری از خودروهای سدان نسخه‌های بسیار قوی و کارآمدی دارند، به همین دلیل بطور عمومی هندلینگ و پایداری آن‌ها روی جاده در مقایسه با کراس‌اوورها بسیار بهتر است. این هندلینگ بالا سبب افزایش اعتماد به نفس راننده می‌شود و بدین ترتیب در مواقع اضطراری با یک خودروی سدان به راحتی می‌توان مانور داد.

آیرودینامیک بهتر

شورولت

با توجه به طراحی گوه‌ای شکل خودروهای سدان، اینگونه خودروها به طور ذاتی دارای آیرودینامیک بهتری نسبت به انواع کراس‌اوورها هستند. همین آیرودینامیک بهتر سبب شده تا حداکثر سرعت قابل دستیابی در خودروهای سدان بیشتر باشد و پایداری آن‌ها در سرعت‌های بالا در مقایسه با کراس‌اوورها بسیار بهتر است. توانایی بهتر سدان‌ها در شکافتن هوا، همانند وزن کمتر آن‌ها روی مصرف سوخت تاثیر مثبتی گذاشته است و همین سبب می‌شود که در مسافت های طولانی مبلغ بیشتری را برای سوخت صرفه جویی کنید.

دلایل برتری شاسی بلندها

کاربردی تر بودن کراس اوورها

جیپ

یکی از اصلی‌ترین دلایل فروش بالای خودروهای کراس‌اوور، کاربردی بودن آن‌ها است و این قضیه حتی در کوچک‌ترین آن‌ها نیز صدق می‌کند. با خرید یک کراس‌اوور فضای داخلی زیادی بدست می‌آورید، در حالی که نیاز ندارید هر روز با وزن سنگین خودروهای شاسی بلند سایز بزرگ سر و کله بزنید.

ارتفاع از سطح زمین بیشتر

پژو

بسیاری از خریداران، خودروهای کراس‌اوور را به دلیل ارتفاع بالاتر آن‌ها خریداری می‌کنند؛ این ارتفاع بالا در خودروهای سدان، هاچ‌بک و استیشن واگن وجود ندارد. ارتفاع بالای کراس‌اوورها این قابلیت را در اختیار راننده قرار می‌دهد تا بتواند از مسیرهای سخت‌تر خاکی نیز عبور کند؛ کراس‌اوورهای نیز همانند برادران سایز بزرگ‌تری خود قادر به صخره نوردی و تپه نوردی ملایم هستند.

دید بهتر در هنگام رانندگی

کیا اسپرتج

ارتفاع بالای سیستم تعلیق خودروهای کراس‌اوور سبب شده تا راننده‌ی آن‌ها دید بهتری از جاده داشته باشد. در این خودروها راننده در ارتفاع بالاتری نشسته است و همین مورد سبب دید و کنترل بهتر روی رانندگی می‌شود. ارتفاع بالاتر، برای برخی از مشتریان اطمینان خاطر بیشتر و واکنش دهی بهتری را در مقایسه با راندن خودرویی با ارتفاع کم به همراه دارد.

بهره بردن از سیستم چهارچرخ محرک

هوندا

شاید بزرگترین مزیت و برتری خودروهای کراس اوور به سدان‌ها امکان خریداری آن‌ها همراه سیستم چهارچرخ محرک باشد. وجود این سیستم سبب افزایش کارایی خودرو در شرایطی می‌شود که شاید بیشتر سدان‌ها در آن شرایط به مشکل بر بخورند.

فضای پارک کوچک

مرسدس بنز

بسیاری از خودروهای کراس اوور کامپکت در حقیقت خودروهای واگن یا هاچ‌بکی هستند که ارتفاع آن‌ها افزایش یافته است و همین باعث شده تا آن‌ها را بتوان در هر فضایی پارک کرد. راحتی پارک کردن کراس‌اوورها در کنار کاربردی‌تر بودن نسبت به سدان‌ها، این دسته از خودروها را تبدیل به گزینه‌ای ایده آل برای شهرهای پرجمعیت و شلوغ می‌کند. کراس‌اوورها برای کسانی که می‌خواهند بیشترین بهره را از فضای داخلی و خارجی خودرو ببرند بسیار مناسب هستند.

نظر شما در مورد این خودروها چیست؟ آیا خودروهای سدان را ترجیح می‌دهید یا انواع شاسی بلند و کراس اوور؟

شما می‌توانید برای مقایسه مشخصات فنی انواع خودرو، گالری تصاویر و بحث و تبادل نظر پیرامون اتومبیل‌های موجود در بازار کشور از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. انواع خودرو سایپا، ایران خودرو، محصولات پژو،‌ رنو، هیوندا، کیا، MVM و دیگر برندهای فعال در بازار کشور را در این بخش خواهید یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات