ستاره شناسان به دنبال کشف دلایل محو شدن ستاره ها هستند

سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
ستاره شناسان و دانشمندان در کشف ستاره‌ها مهارت بالایی دارند. اما نکته‌ای که ذهن عده‌ای از آنها را مشغول می‌کند، ستاره‌هایی هستند که محو یا غیب می‌شوند. گروهی از دانشمندان به تازگی با بررسی تصاویر اسکن‌های مختلف فضایی، به دنبال ستاره‌های محو شده و دلیل محو شدن آنها هستند. در ادامه با زومیت همراه باشید.

ستاره شناسان عصر حاضر به راحتی می‌توانند ستاره‌های جدید و حتی بسیار قدیمی را در فضا شناسایی و کشف کنند. اما آنها در پیدا کردن ستاره‌هایی که محو شده‌اند و دلیل محو شدن آنها با مشکل مواجه هستند. به تازگی گروهی از دانشمندان دانشگاه Uppsala تلاش می‌کنند تا با بررسی تصاویر ضبط شده در دوره‌های زمانی مختلف، ستاره‌ها و منابع نوری دیگر را که در مدت مشخصی محو شده‌اند کشف کنند.

این گروه تحقیقاتی که توسط دکتر Beatriz Villarroel رهبری می‌شود، تصاویر گشت‌های فضایی را با یکدیگر مقایسه کرده‌اند و در بین ۳۰۰ هزار منبع مطالعه، توانسته‌اند یک مورد را پیدا کنند که بدون هیچ ردی محو شده است. سوال اصلی برای گروه تحقیقاتی، دلیل محو شدن این ستاره است. Villarroel تصور می‌کند که موجودات فضایی پیشرفته ممکن است در از بین بردن این ستاره دست داشته باشند. اما این استدلال پایه‌های محکمی ندارد و نمی‌توان از آن به عنوان دلیلی محکم استفاده کرد.

به هر حال دانشمندان این گروه تححقیقاتی هنوز در حال بررسی علل محو شدن این ستاره هستند. اگر آنها بتوانند منابع جستجوی خود را گسترش داده و آنها را بهبود ببخشند، می‌توانند برای اختروش‌ها (Quasars)، ستاره‌های فرار و دیگر پدیده‌های کهکشانی که بدون دلیل محو می‌شوند نیز دلایلی پیدا کنند. با به نتیجه رسیدن این تحقیقات، می‌توان تناوب محو شدن ستاره‌ها و دلیل آن را کشف کرد.