گرندپری اتریش 2016 فرمول یک؛ غلبه همیلتون بر رزبرگ در دور پایانی

دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
مسابقات فرمول یک روز گذشته در نهمین مرحله از رقابت‌های خود در کشور اتریش برگزار شد. این مسابقه که از هیجان بالایی برخوردار بود، با تنش بالای راننده‌های تیم مرسدس بنز در دور‌های پایانی همراه بود و در نهایت با قهرمانی لوئیس همیلتون به پایان رسید. برای اطلاع از جزئیات این رقابت، رده‌بندی کلی رانندگان و تیم‌ها در کنار تماشای لحظات حساس گرندپری اتریش، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

فرمول یک روز گذشته یکی از زیباترین مراحل خود را در سال ۲۰۱۶ سپری کرد. گرندپری اتریش سرشار از لحظات جذاب بود. پنج خودروی قرار گرفته در رده‌های نخست برای آغاز مسابقه، از پنج تیم مختلف بودند و این موضوع خود نوید رقابتی جذاب را می‌داد.

گرندپری اتریش ۲۰۱۶ فرمول یک

پس از آغاز مسابقه نیکو هالکنبرگ در رده‌ی دوم قرار داشت، با استارت بد و پیش از رسیدن به پیچ اول به رده‌ی چهارم نزول پیدا کرد و جنسن باتن و کیمی رایکونن بلافاصله از وی عبور کردند. جنسن باتن که بسیار سرحال نشان می‌داد، با خودروی متوسط مک‌لارن-هوندا، رانندگی فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت و تحسین همگان را برانگیخت. قهرمان اسبق دنیای فرمول یک پس از چندین گرندپری ناامید کننده، امروز نمایش بسیار دلچسبی را از خود به جای گذاشت. وی پس از عبور از نیکو هالکنبرگ در ابتدای مسابقه و صعود به رده‌ی دوم رقابت سنگینی با کیمی رایکونن راننده‌ی فراری برای کسب جایگاه دوم، داشت. اما بالاخره این مرد یخی بود که توانست از باتن در دور ۷ سبقت بگیرد.

گرندپری اتریش ۲۰۱۶ فرمول یک

در طرف دیگر هالکنبرگ که با عملکرد خوب خود در دور زمان‌گیری نگاه‌های زیادی را به خود جلب کرده بود، نتوانست از جایگاه خود دفاع کند و رانندگان یکی پس از دیگری از وی سبقت می‌گرفتند. در این بین نیکو رزبرگ و سباستین فتل که هر دو به دلیل جریمه از جایگاه‌های میانی مسابقه را آغاز کرده‌ بودند، بسیار با انگیره نشان می‌دادند و به سرعت در حال کاهش فاصله‌ی خود با خودرو‌های پیش‌رو بودند. 

در دور دهم بود که راننده‌ها به نوبت برای تعویض لاستیک‌های خود به پیت‌استاپ مراجعه کردند. بارش اندکی باران باعث شده بود تا تیم‌ها راننده‌ها را برای تعویض لاستیک‌ها فرا خوانند. جنسن باتن و فرناندو آلونسو در دور‌ دهم، رزبرگ در دور ۱۱ و ریکیاردو و وشتاپن در دور ۱۵، ترافیک زیادی را در محل گاراژ‌ها ایجاد کرد.

گرندپری اتریش ۲۰۱۶ فرمول یک

در دور ۱۷ بارش باران با شدت بیشتری آغاز شد. لوئیس همیلتون صدرنشین نیز که به علت از بین رفتن لاستیک‌ها زمان زیادی را در هر دور از دست می‌داد، بالاخره در دور ۲۲ به پیت استاپ برای تعویض لاستیک‌های خود مراجعه کرد. بدین ترتیب راننده‌های تیم فراری، رایکونن و فتل، در جایگاه‌های اول و دوم قرار داشتند و پس از آن‌ها نیکو رزبرگ که از راننده‌های ردبول سبقت گرفته بود، لوئیس همیلتون و مکس وشتاپن قرار داشتند. 

در دور ۲۳ کیمی رایکونن پیش‌رو که از لاستیک‌های مستهلکی  استفاده می‌کرد، نیز به پیت استاپ مراجعه کرد و هنگام خروج پس از دنیل ریکیاردو در رده‌ی ششم قرار گرفت. اما نقطه‌ی عطف رقابت امروز جایی بود که سباستین فتل در دور ۲۷ پس از ترکیدگی لاستیک خود با کناره‌های پیست برخورد کرد و از دور رقابت خارج شد. راننده‌ی آلمانی فراری که پیش‌رو مسابقه بود، با تعلل در تعویض لاستیک و استراتژی عجیب فراری مجددا به مشکل برخورد. با تصادف فتل، خودروی ایمنی وارد پیست شد. این موضوع باعث شد تا بسیاری از خودروها از فرصت استفاده کرده و به تعویض لاستیک‌های خود بپردازند.

گرندپری اتریش ۲۰۱۶ فرمول یک

در دور ۳۱ خودروی ایمنی از مسابقه خارج شد تیم فراری که برای کسب مقام‌های اول و دوم می‌جنگید، اکنون تنها با کیمی رایکونن و در رده‌ی ششم قرار داشت. اما نکته‌ی جالب در حین مسابقه پیشرفت محسوس خودروهای مک‌لارن بود که با عملکرد خوب خود مانع از سبقت خودروهای فورس ایندیا از آنان شد. خودروهای فورس ایندیا که از پیشرانه‌های مرسدس بنز بهره می‌برند، پیش‌تر به راحتی توانایی پشت سر‌گذاشتن خودروهای مک‌لارن مجهز به پیشرانه‌های هوندا را داشتند.

گرندپری اتریش ۲۰۱۶ فرمول یک

پس از ۲۰ دور از خروج خودروی ایمنی، این کیمی رایکونن بود که نشان می‌داد هر جور شده قصد بازگشت به صدر را دارد. وی با رسیدن به ریکیاردو و عبور از وی، وشتاپن را در فاصله‌ی ۷ ثانیه‌ای خود می‌دید.

در دور‌های ۵۵ و ۵۶، رانندگان مرسدس بنز مجددا به پیت‌استاپ برای تعویض لاستیک خود مراجعه کردند. پس از خروج از پیت استاپ، رزبرگ و همیلتون پس از وشتاپن پیش‌رو قرار گرفتند و رایکونن نیز به دنبال آن‌ها بود. تنها ۵ دور لازم بود تا رانندگان مرسدس بنز به لطف لاستیک‌های جدید خود، به راحتی وشتاپن را پشت سر بگذارند و مجدد به صدر بازگردند. اما این پایان ماجرا نبود. رایکونن که بسیار سریع رانندگی می‌کرد هر دور فاصله‌ی خود را با وشتاپن کاهش می‌داد و همیلتون و رزبرگ نیز برای کسب رده‌ی نسخت رقابتی جذاب داشتند.

گرندپری اتریش ۲۰۱۶ فرمول یک

همیلتون در سه دور مانده به انتهای مسابقه فاصله‌ی خود را با رزبرگ به کمتر از ۱ ثانیه رساند و از امتیاز DRS بهره‌مند شده بود. این رقابت تا جایی پیش رفت که در دور نهایی دو خودرو شانه به شانه حرکت می‌کردند که این امر در نهایت منجر به برخورد خودروها به یکدیگر شد. در این حادثه اسپلیتر جلوی رزبرگ صدمه‌ی شدیدی دید و این امر منجر به افت قابل توجه سرعت وی شد تا جایی که همیلتون به راحتی از وی عبور کرد و جایگاه نخست را بدست آورد. تنش رانندگان مرسدس بنز به طور مداوم در حال افزایش است و این موضوع به هیچ وجه پایان خوشی برای این تیم نخواهد داشت.

گرندپری اتریش ۲۰۱۶ فرمول یک

اما عبور همیلتون از رزبرگ تنها مشکل راننده‌ی آلمانی مرسدس بنز نبود. بلکه افت سرعت وی باعث شد تا وشتاپن و رایکونن نیز تنها در دو پیچ مانده به پایان مسابقه از او عبور کنند و بدین ترتیب رزبرگ مقام قهرمانی را با چهارمی تعویض کند. نکته‌ی جالب عملکرد عالی کیمی رایکونن در این مسابقه بود. وی که پس از خروج خودروی ایمنی فاصله‌ی ۱۴ ثانیه‌ای با وشتاپن داشت، در انتهای مسابقه با فاصله‌ی ۰.۲ ثانیه از وی از خط پایان عبور کرد و اگر مسابقه تنها یک دور دیگر ادامه داشت، این مرد فنلاندی فراری بود که به جایگه دوم می‌رسید.

گرندپری اتریش ۲۰۱۶ فرمول یک

پس از رزبرگ، ریکیاردو و باتن در جایگا‌ه‌های پنجم و ششم قرار گرفتند. هر گونه که به رقابت امروز نگاه کنیم، نمی‌توان عملکرد عالی جنسن باتن را نادیده گرفت. دنیل کویات، سباستین فتل، فرناندو آلونسو، فیلیپه ماسا، نیکو هالکنبرگ و سرجیو پرز رانندگانی بودند که نتوانستند رقابت روز گذشته را به پایان برسانند.

پس از اتمام مسابقه داوران رزبرگ را مقصر حادثه‌ی بین او و همیلتون شناسایی و وی را با جریمه‌ی ۱۰ ثانیه‌ای روبرو کردند. البته فاصله‌ی ۱۲ ثانیه‌ای وی با ریکیاردو باعث شد تا رزبرگ در جایگاه چهارم باقی بماند.

در ادامه رده‌بندی کلی رانندگان و تیم‌های فرمول یک را پس از هشت مرحله از مسابقات فصل ۲۰۱۶ را مشاهده می‌کنید.

گرندپری اتریش ۲۰۱۶ فرمول یک
گرندپری اتریش ۲۰۱۶ فرمول یک

در ادامه می‌توانید فیلم لحظات حساس گرندپری اتریش ۲۰۱۶ فرمول یک را تماشا کنید.

لینک دانلود

نظر شما در رابطه با مسابقه‌ی روز گذشته‌ی فرمول یک چیست؟

دور دهم رقابت‌های فرمول یک ۲۰ تیر ماه در پیست سیلوراستون انگلستان برگزار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات