بررسی موتو جی 4 پلاس موتورولا

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 15 دقیقه
گوشی‌های موتو جی ۴ و موتو جی ۴ پلاس دو گوشی میان‌رده‌ی موتورلا در سال جاری هستند. در ادامه همراه زومیت باشید تا بررسی فبلت موتو جی ۴ پلاس بپردازیم که از ظاهری جذاب و سخت‌افزاری قابل قبول بهره می‌برد.
تبلیغات

موتورولا که حالا زیر پرچم لنوو فعالیت می‌کند با معرفی اولین گوشی سری موتو جی بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت با سخت‌افزار مناسب را بدست آورده و چند سالی به یکه‌تازی خود ادامه داد تا اینکه شرکت‌های دیگر نیز وارد این بازار شدند تا موتورولا رقابت را بیش‌ازپیش حس کند. جدیدترین گوشی‌های این شرکت از سری جی موتو جی ۴ (Moto G4) و جی ۴ پلاس (Moto G4 Plus) نام دارند که قصد دارند با ارائه‌ی سخت‌افزار مناسب درکنار قیمتی خوب بخش بزرگی از بازار را هدف قرار دهند. 

موتورلا پس از تصاحب توسط لنوو بسیاری نگران کرده بود که مبادا شرکت پرسابقه تحت تأثیر لنوو قرار گرفته و برخی سری‌های پرطرفدار خود از جمله سری جی را متوقف کند، اما اینگونه نشد و موتورلا نسل جدید سری محبوب جی خود را در دو مدل موتو جی ۴ و موتو جی ۴ پلاس معرفی کرد. این دو گوشی با داشتن قیمت پایه‌ی ۲۰۰ و ۲۵۰ دلار به‌نظر می‌رسد از هر نظر برای رقابت با امثال شیائومی و هواوی آماده است.

موتورولا این بار صفحه‌نمایش گوشی موتو جی خود را بزرگ‌تر کرده و رزولوشن آن را تا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بالاتر برده است. همچنین با پرداخت قیمت بالاتر می‌توانید از ۴ گیگابایت رم نیز بهره ببرید. ضمنا موتو جی ۴ در دو نسخه‌ی معمولی و پلاس عرضه شده که تفاوت آن‌ها در دوربین و وجود حسگر اثر انگشت است.

گوشی موتورولا موتو جی پلاس توسط ایران موتورولا دراختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

مشخصات فنی:

  • پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای ۶۴ بیتی کوالکام اسنپدراگون ۶۱۷ 
  • نمایشگر ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل همراه‌با پنل IPS LCD و تراکم پیکسلی ۴۰۱
  • پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 405
  • دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در پشت با فلش دو گانه و دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی
  • اندروید نسخه‌ی ۶.۰.۱ 
  • ابعاد ۱۵۳ در ۷۶.۶ در ۹.۸ میلی‌متر با وزن ۱۵۵ گرم
  • باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم یونی
  • پشتیبانی از شبکه 3G و 4G و بلوتوث نسخه‌ی 4.1
  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت هم‌زمان
  • مجهز به حسگر اثر انگشت
  • قیمت ۱.۴ میلیون تومان

طراحی

موتورلا در موتو جی ۴ پلاس نیز زبان طراحی گذشته‌ی خود را حفظ کرده است. آرم موتو در پشت گوشی، حالت انحنا دار قاب پشتی و همچنین فریم انحنادار دور گوشی مواردی هستند که به‌طور کلی گویای این موضوع هستند که با گوشی از موتورولا رو‌به‌رو هستیم. طراحی بخش جلوی گوشی نیز مانند گذشته است که البته در نسخه‌ی پلاس آن شاهد حضور حسگر اثر انگشت نیز هستیم.

Motorola Moto G Plus

قاب پشتی گوشی مانند گذشته از جنس پلاستیک با طرح خاصی است که کمی حالت زیر به آن داده تا گوشی به‌راحتی از دست لیز نخورند. لوگوی موتو نیز در پشت گوشی با انحنایی بسیار کم قرار گرفته و به نوعی امضای موتورولا روی این گوشی است. درکنار طراحی ساده و لوگوی موجود در قاب پشتی، دوربین ۱۶ مگاپیکسلی موتو جی ۴ پلاس درکنار فلش دوگانه و حسگری برای فوکوس لیزری قرار گرفته است تا طراحی کلی قاب پشتی گوشی شکل گرفته و مثل همیشه شاهد طراحی زیبا باتوجه‌به قیمت گوشی باشیم.

Motorola Moto G Plus

قاب پشتی گوشی با اینکه از آن جدا می‌شود، اما این موضوع به‌معنای قابل تعویض بودن باتری موتو جی ۴ پلاس نیست. با بازکردن قاب پشتی گوشی تنها به دو شیار سیم‌کارت و شیار حافظه میکرو اس‌دی دسترسی خواهید داشت، اما باتری گوشی در جای خود ثابت بوده و قابل تعویض نیست. انتظار داشتیم حالا که بدنه‌ی پشتی از دستگاه جدا می‌شود امکان تعویض آسان باتری دراختیار کاربر قرار می‌گرفت تا در صورت نیاز بتواند از باتری یدکی استفاده کند و همچنین در صورت ایجاد مشکل برای باتری بتواند خود نسبت به تعویض آن اقدام کند. 

Motorola Moto G Plus

فریم دور گوشی نیز سادگی کلی طراحی گوشی را در خود دارد. در سمت راست این فریم دکمه‌ی پاور در بالای دکمه‌های تنظیم حجم صدا قرار گرفته‌اند که البته این دکمه‌ها کیفیت قابل قبولی نیز دارند و شیارهای موجود روی دکمه‌ی پاور باعث می‌شود تا بتوانید بین دکمه‌های مختلف تنها با لمس تمایز قائل شده و آن‌ها را تشخیص دهید. در سمت چپ فریم هیچ دکمه یا درگاهی وجود ندارد و سادگی طراحی در این بخش نیز به چشم می‌خورد. جک ۳.۵ میلی‌متری صدا در بالای فریم گوشی و پورت میکرو یو‌اس‌بی نیز در پایین فریم قرار گرفته تا شکل کلی ساده‌ی دستگاه حفظ شود.

به‌طور کلی هر چند با در دست گرفتن موتو جی ۴ پلاس حس یک گوشی پرچم‌دار به شما منتقل نخواهد شد، اما باتوجه‌به قیمت گوشی می‌توان طراحی آن را زیبا دانست که البته ضخامت نسبتا زیاد گوشی، کمی روی ارگونومی دستگاه تأثیر منفی داشته است. با این همه وزن بسیار کم گوشی که در حدود ۱۵۰ گرم است باعث می‌شود ارزان‌قیمت بودن گوشی بیشتر حس شود.

حسگر اثر انگشت

لنوو و موتورلا در نسخه‌ی پلاس موتو جی ۴ از حسگر اثر انگشت در پنل جلوی گوشی بهره برده است. این حسگر با وجود برآمده بودن و فریمی که دارد به‌عنوان دکمه عمل نمی‌کند و تنها برای جا دادن حسگر در این ناحیه تعبیه شده است.

Motorola Moto G Plus

تنظیم این حسگر خیلی سریع بوده و با چند بار قرار دادن انگشت خود به سرعت می‌توانید آن را آماده به کار کنید. همچنین این حسگر بسیار سریع عمل می‌کند و به سرعت انگشت شما را شناسایی می‌کند. نکته‌ی مثبت در مورد این حسگر عدم نیاز به روشن بودن صفحه‌نمایش برای فعال بودن آن است. متاسفانه این حسگر عملکردی به‌عنوان دکمه ندارد و باعث خواهد شد تا چند روز اول آن را به اشتباه برای رفتن به هوم گوشی فشار دهید.

اسپیکر

موتورولا در گوشی میان‌رده‌ی جدید خود از اسپیکری تک کاناله در جلوی دستگاه استفاده کرده است که با اسپیکر مکالمات یکپارچه شده است با وجود تک کاناله بودن این اسپیکر، محل قرارگیری آن بهترین جای ممکن است و کمترموقعی پیش خواهد آمد که مانعی در مقابل پخش صدا از آن قرار  بگیرد.

Motorola Moto G Plus

بااین‌حال باتوجه‌به رده‌ی قیمتی گوشی، اسپیکر مورد استفاده کیفیت متوسطی دارد و حجم حداکثری صدای آن نیز خیلی بالا نیست. کیفیت صدای خروجی نیز چندان خوب نیست و در حالت کلی این سپیکر با وجود محل بسیار مناسبی که روی گوشی قرار گرفته کیفیت متوسطی دارد.

صفحه‌نمایش

نسل جدید موتو جی پلاس به صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی مجهز شده که نسبت به نسل قبل خود ارتقا یافته و رزولوشن Full HD دارد. پنل مورد استفاده در این صفحه‌نمایش از نوع IPS LCD است و البته همان‌طور که انتظار می‌رود زوایای دید بسیار خوبی نیز دارد.

رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش برخلاف پنل‌های امولد اشباع شده به‌نظر نمی‌رسند و به واقعیت نزدیک‌تر هستند. همچنین رنگ سفید نیز هاله‌ی زرد یا آبی نداشته و به سفید خالص بسیار نزدیک است. عمق رنگ مشکی نیز هر چند به خوبی پنل‌های امولد نیست، اما رضایت بخش بوده و بسیار مناسب است. نمایشگر Full HD این گوشی به اندازه‌ی کافی متراکم است تا متون در آن خوانا و تصاویر واضح به‌نظر برسند. وجود چنین نمایشگری کیفیت تصویر قابل قبول به‌همراه انرژی پایین را موجب می‌شود.

Motorola Moto G Plus

روشنایی حداکثری پنل مورد استفاده در موتو جی ۴ پلاس بسیار خوب بوده و کار با گوشی در زیر نور مستقیم خورشید نیز به‌راحتی صورت می‌گیرد. روشنایی حداقلی گوشی نیز عالی است و کار طولانی مدت با این گوشی در محیط‌های تاریک باعث آزار چشم‌های کاربر نخواهد شد.

نرم‌افزار

در بخش نرم‌افزاری موتورولا و لنوو تصمیم گرفته‌اند مانند گذشته تغییرات زیادی در رابط کاربری ایجاد نکرده و آن را نزدیک‌تر به اندروید خالص کنند. این موضوع یک نکته‌ی مثبت است چرا که اندروید خالص چه ازلحاظ ظاهر و چه ازلحاظ امکانات به بلوغ نسبی رسیده و نزدیک بودن رابط کاربری گوشی به اندروید خالص می‌تواند نویدبخش آپدیت‌های سریع‌تر نرم‌افزاری نیز باشد.

نوار اعلانیه‌ها، بخش‌های مختلف تنظیمات و اکثر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض همان‌هایی هستند که در اندروید خالص نیز شاهد آن‌ها بوده‌ایم. شاید عمده‌ترین تفاوت آن‌ با اندروید خالص اپلیکیشن موتو است که برخی ویژگی‌های کاربردی را به گوشی اضافه کرده است.

اسکرین شات موتو جی ۴ پلاس

ویژگی‌های کاربردی مانند دو بار تکان دادن سریع گوشی برای روشن شدن فلش گوشی برای استفاده به‌عنوان چراغ قوه یا فعال کردن ویژگی دیسپلی برای روشن شدن صفحه‌نمایش گوشی به هنگام برداشتن گوشی از روی زمین همگی ویژگی‌هایی هستند که کار با آن‌ها باعث می‌شود تا به نوعی وابسته به این ویژگی‌های شوید. البته توجه داشته باشید ویژگی دیسپلی باعث روشن شدن کل صفحه نشده و مانند Ambient Display اندروید خالص عمل می‌کند. به این ترتیب که تنها ساعت و اعلانیه‌های شما را در قالب آیکون‌ها نشان داده و لمس آن‌ها این اعلانیه‌ها را به شما نمایش خواهد داد.

اسکرین شات موتو جی ۴ پلاس

البته ویژگی‌های اپلیکیشن موتو به اینجا ختم نمی‌شود. دوبار چرخش مچ دست با در دست داشتن گوشی باعث اجرای اپلیکیشن دوربین شده یا در هنگام تماس برداشتن گوشی از روی میز باعث قطع شدن صدای تماس خواهد شد. 

همان‌طور که اشاره شد، تجربه‌ی اندروید خالص درکنار ویژگی‌های بسیار کاربردی که موتورولا برای موتو جی ۴ پلاس در نظر گرفته باعث می‌شوند تا این گوشی در بخش نرم‌افزار به یک گوشی دوست داشتنی تبدیل شود. 

دوربین

یکی از مواردی که موتو جی ۴ پلاس با نسخه‌ی معمولی تفاوت دارد در حسگر مورد استفاده در دوربین دو گوشی است. موتو جی ۴ پلاس برخلاف موتو جی ۴ که دارای دوربین ۱۳ مگاپیکسلی است به حسگر ۱۶ مگاپیکسلی مجهز شده است. دوربین گوشی‌های موتورولا در گذشته از نقاط قوت گوشی‌های این شرکت نبوده‌اند اما این بار حسگرهای ساخت سونی نوید تجربه‌ای متفاوت را می‌دهند.

گوشی موتورولا موتو جی پلاس

تصاویر ثبت شده با این دوربین در نور مناسب بسیار خوب و با کیفیت هستند و رنگ‌ها در آن‌ها طبیعی جلوه می‌کنند. البته کنتراست تصاویر قدری کمتر از حد مطلوب است و باعث می‌شود جزئیات در بخش‌های تاریک مانند سایه‌ها را از دست می‌دهید. هرچند ویژگی HDR به رفع این مشکل کمک شایانی می‌کند اما استفاده از این ویژگی در تمامی شرایط مناسب نیست چرا که باعث اور اکسپوز شدن تصاویر یا همان روشن شدن بیش از حد بخش‌هایی از تصویر می‌شود.

متاسفانه اوضاع در محیط‌های تاریک کاملا متفاوت است. رنگ‌ها در این تصاویر مرده و بی روح هستند و نویز در آن‌ها بسیار زیاد است. 

Motorola Moto G Plus

ویدیوهای ثبت شده توسط دوربین موتو جی ۴ پلاس کیفیت مناسبی نسبت به رده‌ی قیمتی گوشی دارند. هر چند این حسگر دارای لرزشگیر اپتیکال نیست اما لرزشگیر دیجیتال آن به خوبی کار کرده و تصاویر 1080p ثبت شده توسط آن دارای لرزش بسیار کم هستند. البته مطابق انتظار جزئیات در ویدیوهای ثبت شده چندان بالا نیستند و نباید انتظار ثبت ویدئو در حد پرچمداران را از این گوشی داشته باشید.

نمونه تصاویر موتو جی ۴ پلاس:

نمونه تصاویر موتو جی 4
نمونه تصاویر موتو جی 4
نمونه تصاویر موتو جی 4
نمونه تصاویر موتو جی 4
نمونه تصاویر موتو جی 4
نمونه تصاویر موتو جی 4
نمونه تصاویر موتو جی 4
نمونه تصاویر موتو جی 4
نمونه تصاویر موتو جی 4
نمونه تصاویر موتو جی 4
نمونه تصاویر موتو جی 4
نمونه تصاویر موتو جی 4

بازده و عملکرد

رقابت سنگین در بین گوشی‌های میان‌رده با صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی Full HD با قیمت حدودی ۳۰۰ دلار باعث شده تا این گوشی‌ها سخت‌افزار قدرتمندی نیز داشته باشند؛ اما موتورولا در موتو جی ۴ پلاس سراغ پردازنده‌ای نسیتا ضعیف در قیاس با رقبا رفته و اسنپدراگون ۶۱۷ را درکنار ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم برای این گوشی کافی دانسته است. البته نسخه‌ای از این گوشی با ۴ گیگابایت رم نیز دردسترس است.

Motorola Moto G Plus

مانند روال گذشته این گوشی را تحت آزمایش بنچمارک‌های مختلف قرار دادیم که در ادامه می‌توانید نتایج آن‌ها را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTutu 6

Linpack

Single /

Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser /

Metal

CF Bench

v1.3

BaseMark

OS II 

Moto G4 Plus

47286

131.36

256.36

16585

11589

3325

1265

29689

1023

Xperia XA

47399

120.36

265.35

17858

11360

3486

1147

29586

1186

Galaxy A9

63589

124.12

283.40

24897

17235

3045

1758

42589

1198

OnePlus 3

141895

421.36

542.32

38562

27546

4986

3568

66587

1948

Xperia X

72658

130.25

301.28

28659

19858

3589

2235

46589

1214

LG G5

128459

468.343

532.072

37017

26152

4869

3465

65986

1895

HTC 10

132456

401.25

635.36

35264

24589

4568

3569

64589

1823

Huawei P9

95369

360.35

491.23

31589

19026

5401

2956

48963

1901

Galaxy S7 edge

127589

406.49

624.25

34859

24046

4789

3058

65489

1798

LG V10

69585

128.589

283.524

25695

18423

3489

2189

44598

1152

Huawei Nexus 6P

88123

85.37

254.783

29823

26644

4653

2421

 41882

1923

Xperia Z5 Premium

 69004

245.127

480.532

22187 

22420

 2951

1286

 46757

1540

Nexus 5X

63754

80.687

241.228

19207

14438

3561

1140

31987

1230

Galaxy Note 5

92586

610.448

778.421

36014

21404

5469

2545

54810

1820

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، موتو جی ۴ پلاس گوشی چندان قدرتمندی نیست و در رده‌ی قیمتی خود رقبای قدری دارد. در استفاده‌ی روزمره و حرکت بین بخش‌های مختلف رابط کاربری چندان تفاوتی را احساس نخواهید کرد، اما انجام بازی‌های سنگین و فیلم‌برداری طولانی مدت با دوربین گوشی می‌تواند این پردازنده را به چالش بکشد.

عکاسی در طول روز با این گوشی به مدت نسبتا طولانی باعث داغ شدن آن می‌شود. در این مواقع عملا استفاده از دوربین گوشی غیرممکن است و اجرای اپلیکیشن دوربین و عکاسی با آن مدت بسیار زیادی زمان می‌برد.

در حالت کلی انتظار داشتیم باتوجه‌به فشار زیاد رقبا شاهد سخت‌افزار قوی‌تری در موتو جی ۴ پلاس باشیم، اما اینگوه نبوده و موتورولا اسنپدراگون ۶۱۷ را برای گوشی میان‌رده‌ی خود کافی دانسته است.

باتری

باتری موتو جی ۴ پلاس حجمی برابر با ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت دارد که باتوجه‌به صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی Full HD و ضخامت ۹.۸ میلی‌متر گوشی کمتر از حد انتظار ظرفیت دارد.

طبق روال همیشه روشنایی صفحه‌نمایش گوشی را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری موت جی ۴ پلاس توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۹ ساعت و ۲۵ دقیقه دوام بیاورد که این مدت زمانی خوبی است. به‌علاوه موتو جی ۴ پلاس می‌تواند حدود ۱۱ ساعت وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

گوشی موتورولا موتو جی 4 پلاس

برای بسیاری مهم است که بدانند علاوه بر اینکه در طی شبانه روز باتری گوشی پاسخگو بوده یا خیر، چند ساعت صفحه‌نمایش آن در این مدت روشن بوده و در این مدت چه استفاده‌هایی از گوشی شده است. بهترین معیار برای سنجش زمان روشن بودن صفحه‌نمایش بخش Screen On Time در تظیمات باتری است. دقت کنید که این مقدار به‌معنای مدت زمان شارژدهی باتری نیست بلکه نشان می‌دهد که در مدت رسیدن شارژ باتری از صد به صفر چند ساعت صفحه‌نمایش روشن بوده است.

برای داشتن دید بهتر نسبت به این تجربه، مدت زمان Screen On Time را با شما به اشتراک می‌گذاریم. البته این زمان بستگی زیادی به استفاده کاربر از گوشی دارد اما با شرح نوع استفاده‌ی خود از آن سعی خواهیم کرد علاوه بر ایجاد یک استاندارد برای مقایسه در تجریه‌ی واقعی، دید بهتری را نسبت به باتری گوشی‌های هوشمند مورد بررسی به شما بدهیم. 

مدت زمان SOT در موتو جی ۴ پلاس در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی در حدود ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه به‌صورت منظم بود. در مدت این ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه در حدود ۱ ساعت دقیقه به تماشای ویدئو نشسته‌ایم، در حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداخته‌‌ایم و یک ساعت باقی مانده نیز مربوط به انجام بازی و عکاسی می‌شود. استفاده‌ی بیان شده مجموع استفاده‌ی ما در یک روز کاری بود که نشان می‌دهد تنها یک بار شارژ موتو جی ۴ پلاس برای یک روز استفاده‌ی نیمه سنگین کافی است. البته توجه داشته باشید نیمی از این زمان را به اینترنت موبایل متصل بودیم و نیمی دیگر را به اینترنت وایفای. اگر استفاده‌ی مستمر از اینترنت موبایل داشته باشید ممکن است این زمان کمتر نیز بشود. 

مدت زمان شارژ دوباره‌ی گوشی نیز با توجه شارژر توربو شارژی که موتورلا در جعبه‌ی این گوشی قرار داده مناسب است و در حدود دو ساعت به‌طور کامل شارژ می‌شود.

جمع‌بندی

موتو جی ۴ پلاس درواقع چهارمین نسل از سری گوشی‌های محبوب موتو جی است که بار دیگر شرایط را برای محبوبیت موتورولا بین کاربران فراهم کرد. کیفیت ساخت بسیار خوب، شارژدهی مناسب باتری و البته صفحه‌نمایش بسیار باکیفیت همگی باعث شده‌اند تا موتو جی ۴ پلاس یک گوشی بسیار خوب در رده‌ی قیمتی خود باشد.

Motorola Moto G Plus

البته مواردی مانند پردازنده‌ی ضعیف‌تر در قیاس با رقبای هم‌رده باعث شده تا این گوشی بدون ایراد نباشد. هر چند پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۱۷ برای انجام کارهای روزمره کافی است، اما نباید از آن انتظار اجرای بازی‌های سنگین را داشت. با این همه موتو جی ۴ پلاس یک گوشی بسیار خوب در رده‌ی قیمتی خود است که نام شرکتی بزرگ مانند موتورولا را با خود به یدک می‌کشد و می‌تواند بار دیگر نظر بسیاری را به خود جلب کند.

موتو جی پلاس با قیمت ۱٫۴۲۵٫۰۰۰ تومان با گارانتی ایران موتورولا به فروش می‌رسد. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت گوشی از بخش دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید؛ کاربران در این بخش به انواع گوشی سامسونگ، اپل، هواوی،‌ نوکیا و دیگر برندها دسترسی خواهند داشت.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت مناسب
  • شارژدهی خوب باتری
  • صفحه‌نمایش باکیفیت
  • کیفیت مناسب دوربین گوشی
  • عملکرد بسیار سریع حسگر اثر انگشت

نکات منفی

  • پردازنده‌ی ضعیف‌تر در قیاس با رقبای هم رده
  • وزن سبک گوشی حس ارزان بودن را به کاربر منتقل می‌کند
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات